Campingvogn på caravello

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
FC Gjerdrum
Car: 1999 T4 2,5TDi

Campingvogn på caravello

Post by FC Gjerdrum »

Vi vurdere Campingvogn igjen nå som vi kan trekke stor nok vogn til familien.
Bilen er en 2,5 102hk, 299k km og skal chipes til ca 130hk disse dager.

Noen som har erfaringer med å trekke vogn på 1,6t til ca 1,8t på lange turer og opp lange bratte bakker.
Som for eksempel for min del er 3 stk undervanns tuneller på Vestlandet jeg tenker litt på....
Bredde på vogn er ikke noe problem for min del å kjøre med. [emoji1303]
Jeg aner ikke tilstand på clutch, litt nervøs for at den skal slure med stor campingvogn på kroken midt nedi en tunell[emoji51] noen møte å teste/sjekke det?

Har vært på tur med vogn før men den veide bare 1 tonn på en Passat... lett[emoji4]

Takk for svar!:) Image

Sent from my iPhone using Tapatalk
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Campingvogn på caravello

Post by Needforspace »

Ikke noe problem.

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
FC Gjerdrum

Post by FC Gjerdrum »

Needforspace wrote:Ikke noe problem.

Image
Haha kanon bra! [emoji41] stilig bilde!

Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Vogna vår var ikke så stor, men alikevel tung nok! 1500kg. Kjørt over suleskard uten problemer, men det er jo lurt å gå ned ett ekstra gir. Bør ikke ha det så travelt i bakkene! Sparer mye drivstoff og slitasje da
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Og ha like god tid i bakkene på vei ned [emoji23]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Post by hypomac »

At det luktar litt clutch I lange stigningar betyr ikkje at den nødvendigvis er slitt, heller at ein har hatt for lavt turtall/mykje moment.

Opplevde at det lukta litt clutch med min opp Bømlafjordtunellen,(3,5km med 9% stigning) med heilt nytt svinghjul og ny clutch.

Brukte då 3.gir I 50 km/t 2000 omdr.var det vel.
1700kg på kroken
2500kg bil
130ca.hk 320nm
rullediameter på bilhjula ca 4% over original.

Burde brukt 2. gir og kjørt seinere for å unngått dette.

Har ikkje opplevd dette I nokon fjellovergangar siden.
Trur bømlafjordtunnellen i retning sørover er topp 3 på bilslitasje når det gjelder Europaveger sør for Trondheim.

Merka at den gammle clutchen begynte å ta kveld då eg dreiv å rygga og styrde på me vogna.
Pedalen blei rar, og den tok ikkje ordentlig.
Var antakelig blitt glassert.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
FC Gjerdrum

Post by FC Gjerdrum »

Ja heller litt høyere turtall og lavere gir enn pedalen i gulvet hele veien opp Bømlafjorden.
Bor i Bergen så slipper ikke unna den tunnelen vist eg skal sør.

Ka koster clutch og svinghjul bytte sånn ca?

1,9tdi 2008 Touran DSG med 1 tonn vogn opp bømlafjord var 3gir å full gass for å holde 60... men då var sliten på toppen tror eg[emoji51]

Trikset er vel å ta det med ro å tilpasse farten etter forholdene!

Takk for svar! [emoji4]

Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Har dradd samme vogna med to T4 og to T5 og en Tiguan. -09 4m 2,5tdi var nok den beste. Litt clutch lukt ble det jo og 20" hjalp heller ikke på da giringen var i høyeste laget i 1. og revers i utgangspunktet. T4 -00 syncro kunne ha vert best, men ble kjørt med 40mm senkefjærer fra HR og derfor sto vogna litt fremover og ble da litt vinglete, men bra var den også med 125hp.
Med T5 2wd -11 2,0 140hp gikk det jo greit, men ikke så bra som den andre T5en.
Tiguanen var en -10 2,0 140hp tiptronic og den klarte seg bra i Norge, men dårligere på motorveier. Simpelthen for liten og lett. Den hadde også tendens til å bli for varm.
Nåværende T4 2wd ble bra med normale fjærer, men den har bare rundt 100 hp og det blir litt veikt, håper på en litt oppgradering før neste tur.
Kanskje jeg skulle prøvd Passaten? Den har 4m 2,0 140 hp PD og kan trekke to tonn lovlig.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Har alltid tenkt at dere som drar på campingvogner drar tungt, og at jeg ikke kan sammenligne. Men så regner jeg raskt over hestehengeren med sine snaut 900 kg egenvekt med en hest og ponni på ca 300 og 150 kg, som vel skulle bli 1350 kg. Synes at det går greit i bakkene, men valgte å bytte clutch da den luktet i alle oppoverbakkene, samt oppførte seg rart ved rygging med belastning/henger. Ønsket i hvertfall ikke få telefon fra kona i bunn av en undersjøisk tunnel om at hun ikke kom videre og hadde to gamper i hengeren.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Daniel_hoy
Car: T4 2000, T5 2008
Phone: 99551081

Post by Daniel_hoy »

1500 kg er ikke tungt for en T4. Jeg har dratt mye stor skaphenger på 2000-2100 kg og det går helt fint. Må riktignok ned i fart og gire ned i bratteste bakkene. Ellers så er det helt perfekt å dra med. 102 hk 2,5 FWD med ukjent "powerbox"
Det er da med en T4 Transporter med godt med utstyr i så tilsvarer nesten en feriepakket Caravelle. :)
Pedaren
Car: T4 2000 Business syncro

Post by Pedaren »

t4 er en god og stabil trekkbil!Drar på samme vogna som needforspace bare 07mod med det forrige designe. Har hr 40mm senk og opplevde det samme som needforspace, men løste det med litt større diameter på hjula på bakaksel og hjalp masse. Har nå festet koblinga på draget til underside, da blir koblingen mitt i ramma i stede for oppå. Det er sikkert mest fornuftig, penest og gjøre som needforspace :D men nå kommer jeg inn i garasjen med kajakkstativ :lol: . Skrev også ein mail til mollertypegodkjenning etter å ha lest på forumet at syncro kunne få 2500kg henger vekt og 5000kg på vogntogvekt , noe jeg trengte for å laste bilen maks :lol: ferie klar blir jeg skjelden lettere enn ca4700kg :roll: Et tips vist du har gammel kat så erstatt den med potte eller rør. Jeg dro 1500kg vogn før og når jeg tok vekk den tette katten så dro t4 vogna på 2000kg like godt som 1500kg :D
FC Gjerdrum

Post by FC Gjerdrum »

Idag har bilen fått chip og oppgitt økning skal være 40 hk og 60nm, men det tar jeg med en mye klype salt..:)
Merket god forskjell hvertfall men fikk litt panikk når jeg lå på motorveien i 5gir på vei hjem å trakket gasspedalen i bånn og bilen begynte å riste på samme måte som man kjører utpå den hvite stripen på veiskulderen som på noen plasser er frest opp som små mini humper som et varsel på at du er på streken, vist dere skjønner.
Denne ristingen kommer kun i 4 og 5 gir ved full gass... og kunn etter den ble chippet.
Kan det være clutchen eller dårlig svinghjul ? [emoji33]
Svinghjul har jeg lest er ganske dyrt..

Katten en lett fjernes men får det det igjen ved EU, blir for høyt utslipp?

No er bilen ganske høy og myk så den er litt som å kjøre en båt, må vel skru ned litt fremme og og noen nye fjører bak for p få den litt mer stabil.. MÅ jeg bytte støtdempere fremme?

Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Svinghjul. Min ble sånn også etter tuning, det var uforandret ved salg omtrent 100k kilometer etter.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Post by hypomac »

Den grønne Caravellen eg hadde før var chippa og hadde samme svinghjulsproblem heile tida i mitt eige.
Mest irriterende, var ingen forverring over tid.

Svinghjul byttes ofte sammen med clutch.
Kostbart ja.
Kjøper du deler på Mekonom/meca etc, og jobb på merkeverksted. så antakelig 16-23 tusen.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Pedaren

Post by Pedaren »

Høres ut som svinghjul ja , en liten trøst er jo at da er det på med ny clutch i samme slengen. På min forrige t4 syncro betalte jeg 19 000 for svinghjul og clutch bytte, men på fwd er det vist mindre jobb har jeg hørt og sikkert billigere .

Kan sterkt anbefale bilstein b6 demperne , har hatt de på orginal høyde og nå senka. Gode priser hos Koolart. Den forrige t4 hadde egenvekt på 1950 og den syns jeg var like stiv og fin med b6 som t4business med hr 40mm og b6 men den veier over 2300 kg :roll: . Om du vil beholde høyda og bare ha en fastere bil så hjelper det også godt med b6 dempere og eventuelt montere stab.stag bak fra ambulance . Stab stag er det folk her på forumet som har mer peil enn meg. Begynn med demperne og kansje du syns det er bra nok uten og montere senk eller stabilisatorstag.

Ellers så må jeg også si at jeg liker bilde av det flotte vogntoget til Needforspace på vei opp Strynefjellet. Får jo nesten lyst til å heve bilen igjen når jeg ser hvor fint bilen passer til vogna :)
Pedaren

Post by Pedaren »

Demperne foran trenger ikke å byttes pga justert høyde ,men vil uansett anbefale å bytte til bilstein b6 dempere for mest effekt og for å ungå at de gamle vil bunne :roll:
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Siat:
Ellers så må jeg også si at jeg liker bilde av det flotte vogntoget til Needforspace på vei opp Strynefjellet. Får jo nesten lyst til å heve bilen igjen når jeg ser hvor fint bilen passer til vogna :)

Flott at du liker bildet, her er ett fra tidligere på dagen med senkefjærer på Anda ferjekai. Sånn skal det i alle fall ikke se ut. :roll: :wink:

Image
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

FC Gjerdrum

Post by FC Gjerdrum »

takker for svar:)

og kanon bra Needforspace :) sånt liker vi :)

Da skal jeg følge godt med på svinghjulet om det blir verre, er ikke noe lyder derfra ved tomgang.
Men et lite søk på nettet etter deler ser jeg enorme prisforskjeller.
Kun clutch, 3-4000kr. mekonomen
Clutchsett med DMS 12-13000kr, men Enkeltmasse svinghjul med clutch 8000kr. mekonomen

På min Touran 2008 byttet jeg DMS ved 111.000km men hva er forkjellen på dobbeltmasse og enkelt svinghjul? kan jeg montere et ombyggningsett slik som på linken?? https://www.mekonomen.no/bil/reservedel ... 5-835028no
Noen fordeler eller ulemper her? jeg vet ikke forskjellen.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Dobbelmasse er laget for å fange opp vibrasjonene, pulsene fra motoren og ikke sende de rett ut i girkassen. De som er tøffest :lol: :roll: setter inn enkeltmasse svinghjul og risikerer derfor å kverke drivverket. Men, det er kanskje nødvendig fordi øket effekt ikke går så godt sammen med dobbelmasse uansett og da spesielt ett som er godt brukt. :wink:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Pedaren

Post by Pedaren »

Ikke mye fjæringsvei igjen der nei needforspace , min ligger heldigvis ikke så lavt nede :roll: .

Hvor mye effekt økning vil du si at et dobbelt massehjul tåler og hvordan er det å trekke den vogna med fwd i forhold til 4wd? Jeg kjørte uten mellom aksel i 2-3 uker og syns den gikk en del bedre, men prøvde ikke med vogna.

T4 min hadde vibrasjoner i nedover bakker i tillegg til ved pådrag, kjørte sikkert 15000km med det også ca 60000 km med ulyd fra utløser lager. :lol: I forriges eiers eie så ble det byttet clutch men ikke utløselager.GODT GJORT !!!!!!!
Neergård
-
-

Post by Neergård »

FC Gjerdrum wrote:...
På EU måles sotpartikler. Katten har ingen innvirkning på dette og kan derfor ikke avsløres ved en slik test. Det som kan felle den er at de anmerker at den fysisk ikke er tilstede. Om du tar ut innmaten kan de derfor ikke se det og ikke anføre mangel. Om de faktisk anfører mangel om den er borte avhenger av kontrollør, det virker som de færreste faktisk anmerker dette.
Det er evt innskjerping etter de nye kontrollreglene kom som kan være problemet, for ved de gamle reglene var det ikke aktuelt å anmerke dette. De nye kjenner jeg mindre til i så måte.

Frode Neergård

FC Gjerdrum

Post by FC Gjerdrum »

Neergård wrote:
På EU måles sotpartikler. Katten har ingen innvirkning på dette og kan derfor ikke avsløres ved en slik test. Det som kan felle den er at de anmerker at den fysisk ikke er tilstede. Om du tar ut innmaten kan de derfor ikke se det og ikke anføre mangel. Om de faktisk anfører mangel om den er borte avhenger av kontrollør, det virker som de færreste faktisk anmerker dette.
Det er evt innskjerping etter de nye kontrollreglene kom som kan være problemet, for ved de gamle reglene var det ikke aktuelt å anmerke dette. De nye kjenner jeg mindre til i så måte.

Aha.. har en golf IV 130hk diesel med tømt cat med den er der fremdeles, så da går vel den gjennom EU i høst. Bare tømt og sveiset på oppsiden. [emoji1303]
Er vel DPF som heller kan gi utslag på utslipp i så tilfelle[emoji6]

Den bakerste potten på caravellen er vekk for den rusete hull i så nå er det rett rør fra ca bakhjulet og ut.[emoji1303]

[emoji1303][emoji1303]

Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Pedaren wrote:Ikke mye fjæringsvei igjen der nei needforspace , min ligger heldigvis ikke så lavt nede :roll: .

Hvor mye effekt økning vil du si at et dobbelt massehjul tåler og hvordan er det å trekke den vogna med fwd i forhold til 4wd? Jeg kjørte uten mellom aksel i 2-3 uker og syns den gikk en del bedre, men prøvde ikke med vogna.

T4 min hadde vibrasjoner i nedover bakker i tillegg til ved pådrag, kjørte sikkert 15000km med det også ca 60000 km med ulyd fra utløser lager. :lol: I forriges eiers eie så ble det byttet clutch men ikke utløselager.GODT GJORT !!!!!!!
Min syncro ble tunet til ca 135hp og vibrasjoner fra svinghjul kom umiddelbart ved ca 1800rpm. Den ble etter dette justert ned to ganger, ca 5hp i gangen, fordi det ble for mye røyk. Kjørte med siste innstilling 80- 100k km uten at noe ble gjort med svinghjul så det tålte det, men det vibrerte.

Syncro er litt bedre å trekke med pga utveksling og klart bedre på våt campingplass.
For ikke å snakke om på snøføre.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Neergård
-
-

Post by Neergård »

FC Gjerdrum wrote:
Neergård wrote:

Aha.. har en golf IV 130hk diesel med tømt cat med den er der fremdeles, så da går vel den gjennom EU i høst. Bare tømt og sveiset på oppsiden. [emoji1303]
Er vel DPF som heller kan gi utslag på utslipp i så tilfelle[emoji6]

Den bakerste potten på caravellen er vekk for den rusete hull i så nå er det rett rør fra ca bakhjulet og ut.[emoji1303]

[emoji1303][emoji1303]

DPF kan gi utslag ja.

Frode Neergård

highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hei
Kjører mye i disse underjordiske tuneller med tung henger(hest), men min t4 syncro har aldri hatt noe problem opp disse, men hadde en stygg vibrasjon i bilen, rett før turboen gav opp, syncro er den perfekte dragbilen av t4, da den er meget passeligt gearet får henger. Min clutch er kjørt 410000, jeg har hatt bilen siden 305000, å av de 105000 km, har nok den stakkars bilen kjørt ca 35000 med tunge hengere, uten problem.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Post Reply