Bytta pakning til mengdejusteringa på dieselpumpa på min 2.5tdi ACV før helga. Vi kinna LENGE på starteren, fordi det var en lekkasje ved pumpa vi ikke hadde sett til å begynne med. Etterhvert ble motoren verre og verre å dra på starteren, og vi mistenkte batteriet. Startkabler --> gikk like treigt. Ny starter --> gikk like treigt. På sikkert 15. forsøk eller noe, så "løsna" det hele med et høylydt, tørt og sprøtt knekk... Kamaksel delt i tre biter.
Jeg har akkurat betalt verksted 20 000 kroner for regreimskifte, reimskive til veiv, simmering til oljepumpe og veivaksel osv, og har UTROLIG lyst til å kunne beholde motoren. Jeg har bytta motor på T4 flere ganger før, men aldri topp. Hvor kjøper jeg det, og hva vil det koste meg? Har flere tilsynelatende gode motorer for hånd for 5-8 tusen kroner, men som sagt så frister det veldig å beholde motoren som allerede står i bilen.
Har dere tips om noen steder det går an å få tak i topper til ACV, evt om man kan bruke topp fra noen andre biler så jeg får utvida søket mitt litt? Må man sende topp til sliping og bytting av noen deler om man får tak i en god brukt topp?
Og for å sprite opp tråden litt; Hva tror dere var grunnen til at noe så ekstremt som dette kunne skje? En teori er at etter mye kinning på starteren så har kamakselen mista smøring og skjært seg i lagrene. En annen teori (som jeg ikke får helt til å rime) er at jeg har fylt sylindrene med såpass mye diesel at stemplene har blitt nødt til å "komprimere" dette og at dette har ført til krefter som igjen har forplanta seg gjennom ventiler og opp i kamaksel.
Edit: jeg forbereder bytte av topp til helga og har fått tak i delene jeg trenger tror jeg (slipesett, toppakning, overhalt topp, snart dieselpumpe). Lurer i denne anledning på hva som er helt nødvendig av spesialverktøyene man egentlig skal ha, og hvor man kan kjøpe dem? Har VCDS