webasto timer

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
egilg
Car: T5 California 4WD
Phone: 95890320

webasto timer

Post by egilg »

har et spørsmål om webasto. Har en California 2004 - T5 4wd som er importert. er det slik at webasto / kupewarmer skal slå seg automatisk etter 30 min eller er det annerledes for california siden det er en bobil? har lært at det skal brenne ut for å unngå sotng... Har nettopp kjøpt bilen, er ganske klønete med innstillinger etc og lurer derfor på om dette justeres via kontrollpanel i taket foran... noen med erfaringer, som kan dele her?
maasoey
-
-
Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.

Re: webasto timer

Post by maasoey »

Min kan stilles til 120min brennetid. Men vurderer å kjøpe W-bus-converter for å få uendelig brenntid ved behov...
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

Du har sannsynligvis 2 stk Webasto. En kjørevarmer (Thermo Top C) og en bodelsvarmer (Air Top 3500 ST). Sjekk klistrelapp i dør.
Kjørevarmer er normalt automatisk og slår seg på ved 5 grader (?) eller kaldere. Stopper når motoren er varm nok eller når man stenger av motoren. Det er mulig at oppgradere denne slik at den kan styres med fjernkontroll. Det blir da en parkeringsvarmer som kan gå i opp til 120 min uten at motoren er igang (parkeringsvarmer/motorvarmer). Automatikken fungerer enda fremdeles selv om man ikke bruker fjernkontroll. Denne Webasto varmer kjølevannet og forbruker mer strøm og diesel enn bodelsvarmer.

Bodelsvarmer styres fra panelen i taket, eller med tilhørende fjernkontroll. Den varmer luft og er meget snål på strøm og diesel. Jeg pleier å kjøre den på høg effekt 5 min før jeg stenger den. Men vet ikke om det er nødvendig...

Hør av deg om du trenger hjelp med noe, jeg begynner å bli kjent med California :)

Image
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
egilg

Post by egilg »

takk... jeg sjekker hva jeg egentlig har og tar kontakt om jeg trenger det.. takk for bra veiledning.. tar litt tid å bli kjent med skuta :)
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Jeg har oppgradert min kjørevarmer til parkeringsvarmer med følgende kit (Webasto T100 HTM Telestart): https://www.webasto.com/se/marknaderoch ... -t100-htm/

Fint at alltid kunne varme motoren, også på tur når man står på fjellet. Bruker denne også hjemme. Men har man tilgang til landstrøm så vil sannsynligvis en elektrisk motorvarmer som sitter på motor (varmer motoroljen) være bedre/mer effektiv. Parkeringsvarmere (ThermoTop C) belaster startbatteri og jeg har derfor en batterilader påkoblet hjemme for å forlenge levetiden på batteriet.

Bodelsvarmer (AirTop) belaster bodelsbatterier. Jeg har to 75 Ah bodelsbatterier (en del California har to 105 Ah batterier). Husker ikke hvor mye Ah bodelsvarmer trekker (varierer mye) men jeg vil gjette at bodelsvarmer kan gå i minst 3 dager før batteriene går tomme (taket nede, 0 grader ute, 20 inne) men jeg har aldrig stått så lenge på samme plass. Dynamo (180 A) lader ved kjøring. Kobler landstrøm til bilen hjemme for fullstendig lading av bodelsbatterier.

Bodelsvarmer forbruker ca 0,33 L diesel ved vanlig bruk og 0,7 L på full effekt (ut fra hva jeg husker). Har campet i bilen ved -22 grader på det kaldeste, taket oppe (sov oppe) Callicap (ekstra taktrekk/hette) over taket og varmeren innstilt på steg 6 av 10, varmt og koselig hele natten. Men vanligvis sover vi nede (med taket nede) om vinteren fordi det er mer ekonomisk. Varmeren går da på steg 2,3 eller muligens 4...
Jeg får ikke mye kondens med taket nede og jeg har ikke noe vindu åpent (god innbygget ventilasjon?). Men jeg har alltid en fuktsluker i bilen samt luftavfukter i garage hjemme (Meaco DD8L).

Stort sett alle California biler (T5) har problem med dårlig jording i shunten under kjøleskap (Earth Shunt Fault), hvilket gir startvansker av bodelsvarmer på batteri. Hvis det ikke er gjort allerede bør man få dette fikset. Går ar ordne selv DIY om man er vant til å skrue. Man monterer en ekstra jordkabel til beltefeste i karosseri under kjøleskap (beskrivning finnes på CaliforniaClub forum).

Finnes også mye info her på dette forum.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

webasto timer

Post by Neergård »

Ang. forbruk, vannvarmere bruker grovt regnet 1dl pr time pr kw avgitt varme ifølge tabellene.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Energiinnholdet i diesel er ca 10kWh per liter, så det stemmer veldig bra.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Ja, ser ut som at jeg bommet litt.
Riktig dieselforbruk burde være:

Air Top 3500 = 0,17 - 0,42 L per time (men den stopper periodevis ved kontinuerlig bruk)
Thermo Top C = 0,34L - 0,67L per time (går ned på halvfart etter en stund)

Image

Image
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Lifferton
Car: -16 2,0/150tdi, 4MO, DSG, Exclusive

Post by Lifferton »

silenhag wrote:Jeg har oppgradert min kjørevarmer til parkeringsvarmer med følgende kit (Webasto T100 HTM Telestart): https://www.webasto.com/se/marknaderoch ... -t100-htm/

Fint at alltid kunne varme motoren, også på tur når man står på fjellet. Bruker denne også hjemme. Men har man tilgang til landstrøm så vil sannsynligvis en elektrisk motorvarmer som sitter på motor (varmer motoroljen) være bedre/mer effektiv. Parkeringsvarmere (ThermoTop C) belaster startbatteri og jeg har derfor en batterilader påkoblet hjemme for å forlenge levetiden på batteriet.

Bodelsvarmer (AirTop) belaster bodelsbatterier. Jeg har to 75 Ah bodelsbatterier (en del California har to 105 Ah batterier). Husker ikke hvor mye Ah bodelsvarmer trekker (varierer mye) men jeg vil gjette at bodelsvarmer kan gå i minst 3 dager før batteriene går tomme (taket nede, 0 grader ute, 20 inne) men jeg har aldrig stått så lenge på samme plass. Dynamo (180 A) lader ved kjøring. Kobler landstrøm til bilen hjemme for fullstendig lading av bodelsbatterier.

Bodelsvarmer forbruker ca 0,33 L diesel ved vanlig bruk og 0,7 L på full effekt (ut fra hva jeg husker). Har campet i bilen ved -22 grader på det kaldeste, taket oppe (sov oppe) Callicap (ekstra taktrekk/hette) over taket og varmeren innstilt på steg 6 av 10, varmt og koselig hele natten. Men vanligvis sover vi nede (med taket nede) om vinteren fordi det er mer ekonomisk. Varmeren går da på steg 2,3 eller muligens 4...
Jeg får ikke mye kondens med taket nede og jeg har ikke noe vindu åpent (god innbygget ventilasjon?). Men jeg har alltid en fuktsluker i bilen samt luftavfukter i garage hjemme (Meaco DD8L).

Stort sett alle California biler (T5) har problem med dårlig jording i shunten under kjøleskap (Earth Shunt Fault), hvilket gir startvansker av bodelsvarmer på batteri. Hvis det ikke er gjort allerede bør man få dette fikset. Går ar ordne selv DIY om man er vant til å skrue. Man monterer en ekstra jordkabel til beltefeste i karosseri under kjøleskap (beskrivning finnes på CaliforniaClub forum).

Finnes også mye info her på dette forum.
Er det sånn å forstå at hvis man kun har Thermo Top C, så kan man oppgradere med det kitet du linker til? Eller må man ha noe mer? Hva inneholder kitet, er det fjernkontroll, termostat og mottaker?
Jeg har ikke bodelsvarmer, og tror ikke jeg skal ha det heller.

Jepp, jeg har lest litt rundt, men blir litt forvirret over hva som er hva, og hva som er kompatibelt.
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Lifferton wrote: Er det sånn å forstå at hvis man kun har Thermo Top C, så kan man oppgradere med det kitet du linker til? Eller må man ha noe mer? Hva inneholder kitet, er det fjernkontroll, termostat og mottaker?

Jepp, jeg har lest litt rundt, men blir litt forvirret over hva som er hva, og hva som er kompatibelt.
Ja, men noen kit krever Climatronic (digitalt klima anlegg) vil jeg huske.

Se følgende tråd for mer info:
viewtopic.php?f=6&t=42928&hilit=Carsystems

Finnes mer info om du søker i søkefeltet nederst på T5 siden. Søk på carsystems eller Webasto eller liknende.

Ta en bild av klisterlapp i dør + bild på klimaanlegg og spør forhandler om hva slags kit du trenger.

Vil også tillegge at jeg som oftest setter klimaanlegg på off for at kun varme motor raskt uten å varme kupé. Vil jeg varme kupé bruker jeg bodelsvarmer.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
egilg

Post by egilg »

knallbra Emil.. mye god info her... Har blitt advart om at brenner kan sote.. la den brenne ut sa de på Møller i Trondheim.. men dette funker jo ikke dersom den brenner i timesvis.. kan jeg trygt slå den av uten at det er noe problem eller bør den gå ei viss tid før den slåes av?

Jeg har akkurat samme webastosystem som deg i følge klistrelappene i døra:)

Egil
Lifferton
Car: -16 2,0/150tdi, 4MO, DSG, Exclusive

Post by Lifferton »

silenhag wrote:
Lifferton wrote: Er det sånn å forstå at hvis man kun har Thermo Top C, så kan man oppgradere med det kitet du linker til? Eller må man ha noe mer? Hva inneholder kitet, er det fjernkontroll, termostat og mottaker?

Ja, men noen kit krever Climatronic (digitalt klima anlegg) vil jeg huske.

Se følgende tråd for mer info:
viewtopic.php?f=6&t=42928&hilit=Carsystems

Finnes mer info om du søker i søkefeltet nederst på T5 siden. Søk på carsystems eller Webasto eller liknende.

Ta en bild av klisterlapp i dør + bild på klimaanlegg og spør forhandler om hva slags kit du trenger.

Vil også tillegge at jeg som oftest setter klimaanlegg på off for at kun varme motor raskt uten å varme kupé. Vil jeg varme kupé bruker jeg bodelsvarmer.
Supert, takk for svar!
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Jeg tror at det fortsatt er litt plass ledig for presentasjon og omtale av noen biler, for eksempel T5 California...... :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
silenhag
-
-

Post by silenhag »

egilg wrote:Har blitt advart om at brenner kan sote.. la den brenne ut sa de på Møller i Trondheim.. men dette funker jo ikke dersom den brenner i timesvis.. kan jeg trygt slå den av uten at det er noe problem eller bør den gå ei viss tid før den slåes av?
Egil
Jeg har som rutin at før jeg stenger av bodelsvarmer (Air Top 3500) øker jeg varmen til maks (steg 10 av 10) og la den brenne i minst 5-10 min.
Noen gang har jeg kjørt varmeren på steg 1 i to døgn og jeg kjører den da på steg 10 i 5-10 min x 1 per døgn.
Har ikke noen referanse på dette og jeg vet ikke om det er fornuftig, men jeg vil gjerne tro det :)
Står ikke noe om dette i manualen til AirTop:en

viewtopic.php?f=49&t=44080
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Anbefalinger er at den bør brenne i 20 minutter du slår av. Spesielt webasto virker å tåle kortere kjøring dårlig, eberspächer virker å tåle det bedre.

Frode Neergård

egilg

Post by egilg »

Topp...alt tyder på at den bør brenne en stund.(20-30 min).. den ikke brenner ut ett 30 min som på mange andre biler.. takk for god veiledning her.. bra med forum og entusiaster
haraldgp

Post by haraldgp »

Trenger jeg ikke å montere vannpumpe på thermo top c?
har ikke fysisk kontrolert, men regner med det ikke er montert pumpe dær da den kun er montert som hjelpevarmer?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Normalt må man montere pumpe ja. Er normalt en del av de kitene som er nevnt lenger opp.

Frode Neergård

Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Hm? Pumpe? Har ikke alle T5 elektrisk sirkulasjonspumpe?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
andgjerd
-
-
Car: T4 Tdi
Phone: 90827343

Post by andgjerd »

Alle T5 med Webasto eg har sett, har pumpe montert ja!
Neergård
-
-

Post by Neergård »

OK, mitt svar var veldig generelt, ikke utifra t5 spesielt. Har ikke hatt mange monteringer på de. Om pumpe er der er det straks mindre behov naturligvis. Men det kitet er uansett det som trengs. KIT er tilpasset hver enkelt biltype.

Frode Neergård

Per Ole
Car: VW T5 transporter
Phone: 41855441

Post by Per Ole »

VW webasto sin sirkulasjonspumpe styres av bilen og ikke webastoens X5 kontakt slik en standard webaso sin sirkulasjionspumpe blir drevet. Jeg har byttet min VW webasto med en standard og fikk problemer akkurat her for webastoen vil ikke starte hvis det ikke er tilkoblet vannpumpe på kontakt X5.
haraldgp

Post by haraldgp »

Per Ole wrote:VW webasto sin sirkulasjonspumpe styres av bilen og ikke webastoens X5 kontakt slik en standard webaso sin sirkulasjionspumpe blir drevet. Jeg har byttet min VW webasto med en standard og fikk problemer akkurat her for webastoen vil ikke starte hvis det ikke er tilkoblet vannpumpe på kontakt X5.
ok, regner med at dette er grunnen til at jeg burde kjøpe ett merke bestemt kit for ombyggingen.?

ser at det er flere slike "kit", usikker på hva jeg skal ha til bilen min, 08. multivan. noen ide?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

haraldgp wrote:
Per Ole wrote:VW webasto sin sirkulasjonspumpe styres av bilen og ikke webastoens X5 kontakt slik en standard webaso sin sirkulasjionspumpe blir drevet. Jeg har byttet min VW webasto med en standard og fikk problemer akkurat her for webastoen vil ikke starte hvis det ikke er tilkoblet vannpumpe på kontakt X5.
ok, regner med at dette er grunnen til at jeg burde kjøpe ett merke bestemt kit for ombyggingen.?

ser at det er flere slike "kit", usikker på hva jeg skal ha til bilen min, 08. multivan. noen ide?
kit må velges ut fra utrustning på bilen. Deriblant hvilket varmeapparat du har. Multivan har vel alltid climatronic såvidt jeg husker, så da har du ett punkt avklart (ikke climatic, men altså climatronic).

Frode Neergård

Post Reply