Fiamma markise på Multivan - har det noe for seg?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
caravellekjell

Re: Fiamma markise på Multivan - har det noe for seg?

Post by caravellekjell »

Hei, hvis Reimoskinne er lik som Brandrupskinne som eddy skriver tidligere her så skal du ha adapter nr.98655-470. Adapteret festes da i skinna og markisa rett på der, veldig enkelt og like enkelt og demontere. Fiamma F45s 260 er riktig. Delenr.i Fiammakatalogen fra 2013 er følgende: 06280H01 Polarwhite, 06290H01 Titanium. 06759H01 Deep black.
Kjell.
02 T4 Carthago syncrocamper
06 Harley Davidson Softail Heritage
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Sitter med Kama fritids katalog for 2016 hentet på Hjulet caravan, antar delenummer over er overførbart til både katalog og Hjulets egne lister.

Hører med dem. Og den campingutstyrsforhandleren i Winterswijk, NL samt min leverandør i Amersfoort, NL og "dem" i Flensburg. Man skal jo ikke bare være hjemme i 2017 :wink:
rocoloco
Car: T4 2002 Westfalia

Post by rocoloco »

arkilex wrote:Hallo igjen. Nå har jeg fått respons fra Campinggården vedrørende markisen. De spesifiserer følgende:

1 stk. Fiamma F45S 260 markise – art.nr. 10902

samt 1 stk. Adaptersett 98655-292. Sistnevnte finnes på Fiammastore som

Fiamma awning Kit VW T4 and VW T4 Lift Roof Adapter
Product Code: QQ108228MB
Suppliers Code: 98655-292.

De ber meg sjekke om dette er riktig adaptersett. Rart egentlig for det er de som er proffe, ikke jeg ....Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne ut om dette er tilfelle? Ser riktig ut såvidt jeg kan se.

Noe som kanskje kompliserer saken er at min bil er påmontert en "Reimo awning rail" eller hva det nå heter, en gedigen tykk svart plastrenne som er til å feste fortelt i. Er redd for hva som skjer dersom denne skal fjernes, kan vel bli skikkelig stygt. Så det har jeg ikke lyst til. Hvordan løses dette? Fjerne de centimetrene av renna som trengs for å få montert brakettene inn mot karosseriet?

Campinggården burde vel vite dette, men jeg ønsker selv å vite på forhånd hvordan dette gjøres. For å ha kontroll (er pensjonert prosjektleder, he he).

Veldig takknemlig for hjelp her.
På T4 med Westfaliatak bør du bruke denne tror jeg.Image Slik ser den ut på min.

Men med brandrup skinne blir det vel denne?:

https://www.campingtilbehor4u.no/no/art ... ndrup.html Reimo / Brandrup virker å være ganske like..

Og på bilen blir det vel slik:
Image

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=439370

Du angrer aldri på en slik markise.

Strider fremdeles med meg selv, om eg skal montere feste på siden av bilen, til føttene...
arkilex
Car: T4 Westfalia Multivan
Phone: 91179441

Post by arkilex »

Takk for kjempefine tips. Jeg må -flau- innrømme at jeg har sett nærmere på bilen og ser at det ikke er en Reimo- eller Brandrupskinne som sitter på den, men en slags ekstra takrenne av svart ruglete plast som er festet til bilen på høyre side, sikkert for å forhindre at det renner vann inn i bilen når skyvedøra er åpen. Så den er vel ikke brukbar til å feste noen markise i. Jeg har ikke lyst til å fjerne denne da det sikkert blir stygt. Og den har jo en funksjon. Har tidligere luftet alternativet med å fjerne den lokalt, ved festepunktene for adapteren/braketten, slik at adapteren kan festes direkte inn mot godset i karrosseriet, jfr. siste innlegg. Kan jeg få noen synspunkter her? Beklager villedende info tidligere, er fersk.
rocoloco
Car: T4 2002 Westfalia

Post by rocoloco »

arkilex wrote:Takk for kjempefine tips. Jeg må -flau- innrømme at jeg har sett nærmere på bilen og ser at det ikke er en Reimo- eller Brandrupskinne som sitter på den, men en slags ekstra takrenne av svart ruglete plast som er festet til bilen på høyre side, sikkert for å forhindre at det renner vann inn i bilen når skyvedøra er åpen. Så den er vel ikke brukbar til å feste noen markise i. Jeg har ikke lyst til å fjerne denne da det sikkert blir stygt. Og den har jo en funksjon. Har tidligere luftet alternativet med å fjerne den lokalt, ved festepunktene for adapteren/braketten, slik at adapteren kan festes direkte inn mot godset i karrosseriet, jfr. siste innlegg. Kan jeg få noen synspunkter her? Beklager villedende info tidligere, er fersk.
hadde nok tatt til meg en dose vågemot og røsket vekk listen. En ny branderup list dekker evt problem. Dermed blir det mye lettere å montere Markisen.

Har du bilde av problembarnet?

Sent from my iPhone using Tapatalk
arkilex
Car: T4 Westfalia Multivan
Phone: 91179441

Post by arkilex »

Hei. Får ikke lastet opp bilde på forumet, men jeg kan informere om at det jeg har er en Reimo selvklebende takrenne som finnes på Reimo.com. En meget enkel sak som ikke skal være mer enn en ren takrenne. Jeg får gruble litt, Brandrup/Reimo list koster en del (ganske mye faktisk, når jeg egentlig ikke har bruk for den til annet enn å få en enklere innfesting av Fiammamarkisen) og krever også boring i karosseriet slik som en Fiamma adapter vil gjøre uten Brandrup/Reimo list. Så beslutter jeg meg for å gjennomføre prosjektet blir det nok å fjerne den eksisterende listen lokalt for å få festet adapteren inn mot karrosseriet. Kvier meg faktisk mindre for å gjøre dette selv enn å gå på festing av en Brandrup/Reimoskinne med skruer, sikaflex og silikonfugemasse. Takk for all hjelp og info, det greieste bilforumet jeg har vært innom noen gang!
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Hjulet caravan svarte som så at markisa lå på rundt 6.2k og så kom adapteret på ca 1150,-, i sum "syv og et halvt" for flette ny Fiammamarkise.

Bare å hive seg i sparinga (og joa, jeg trenger ikke montere fastbolta monterinsstasjon som avbilda over med TOPRAIL montert)
eddy
Car: Caravelle LWB Reimo camper 2.5 TDI, 1997
Phone: 92016672

Post by eddy »

Hei,
Den takrenna hadde jeg på bilen min også. Varm opp limet med en varmepistol og bare dra den rett av.
Bruk sitrusrens på resterende limet. Blir godt som nytt hvis du er litt forsiktig!

Og; som sagt tidligere i tråden så ville jeg aldri montert markisa på noe annet enn en reimo multirail eller brandrup toprail uansett, og det vil jo dekke over alt du eventuelt ikke gidder å fjerne av limrester. Du sier den har en funksjon, men multirail/toprail har jo akkurat samme funksjonen, så du mister ingenting. Dette er hva jeg kaller en no-brainer.

For å løfte opp diskusjonen jeg hadde gående tidligere i tråden her (føler noen sikta den "overkompliseringkommentaren" mot meg ;) ): Vil du bruke fortelt i stedet/i tillegg til markise så trenger du ingenting annet enn markisa i seg selv, da den har samme "keder"sporet til festing av fortelt som campingvogner, multirail/toprail osv. Dette gjelder alle de vanligste markisene, som jo i prinsippet er Fiamma og Thule.
Post Reply