Dårlig bremsevirkning bak, trommelbrems

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
sklurufs
Car: T4 1995
Phone: 90502216

Dårlig bremsevirkning bak, trommelbrems

Post by sklurufs »

Hadde min 1995 caravelle på EU-kontroll i dag, og fikk blant annet anmerket dårlig bremsevirkning bak. Det er trommelbrems på den. Han som testa sa han måtte stå på bremsa for å få noe som helst bremsekraft.

Håndbremsen fungerer fortsatt, så vi mistenkte lastventilen, men den var fortsatt bevegelig. Men er det noen form for justering av normalposisjon på denne?
Tenkte å sjekke det før jeg demonterer tromlene.

Ellers mistenker jeg slitt bremsebelegg, eller at det er rust i tromlene som følge av at bilen har stått i ro over hele vinteren.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Dårlig bremsevirkning bak, trommelbrems

Post by Der Postmeister »

Bruk handbrekket litt til å slipe rustbelegget, og sjekk justering av bånd.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
sklurufs
Car: T4 1995
Phone: 90502216

Post by sklurufs »

Åpnet begge tromlene, og de var begge fine innvendig, med mye bremsebelegg igjen. Gikk da over til å feilsøke på lastavhengig bremseventil. Alle deler var der bevegelige, men den var så godt som lukket ved normal last av bilen. Justerte litt på skruen, og nå har jeg grovjustert slik at jeg har bremsevirkning bak, men uvisst hvilken fordeling mellom for- og bakhjul.

Tenker å teste litt med å bremse hardt på grus, og justere videre slik at forhjulene ihvertfall låser først. Er det noen andre måter å justere dette på uten å koble til trykkmålere? Kan vel sammenligne foran og bak på en rulle, men det er dog avhengig av at man trykker like hardt på pedalen begge gangene..?
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

man kan juster ved å løsne boltene på bærearmene der hvor fjærene fra lasteventilen er festet, her er det et avlangt hull innenfor boltene og disse har mye vandring for justering, på tom bil bør det ikke være under 1200Newton på bremserulle
Post Reply