Gåen kløtsj? Og generelt mye ræl.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Taxus_baccata
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI

Gåen kløtsj? Og generelt mye ræl.

Post by Taxus_baccata »

Jeg har lett litt rundt men finner ikke heelt det jeg leter etter, så lager en ny tråd her..

Jeg har en skranglete T4, egentlig en 97 modell, men den er bygd om til 2002 med Syncro og er vel egentlig en transporter i et Caravelleskall. Skal lete etter motorkoden, må bare finne det regnummeret jeg bruker når jeg skal ha tak i deler til den. Uansett: Nå er det så vidt bilen går fremover. Det lukter ikke av kløtsjen, men den slurer og fyker opp i turtall og jeg tør ikke kjøre den etter jeg såvidt kom opp bakkene opp til her jeg bor. Stigning fra 4 - 90m på en km, det er litt bakker, og bilen går på 4000 omdreininger bare for å holde 40 i 3. gir (det er dessuten 60-sone og jeg er litt lei av å ha folk klistra i ræva bare fordi de mener jeg ikke kjører fort nok..) Jeg har slitt med kløtsjen til og fra, det er lekkasje i hovedsylinderen, dvs. Det har vært, den slutta plutselig å lekke, har ikke måttet fylle på bremsevæske etter systemet ble luftet før eu-kontroll. Ja, den er EU-godkjent. Forstå det det som kan.

I samme vendinga så har jeg en del andre problemer med den: Det virker som om ABS slår inn bare ved normal bremsing, men en mekaniker jeg snakket med mente det kan være pga noe tull med vakuumsystemet?

Bremsepedallampa lyser konstant, så her er det vel eteller annet tull. Kan dette sammenfalle med hovedsylinderen? Bremsekraftforsterkeren eller vakuumforsterkeren eller hva den nå heter ble bytta i 2012 mener jeg. Den bremser greit, men det dunker og smeller.. Alt av skiver og klosser har vært bytta jevnlig, men det er vel snart på tide igjen.

Alle slanger er bytta ut nå, og fordelerslangen også. Jeg har trøblet lenge med at bilen går i nødmodus under når jeg aksellererer og i det siste så har det skjedd tre ganger på rad før den endelig har kommet opp i fart og holdt seg der. Nå er dog problemet å få bilen opp i fart i det hele tatt. Oppoverbakker går bare ikke, mister farta som bare det fordi turtallet flyr opp og faller litt ned og så går det litt fremover og sånn holder det på.

Jeg antar at klutsjen må byttes. Svinghjulet mener jeg er bytta samtidig med klutsjen. Iom at motor er byttet så aner jeg ikke hva den faktisk har gått, men telleverket sier at bilen har nå gått 330000 nå. Den har gått rundt 20000 i året siden jeg fikk den i februar 2012. Det er vel da 150 000 ca siden klutsjen ble bytta noe som helst har blitt byttet.

Regreim ble bytta for 1,5 år siden etter havari, dieselpumpereima ble bytta da mener jeg. Sliter forøvrig med at den plutselig stopper om det nærmer seg rødt på tankmåleren.

OG så, hva koster det å bytte kløtsj på verksted? Mitt verksted (= hobbymekaniker pappa) kan nok gjøre det, men da blir bilen stående til uti juli/august.

Beklager masse usammenhengende greier, men denne bilen er virkelig hodebry for meg. Men er veldig gla' i den likevel. Når den oppfører seg er den jo helt super. Det er bare veldig lenge siden den har oppført seg nå. ;)

Jeg er ingen mekaniker selv, men har aldri eid en bil som det IKKE har vært noe tull med, og etter snart 5,5 år med denne trøblete karen så har jeg begynt å få litt oversikt over den også. Nå står jeg dog fast (rett og slett, bilen blir som sagt stående en god stund nå.)
Espen K
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter

Re: Gåen kløtsj? Og generelt mye ræl.

Post by Espen K »

Har du koblet til diagnose og lest ut hva som utløser nødmodus?
Bussnr.5
Car: 2.4 1994
Phone: Nittisjunullsju6920

Post by Bussnr.5 »

Sjekket drivknuter?
Har vært borti at yttre leddet var gått tørt,så kulene trillet ut i mansjetten. Da oppførte min seg sånn som du forklarer. Trodde også jeg hadde gåen kløtsj,men den var like fin. Var først når jeg skulle feste leddet mot spindel igjen jeg merket at dette bare gikk rundt...
Mvh
Espen
Larsemann82
Car: 01 T4 Syncro
Phone: 40235182

Post by Larsemann82 »

ABS: har samme feil på min. Verksteder fant noen små avvik på verdiene fra ABS sensor. Etter demont fant de også sprekk i ABS ring. Skal hente bilen i morgen, så er spent på om det nå fungerer som det skal.

Varsellampe bremser: kan være brudd i krets på slitasjevarsel (hvis du har dette). Sitter i så fall på V framhjul og H bakhjul. Finner du brudd på ledning er det bare å lodde sammen endene (slik at det blir en hel krets igjen. Eneste ulempe er at du må følge med slitasje på klossene selv).
Taxus_baccata
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI

Post by Taxus_baccata »

Espen K wrote:Har du koblet til diagnose og lest ut hva som utløser nødmodus?
Fikk beskjed av en mekaniker om at det er vakuumtap etellerannet sted. Var en som kikket på det for en stund tilbake. Tviler dog på at det ble lest av noe diagnose.
california
-
-

Post by california »

Hadde samme problem med at motor mistet all kraft og gikk i nødmodus. Da var det en vacuumslange som lå i klem bakom batteriet.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Post Reply