Dunk/smell foran

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
einic
-
-
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972

Dunk/smell foran

Post by einic »

Jeg har hatt EU-kontroll uten anmerkninger for ca en måned siden. Nå har bilen startet med dunk-klunk lyder foran. Ligner på lyden da fjærbeinslageret var gåent. Den nye lyden kommer ikke ved ratting, ikke over fartsdumper, men litt uten mønster når det er mindre dumper og "vagging". Lyden kommer med ujevne mellomrom, ikke på hver kjøretur. Hadde samme lyd to-tre ganger på E6 i nordland for to år siden. Dukket opp igjen nå da det ble varmt i været.
Noen som har tips om hvor jeg skal lete? Tror ikke det er slakk, men kanskje en kule som har rustet fast.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Dunk/smell foran

Post by Needforspace »

Som når en fjær flytter litt på seg? Hadde det innimellom på min i 30- 40 tusen kilometer før salg. Kom ikke lenge etter bytte av fjærbenlager men holdt seg på samme nivå. Ble ikke gjort noe med.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
offside
Car: T5

Post by offside »

Jeg ble kvitt min da-klunk (oftest i kaldt vær) ved å få skiftet nedre bærekule.
ingen lyd nå lengre
mvh, offside
2005 T5 131hk manuell 2,5 lang
einic
-
-

Post by einic »

Takk for tips, jeg har mistanke til bærekula.
einic
-
-

Post by einic »

Tok frem fettpressa med nål og stakk den inn i gummien på bærekula i går. Pumpa inn litt fett.
Har kjørt flere mil i dag uten en lyd. Ser ut til å være bærekula som har vært helt tørr.
Noen som vet om det er grei jobb å bytte bærekula? Slipper jeg å komprimere fjæra?
Er egentlig fristende å kjøre videre med den gamle og vente til den blir slakk. Skal bytte skiver og klosser snart, tar kanskje bærekulene samtidig.
Da-klunk - lyden var forresten veldig lik lyden du får når fjærbeinslageret ruster fast.
AndersH
-
-
Car: 2016 T6 Transporter 150hk framhjulsdrift

Post by AndersH »

Jeg bytta nedre venstre bærekule på min 08 modell Transporter 1.9 for et par uker siden. Jeg vil kalle det en forbausende enkel jobb. Om du ikke har bok, søk og finn en film på YouTube. Du løsner to skruer og en mutter, løsner tappen fra det koniske hullet med en vanlig toarmet avdrager og vipps er alt løst.
Trenger ikke å komprimere fjæra noe særlig, men jeg brukte en jekk under bremseskiva for å få lirka den gamle delen ut (etter at den var løsnet). For å få den nye inn, brukte jeg bare en dekkspak for å løfte bærearmen litt oppover.
Hadde EU etterkontroll i går, ingen anmerkning :-)

Sent fra min E5603 via Tapatalk
einic
-
-

Post by einic »

Takker for tips, har byttet lageret på toppen av beinet, det var ikke så lett. Transporter fjærbein veier ganske mye!
Da løsnet jeg to skruer på bærekula, drivaksel og festet oppe. Var veldig tungt å løfte inn beinet igjen. Hadde ingen til å hjelpe, brukte jekk.

Vil jo være dumt av meg å ikke bytte bærekuler samtidig med skifte av skiver. Bilen skal tross alt på middelhavstur i sommer. (Spania)
AndersH
-
-
Car: 2016 T6 Transporter 150hk framhjulsdrift

Post by AndersH »

einic wrote:Vil jo være dumt av meg å ikke bytte bærekuler samtidig med skifte av skiver. Bilen skal tross alt på middelhavstur i sommer. (Spania)
Det var akkurat det jeg også gjorde (bærekule på v side, skiver på begge). Min bil skal til Nord-Norge (fra Kongsberg) i sommer.
Post Reply