Fusker i kulda
-
MagneK
- Car: T3 1987 DJ Reimo camper
- Phone: 95218019
Fusker i kulda
Jeg kjøpte en T3 camper med 112 hk WBX i våres. På enkelte turer fuska den litt. utover sommeren gav det seg og jeg tenkte ikke noe mer på det. Nå har jeg vært på tur i kulda igjen, og da var fuskinga tilbake. Det hjelper en kort stund å ruse motoren. Prøvde å fylle på kondensfjerner, men det hjalp ikke (men da var problemet allerede oppstått). Det forsvant da jeg kom ned i lavlandet med plussgrader. Noen forslag?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Fusker i kulda
Plugger og slikt? Lenge siden skift?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
MagneK
Ja, jeg har ikke skiftet det, så minst ett år... Hva konkret er "slikt"?Der Postmeister wrote:Plugger og slikt? Lenge siden skift?
-
Der Postmeister
- -

Strengt tatt slitedeler i tenninga. Plugger rotor. De har jo hallgiver så stift existerer ikke.
Ellers slitedeler som luftfilter og evt bensinfilter(de er jo nesten evigvarende siden få skifter de før etter 25 år... )
112i eter plugger til frokost, så min erfaring er minst en gang i året med mye småkjøring. Og iallefall hvis jeg hadde kjøpt den da man aldri kan vite om de er skiftet før man kjøpte den!
Ellers slitedeler som luftfilter og evt bensinfilter(de er jo nesten evigvarende siden få skifter de før etter 25 år... )
112i eter plugger til frokost, så min erfaring er minst en gang i året med mye småkjøring. Og iallefall hvis jeg hadde kjøpt den da man aldri kan vite om de er skiftet før man kjøpte den!
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
MagneK
Takker. Tok en kikk på pluggene, og de så ikke splitter nye ut, nei. Bestiller plugger og sett med rotor og ledninger. Er det lurt å ta med coil i samma slengen?
-
Der Postmeister
- -

Nei. Den kan du la stå inntil videre. Har hatt endel av disse og det er pluggene jeg har sliti med på alle sammen.
Par har jeg bytta boksen bak høyra baklys på pga for høy tomgang. En tomgangsstabilisatiren mellom coil og tenningsmodul. Ellers slite mange med luftmassemåler. Det har jeg aldri opplevd på noen. El del på tenningslåsen er gjenganger for andre feil. Denne bør du ha ekstra i bilen til enhver tid.
Par har jeg bytta boksen bak høyra baklys på pga for høy tomgang. En tomgangsstabilisatiren mellom coil og tenningsmodul. Ellers slite mange med luftmassemåler. Det har jeg aldri opplevd på noen. El del på tenningslåsen er gjenganger for andre feil. Denne bør du ha ekstra i bilen til enhver tid.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
MagneK
"Learning by doing" eller "Learning by fucking up"?
Nåvel. Jeg har byttet plugger, ledninger, fordeler, rotor og coil, og nå er problemet værre enn noen gang... Nå stopper den helt etter ganske kort tid. Da regner man jo med at man har skrudd noe i filler, men kan ikke helt skjønne det. Har prøvd å lese meg opp litt, og funnet ut at beskrivelser på feil med luftmassemåler kan stemme. Bilen fyrer nemlig med en gang igjen etter at den har stoppa, men sovner stille inn etter noen slappe forsøk. Har også sett at båndet som jorder motoren er røket over. Prøvde en startkabel i mellom, uten at det hjalp. Noen sammenheng likevel? Fikk feil bensinfilter, så det fikk jeg ikke bytta, men det virker rart om den starter raskt etter å ha stoppa hvis bensinfilteret er tett? Kanskje tiden er inne for å la et verksted ta over, men jeg kan jo se litt på luftmassemåleren først. Hvordan sjekker jeg om det er noe feil med den?
Nåvel. Jeg har byttet plugger, ledninger, fordeler, rotor og coil, og nå er problemet værre enn noen gang... Nå stopper den helt etter ganske kort tid. Da regner man jo med at man har skrudd noe i filler, men kan ikke helt skjønne det. Har prøvd å lese meg opp litt, og funnet ut at beskrivelser på feil med luftmassemåler kan stemme. Bilen fyrer nemlig med en gang igjen etter at den har stoppa, men sovner stille inn etter noen slappe forsøk. Har også sett at båndet som jorder motoren er røket over. Prøvde en startkabel i mellom, uten at det hjalp. Noen sammenheng likevel? Fikk feil bensinfilter, så det fikk jeg ikke bytta, men det virker rart om den starter raskt etter å ha stoppa hvis bensinfilteret er tett? Kanskje tiden er inne for å la et verksted ta over, men jeg kan jo se litt på luftmassemåleren først. Hvordan sjekker jeg om det er noe feil med den?
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Resistans måler mellom pinne 19 og 15 på kontakten til ECU beveg flappen så skal motstanden endre seg mål også 19 og 6 skal da få ca 500ohm
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
ducce999s
- -

Mål i hht bildene sjekk at alle verdier stemmer

TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
MagneK
Takk for tips. Alt ser riktig ut på kontakten til ECU. Men nå starter ikke bilen i det hele tatt. Så da får jeg ikke sjekket om luftmassemåleren faktisk beveger seg som den skal. Selve ECU'en kan vel også være ustabil? Problemet virker ganske samfallende med det som beskrives her: http://archive.club8090.co.uk/viewtopic ... f173607850
Noen erfaringer? Andre tips?
Noen erfaringer? Andre tips?
-
ducce999s
- -

Relé bak høyre baklykt, summer tomgangsventilen, koble forbi tomgangskontrollen dra ur kontaktene og sett dem sammen. Sitter kontakten til lmm godt fast, har du gnist
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
CARASYN87
- -

- Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
- Phone: 93277745
Jeg hadde samme problem med min Syncro en gang i vinteren.Brukte han ikke på en stund utover vinteren men da jeg skulle ta en kjøretur i mars i minusgradene så var dette mye fusking oppover fjellet.Gikk fint på flata og i plussgrader.
Jeg hadde en del vatn(kondens) i tanken og i filteret og dette frøs i kulda.Så filteret var nesten tett og da blir dette for lite bensin i motoren pluss at bensinpumpa kan ikke bygge opp nok trykk i insprøytningssystemet.Han funket fint når han startet men så...Jeg satt Syncroen i ei oppvarmet garasje i to dager.Tømte tanken og satte på ny filter pluss montasje av " ny " bensinpumpa.Fyllte ny bensin i tanken pluss ei flaske med kondensfjerner og vips...problemet var løst for alltid.Dette forutsetter selvfølgelig at tenningsanlegget dit er i god stand.
Jeg hadde en del vatn(kondens) i tanken og i filteret og dette frøs i kulda.Så filteret var nesten tett og da blir dette for lite bensin i motoren pluss at bensinpumpa kan ikke bygge opp nok trykk i insprøytningssystemet.Han funket fint når han startet men så...Jeg satt Syncroen i ei oppvarmet garasje i to dager.Tømte tanken og satte på ny filter pluss montasje av " ny " bensinpumpa.Fyllte ny bensin i tanken pluss ei flaske med kondensfjerner og vips...problemet var løst for alltid.Dette forutsetter selvfølgelig at tenningsanlegget dit er i god stand.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
-
MagneK
Takker for glimrende tips! Jeg prøvde å fylle kondensfjerner, men det hjelper jo lite hvis det allerede er masse vann i bensinen. Bilen gikk fint i hele sommer, så det er jo påfallende dette med kulda. Selv om jeg nesten hadde glemt det i alle forsøkene nå. Jeg fikk feil bensinfilter (hvis noen vil ha et lite gjennomsiktig, er det bare å hente - det var ikke dyrt uansett), så jeg må få tak i riktig først. Mener du bensinpumpe bør skiftes også?
-
CARASYN87
- -

Altså min bensinpumpe var like gammelt som Syncroen(1987 modell) og fikk ikke bygd opp nok trykk i systemet.Så jeg hadde allerede kjøpt ei ny pumpe hos Günzl i Tyskland.Byttet denne og da funket alt som det skulle.Hvis du skal kjøpe ny pumpe kjøp ei fra Bosch og ikke ei fra Kina(billig jalla).Dem bråker fælt og bygger ikke opp nok trykk.Ei fra Bosch koster sånn sirka 1500 nok.Dette er god investerte penger
.
-
MagneK
Ikke lett dette. Nå finner jeg ikke bensinfilteret i det hele tatt. Regnet med det skulle være bak venstre fjærtårn, men der var det ikke. Noen som vet?
Syncro? Da skal det være bak venstre fjærtårn. Men det vises nesten ikke fra utsiden.MagneK wrote:Ikke lett dette. Nå finner jeg ikke bensinfilteret i det hele tatt. Regnet med det skulle være bak venstre fjærtårn, men der var det ikke. Noen som vet?
Er det derimot en 2wd så henger det under bilen rett bak tanken sammen med bensinpumpa.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
MagneK
Ahh. Øya var i veien
Det er 2WD, og nå fant jeg det. Er mest vant til å mekke dieselmotor i båt. Der må man pumpe frem diesel og lufte i en prosess som dette. Det er vel ikke aktuelt her, men er det noen spesielle prosedyrer å tenke på her? Eller er det bare å tømme tanken, bytte filter, fylle bensin og prøve å starte?
-
CARASYN87
- -

Det skal ikke være noen problem.Hvis bensinpumpa er frisk nok og bygger opp nok trykk og du setter inn en ny bensinfilter så skal dette går greit.Har du etter ett eller to minutter startforsøk fremdeles ingen bensin i motoren så kan du skrue ut en eller to plugger og prøve igjen å starte.Viktig er bare at du tar av ledningen til tenningsspulen mens du prøver.Explosjonsfare hvis du ikke gjøre dette pga.bensinsprut fra åpne plugghull.Så husk dette
.
-
MagneK
Nå har jeg bytta plugger, fordeler, rotor, pluggledninger, coil, luftfilter og bensinfilter. Sjekka luftmassemåler etc. Gikk pent en stund. Dvs 50 mil. Så begynte fuskinga igjen, og denne gangen var det ikke kaldt... Startet etter en feilgiring til fjerde som skulle vært andre. Sluttet ikke med hostinga før etter nye 5 mil. Etter det har det dukket opp av og til. Når jeg leser dette på nytt, er det påfallende at tomgangen har blitt høyere på ett eller annet tidspunkt. Men jeg finner ikke noe bak høyre baklys... Hvordan ser den ut? Coilen er på venstre side. Kanskje den er der? Når jeg finner den: kan jeg sjekke den på noen måte? Eller er det bare å bytte?Der Postmeister wrote: ....Par har jeg bytta boksen bak høyra baklys på pga for høy tomgang. En tomgangsstabilisatiren mellom coil og tenningsmodul. )
-
ducce999s
- -

Lite sannsynlig koilen.
Prøv med å koble forbi tomgangsregulatoren den vite boksen.
Det skal sitte en boks langt inn bak høyre baklykt. Så se igjen
Prøv med å koble forbi tomgangsregulatoren den vite boksen.
Det skal sitte en boks langt inn bak høyre baklykt. Så se igjen
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
MagneK
Koblet fra den hvite boksen. Har ikke hatt fuskinga etter det, men veldig høy tomgang. Er det den hvite boksen jeg da bør bytte? Eller den bak høyre baklys? Eller begge?
Det ene har også dratt det andre med seg nå. Bilen tåler ikke å kjøre i kø. Har hatt tendensen før, men nå gikk det virkelig til hællvete. Motoren gikk så varm at jeg måtte stoppe. Når jeg fyller på vann nå for å finne lekkasjen, spruter vann rundt i motorrommet når den har kjørt litt. Lett yr i hele motorrommet, og ser bare at det kommer fra området bak på motoren et sted. Noen tips på dette?
Det ene har også dratt det andre med seg nå. Bilen tåler ikke å kjøre i kø. Har hatt tendensen før, men nå gikk det virkelig til hællvete. Motoren gikk så varm at jeg måtte stoppe. Når jeg fyller på vann nå for å finne lekkasjen, spruter vann rundt i motorrommet når den har kjørt litt. Lett yr i hele motorrommet, og ser bare at det kommer fra området bak på motoren et sted. Noen tips på dette?
-
CARASYN87
- -

Hei
.
Altså hvis det bygger seg opp for mye trykk i kjølesystemet og motoren din blir for varmt så at du må stoppe kan dette betyr følgende:
1. kjølevannpumpa har tatt kvelden
2. termostaten fra kjølesystemet åpner ikke det store kretsløpet
3.luft i kjølevannrør til eller fra radiatoren (ingen nedkjøling av vannet)
4.total feil tenningsinnstilling eller defekt tenningsmodul
5.lokket fra trykkbeholderen er defekt og slipper ikke ut trykk
6. radiatorvifte eller tilhørende termobryter fungerer ikke ved varmgang av motoren
Jeg kommer ikke på flere feil akkurat nå.
Det er kanskje bare en av feilene men det kan også være flere samtidig.
Når du har varmkjørt motoren prøve å ta på vannrørene til radiatoren.Er det ene het og det andre varm så funker kretsløpet.
Når motoren går, åpner motorlokket og styre hastigheten med gasspjeldet med høyre hånd og samtidig trykker du litt med venstre hånden på vannslangen til termostathuset.Ved gasspådraget må du føle at trykket i slangen blir sterkere.Da er pumpa i orden.Hvis ikke må du bytte pumpa.
Lykke til
.
Altså hvis det bygger seg opp for mye trykk i kjølesystemet og motoren din blir for varmt så at du må stoppe kan dette betyr følgende:
1. kjølevannpumpa har tatt kvelden
2. termostaten fra kjølesystemet åpner ikke det store kretsløpet
3.luft i kjølevannrør til eller fra radiatoren (ingen nedkjøling av vannet)
4.total feil tenningsinnstilling eller defekt tenningsmodul
5.lokket fra trykkbeholderen er defekt og slipper ikke ut trykk
6. radiatorvifte eller tilhørende termobryter fungerer ikke ved varmgang av motoren
Jeg kommer ikke på flere feil akkurat nå.
Det er kanskje bare en av feilene men det kan også være flere samtidig.
Når du har varmkjørt motoren prøve å ta på vannrørene til radiatoren.Er det ene het og det andre varm så funker kretsløpet.
Når motoren går, åpner motorlokket og styre hastigheten med gasspjeldet med høyre hånd og samtidig trykker du litt med venstre hånden på vannslangen til termostathuset.Ved gasspådraget må du føle at trykket i slangen blir sterkere.Da er pumpa i orden.Hvis ikke må du bytte pumpa.
Lykke til
-
MagneK
Takk for tips carasyn87!
Grunnen til problemet ligger sikkert her. Jeg har vært skeptisk til lokket på trykkbeholderen etter at jeg byttet både den og tanken for en tid siden. Prøvde å ta den helt av, og da spruta det mindre. Ser fortsatt ikke hvor det kommer fra.
Spørsmålet nå er jo hva som har skjedd ved varmgangen. Kanskje en pakning er gåen? Og gudene vet om noen større ting har skjedd med motoren.
Grunnen til problemet ligger sikkert her. Jeg har vært skeptisk til lokket på trykkbeholderen etter at jeg byttet både den og tanken for en tid siden. Prøvde å ta den helt av, og da spruta det mindre. Ser fortsatt ikke hvor det kommer fra.
Spørsmålet nå er jo hva som har skjedd ved varmgangen. Kanskje en pakning er gåen? Og gudene vet om noen større ting har skjedd med motoren.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Veldig god oppsummering. Angående lokket på ekspansjonstanken, var det ikke slik at en del sorte hadde feil? De blå var ok?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
CARASYN87
- -

Jepp
.
Det er oftere feil med de svarte (til Juli 1986)enn med de blåe(fra August 1986).Men jeg måtte også skifte to blåe som var deffekt på mine busser.
Du kan teste dette ved å skru av lokket,tømme han for kjølevæske og blåse med munnen inn i slangetilkobblingen.Det må høres en knattrelyd fra membranen.Så suge du i samme kobblingen og da må det oppstår et undertrykk og tunga di må suge seg fast til åpningen.
Da er lokket sannsynlig i orden
.De svarte hadde ofte problemer med en liten pakkning og ei returfjær fra den lille ventilen i lokket.
Det er oftere feil med de svarte (til Juli 1986)enn med de blåe(fra August 1986).Men jeg måtte også skifte to blåe som var deffekt på mine busser.
Du kan teste dette ved å skru av lokket,tømme han for kjølevæske og blåse med munnen inn i slangetilkobblingen.Det må høres en knattrelyd fra membranen.Så suge du i samme kobblingen og da må det oppstår et undertrykk og tunga di må suge seg fast til åpningen.
Da er lokket sannsynlig i orden