Ettermontere Eberspacher D2, med utblåsing bak

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
rocoloco
Car: T4 2002 Westfalia

Ettermontere Eberspacher D2, med utblåsing bak

Post by rocoloco »

Det er litt kaldt ii multivan´en for tida. Her er berre montert en udiagnostisert og syk EBER 3 serie tilleggsvarmer.

Så ønsker å ettermontere en Eber D2, for komfortvarme ved behov . Forstår at det er en del som har montert den under førersetet, iom at det ikke kommer i konflikt med tank, osv. Til tross for at det ikke skal monteres i oppholdsrom ( er det eksosfaren som er problemet her, om det skulle oppstå lekkasje?? Eller støy)

Og hva med til og fra luft, er det andre muligheter for plassering og lufting?

"Drittsekken" sa det ganske bra, i en annen post ang. varmedistribuering i Multivan

Det finnes to typer apparat for luft bak:
- Utblås ved gulv (kan være i gulvet under 2. seterad, eller like bak 1. rad), innsug for dette er i stigtrinnet ved skyvedør, altså alltid inneluft. Dette kan kun tilføres varme fra kjølevannet til motor, ikke koblet til A/C, det kan aldri bli kaldere enn temperaturen ved innsug.

Burde være gunstig å koble seg på det eksisterende heller enn å lage noe nytt? Eller kommer dette i konflikt med blåseluften ?

Noen andre som har ettermontert, eller har åpnet luftingskanalen på T4 Multivan?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Ettermontere Eberspacher D2, med utblåsing bak

Post by Needforspace »

Det originale varmeapparatet på høyre side bak rad 1 er ikke egnet for å kombinere med en D2. For det er en lufttvarmer ikke sant?
California har varmer i sin bil men jeg er usikker på om dere har lignende innredningsløsning?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
eddy
Car: Caravelle LWB Reimo camper 2.5 TDI, 1997
Phone: 92016672

Post by eddy »

Jeg har montert min under passasjersetet. Litt enkel måling så går den fint klar av tanken. Forbrenningsluft henter jeg forfra under bilen, eksos har jeg guida bakover og ut fra bilen (viktig), ogluft inn og ut av varmeren inni bilen har jeg ikke rørt. Har sett noen t4 (kanskje multivan) har et deksel som gjør at du ikke ser inn under setet. Hvis jeg får kloa i et sånt så monteref jeg utblåsningsstuss i det, men det funker knallbra slik det er nå.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

På Vr6'n jeg høgde hang en tilsvarende under bilen på venstre side. Med kanal til stigtrinn og opp og ut i venstre trekk bak omtrent ved høyde ved beina på 1.seterad i lasterom.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
rocoloco

Post by rocoloco »

Needforspace wrote:Det originale varmeapparatet på høyre side bak rad 1 er ikke egnet for å kombinere med en D2. For det er en lufttvarmer ikke sant?
California har varmer i sin bil men jeg er usikker på om dere har lignende innredningsløsning?
D2 er en luftvarmer, ja.
rocoloco

Post by rocoloco »

eddy wrote:Jeg har montert min under passasjersetet. Litt enkel måling så går den fint klar av tanken. Forbrenningsluft henter jeg forfra under bilen, eksos har jeg guida bakover og ut fra bilen (viktig), ogluft inn og ut av varmeren inni bilen har jeg ikke rørt. Har sett noen t4 (kanskje multivan) har et deksel som gjør at du ikke ser inn under setet. Hvis jeg får kloa i et sånt så monteref jeg utblåsningsstuss i det, men det funker knallbra slik det er nå.
Har sett en del fine løsninger på det rundt om kring, men innerst inne kunne jeg tenke meg å ha bare innløpet under setet, og henge varmeren under bilen. Dermed vil det være plass til en inverter pluss plass til ekstra batteri under der.. Men med norsk "saltstandard" kan det nok være utfordrende.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Så ikke ut til at dette hadde skade denne nevneverdig. Gått i Bergen bla denne Vr6.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
rocoloco

Post by rocoloco »

Der Postmeister wrote:Så ikke ut til at dette hadde skade denne nevneverdig. Gått i Bergen bla denne Vr6.
Da var den ferdig montert ;) . Takk for hjelpen. viewtopic.php?f=56&t=44910#p336174
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Post by Sovereign »

Jeg har montert en Eberspächer D3LC under bilen. Har kjøpt originale luftekanaler (brukt på ebay), slik at luften blåses inn ved gulvet bak, rett til venstre for det originale varmeapparatet bak. Denne henter luften fra kipeen bak bordet på venstre vegg.

Det er veldig skummelt å få eksos i bilen, så jeg ville ikke ha brenneren inni bilen.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Post Reply