EGR ventil
EGR ventil
Har en 08 Caravelle som oppfører seg som `gammel`bil med rusk i forgasseren
mekonomen verksted får opp EGR feil. Jeg fikk byttet EGR ventilen og dro til mekonomen verkstedet for og slette de 2 gule lysene (feilkoder) Da fikk jeg beskjed om at de kunne bare slette den 1 fordi VAG hadde lagd det slik at de kunne lese av, men ikke forandre den andre. Bilen går fortsatt ikke bra. Noen som har noen løsninger/tips? eller MÅ jeg dra til Møller og sikkert betale mye 
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Re: EGR ventil
Hei
Hvis du bruker søkeordet "egr" nederst i søkefeltet når du star i T5 sin emneoversikt får du rundt 200 treff, så du finner mye som omhandler dette. Problemet ditt er ikke ukjent
Hvis du bruker søkeordet "egr" nederst i søkefeltet når du star i T5 sin emneoversikt får du rundt 200 treff, så du finner mye som omhandler dette. Problemet ditt er ikke ukjent
Det beste er å koble ut hele skiten. Det har jeg gjort. Trenger ikke fjerne noe, bare programmere om.
Blokker skiten. Egr delete kit
Avhengig av hvor defekt ventilen er (om den henger i åpen stilling, motor kortsluttet osv) så er det ikke bestandig mulig å slette kodene.
Hvis den henger i åpen stilling kan du enten kjøpe ny ventil, eller blokkere den og fjerne den i programvaren (chiptuning).
Siden dette er en 08 mod har den også DPF, da bør ikke EGR fjernes fordi DPF er avhengig av EGR for å fungere optimalt.
Men, det er helt klart en fordel å fjerne begge deler, er motoren en 2.5 eller 1.9 TDI?
Hvis den henger i åpen stilling kan du enten kjøpe ny ventil, eller blokkere den og fjerne den i programvaren (chiptuning).
Siden dette er en 08 mod har den også DPF, da bør ikke EGR fjernes fordi DPF er avhengig av EGR for å fungere optimalt.
Men, det er helt klart en fordel å fjerne begge deler, er motoren en 2.5 eller 1.9 TDI?
Jeg har 09 modell 2,5. Har fått stengt EGR'en når den ble chippet. Han som chippet den har chippet utallige Transportere bl.a og har veldige gode optimaliserte chipper til den. Han sa det stikk motsatte av deg. Det var ikke en fordel å fjerne begge deler. Han anbefalte å ikke fjerne DPF hvis jeg ikke hadde problemer med det. Fjerne EGR'en var helt uproblematisk.oeb wrote:Avhengig av hvor defekt ventilen er (om den henger i åpen stilling, motor kortsluttet osv) så er det ikke bestandig mulig å slette kodene.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/d ... al-delete/
"The EGR Valve CANNOT be removed on vehicles that still have the DPF Filter present, doing so would soon block the DPF."
Dette er bare èn av flere seriøse kilder som understreker viktigheten av disse to sammen.
Det er mindre problematisk å blokkere EGR på en motor med katalysatoren intakt enn en motor med DPF som skal ha EGR for korrekt regenerering.
"The EGR Valve CANNOT be removed on vehicles that still have the DPF Filter present, doing so would soon block the DPF."
Dette er bare èn av flere seriøse kilder som understreker viktigheten av disse to sammen.
Det er mindre problematisk å blokkere EGR på en motor med katalysatoren intakt enn en motor med DPF som skal ha EGR for korrekt regenerering.
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Det blir spennende å se om pkk sier noe om dette...

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
[quote="silenhag"]Det blir spennende å se om pkk sier noe om dette...
Hadde du problemer med at bilen gikk i nødmodus før du innstallerte dette kit'et?
Ser at det er ca kr 2000,- så jeg spør meg selv om det er verdt det..?
Har hatt tilsvarende opplevelse som mange andre her inne et par ganger i sommer, men det er jo ikke noe stort problem (ennå).
Hadde du problemer med at bilen gikk i nødmodus før du innstallerte dette kit'et?
Har hatt tilsvarende opplevelse som mange andre her inne et par ganger i sommer, men det er jo ikke noe stort problem (ennå).
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
silenhag
- -

Nei, hadde ikke problem med nødmodus.Txlied wrote:Hadde du problemer med at bilen gikk i nødmodus før du innstallerte dette kit'et?
Fjernet EGR mest for att jeg oppfattet konsekvensene av å ha det som lite sunt for motoren.
Raskere turbo-respons som noen hevder kanskje stemmer, men jeg merket ikke noen tydelig forskjell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Føler du at det var verdt pengene?silenhag wrote:Nei, hadde ikke problem med nødmodus.Txlied wrote:Hadde du problemer med at bilen gikk i nødmodus før du innstallerte dette kit'et?
Fjernet EGR mest for att jeg oppfattet konsekvensene av å ha det som lite sunt for motoren.
Raskere turbo-respons som noen hevder kanskje stemmer, men jeg merket ikke noen tydelig forskjell.
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
silenhag
- -

Ja, jo jeg sover litt litt bedre om natta nå!Txlied wrote:Føler du at det var verdt pengene?
...Men det går helt fint å lage en helt egen EGR -delete kit stort sett gratis hvis man vill. I hvert fall til AXE/AXD motoren. Sag ut en blendeplate i tynn metall, eller kjøp blendeplate ferdig. Demonter EGR, la den ligge i diesel over natta og grav ut all kull-skitt /koks. Sett tilbake den med blendeplate mellom eksosrør og egr. Plugge igjen vakuum slanger x 2. Ferdig.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.