Ekstra tankkapasitet T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
OddN
-
-

Ekstra tankkapasitet T3

Post by OddN »

Har noen tenkt på alternative måter å øke tankkapasiteten på en T3? Jeg vet det finnes spesiallagde rustfrie ståltanker til mange tusen kroner, men her er en australieren som har funnet en "standardtank" som passer bra: http://forums.kombiclub.com/threads/t3- ... ank.47227/

Den kommer fra en Mini Van og er på 34 liter. Mini har mange deleleverandører og tanken er relativt rimelig. En slik (eller evt to) hadde vært et kjærkommet tilskudd til standardtankens 70 liter.

Kommentarer? Evt andre alternativer?

Men jeg vil ikke ha separat påfylling. Hvordan ordner man dette da. Er det så enkelt som at man kobler uttaket på originaltanken til ekstra tanken og henter tilførsel til motoren fra ekstra tanken? Evt legger opp egen lufteslange fra toppen av ekstra tanken? Denne må da selvsagt gå høyere enn toppen av originaltanken og kanskje kobles sammen med luftingen av denne. Eller vil dette medføre at tankingen tar en time å gjennomføre?

Kanskje må man ha en elektrisk pumpe til å mate ekstratanken når man fyller?

Tankmåler må man ha i ekstratanken. Egentlig trenger man bare den ene, men det hadde vært kjekt å holdt et øye med nivået også i hovedtanken. En tankmåler og bryter mellom to givere er en mulighet. Kanskje VW giveren og Mini giveren til og med snakker samme språk, men det er vel for mye forlangt. Alternativer?

Andre tanker omkring dette med ekstra drivstoffkapasitet?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Ekstra tankkapasitet T3

Post by Needforspace »

Jeg tror jeg ville gått for jerry løsningen pga enkelhet og mulighet til å hjelpe andre i tillegg.
Hull i en ekstra tank blir hull i alt for eksempel.
Ville egentlig altså hatt det så separat som mulig.
Når det gjelder jerry så har jeg tenkt bittelitt på dette med økonomi også, jeg kjører av og til forbi steder med priser langt under det vi har her hjemme, gjerne under ti kroner literen. Om alt er noenlunde tomt da og ikke konstant fullt, blir gevinsten på å handle billig enda større. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Har tenkt tanken, men jeg tror det kan skape en del problemer i enkelte situasjoner. For eksempel grensekryssing, veikontroll o.l. spesielt utenfør EU grenser. Det skjer en del drivstøffsmugling med å bygge om tankene eller ha ekstra tank i tillegg til originaltanken så noen grensekontrollposter er ganske ivrige på å sjekke sånne ting. Det går sikkert greit men man kan jo være litt uheldig å treffe på en småsur tjenestemann som vil være vanskelig.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Hva er en minivan?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Tipper det er Mini Clubman, originalutgaven, det er snakk om.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Men er det ikke land hvor det IKKE er liv til å ha reservekanner med drivstoff i ombord?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Tipper det er Mini Clubman, originalutgaven, det er snakk om.
Nei, Clubman var bare annen grill på ellers vanlige Minier.

Det er utgavene med lang akselavstand det her er snakk om: Mini Van (i to ord), Countryman, Traveller eller Clubman Estate

:D
OddN
-
-

Post by OddN »

Ellers gode tips på dette med grensepassering og lovlighet av reservekanne...

Men det kan vel ikke akkurat kalles smugling om man har 20-30 liter ekstra, enten det er i en jerrykanne bakpå eller i en fastmontert tank under, eller?
steinarontour
Car: 2 stk T3 Syncro 1990
Phone: +4790122014

Post by steinarontour »

Jeg går for ekstra Jerrykanne(r), en eller flere. På min lange tur i Nord- Mellom og Sør Amerika passerte jeg en rekke grensekontroller. To Jerrykanner på taket (som regel tomme) og en full kanne inne i bilen. Denne ble også brukt som stigtrinn når jeg skulle inn og ut av bilen. Hadde mange og tildels problematiske grense overganger, spesielt i Mellom Amerika. Det var aldri spørmål om mine tre Jerry kanner!!

Hilsen Steinarontour!
OddN
-
-

Post by OddN »

Drar opp denne igjen. Har funnet en annen tank som kanskje kan passe og den er til og med fra VW.

Split buss fra 55 til 67 har en 40 liters tank som i følge Samba er:
The tank is 36' long, 12" wide, 8" top to bottom.
Og ser slik ut:

Image

Bredden er jo det som er den absolutte begrensningen og 12 tommer er ca 30,5 cm. Men hvem vet hvor nøyaktig dette er målt. Bredden imellom kanal og rammevange er ca 32cm (skal måle nøyaktig) men om noen har en slik Split window tank hadde det vært kjekt med helt nøyaktig bredde.

Høyden på 20 cm gjør at tanken vil stikke noe nedenfor ytre kanal men vil være godt over beskyttelsesbjelkene for mellomakselen.

Og lengden er ikke noen utfordring her.

Kommentarer?
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Jeg har Jerry kanner som jeg fyller opp når jeg kommer over rimelig diesel, denne ville for meg hatt samme funksjon. Men jeg er litt skeptisk til å ha noe som er såpass sårbart under der, det hender jeg krysser en liten elv oppi en dal og å dumpe 40 liter diesel ved et uhell ville jo vert litt trasig.
Hva er din tanke med å ha en sånn, kunne kjøre lengst mulig mellom tankingene?

EDIT: Skrev og scrollet, har skrevet omtrent det samme før... :roll:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Jeg har Jerry kanner som jeg fyller opp når jeg kommer over rimelig diesel, denne ville for meg hatt samme funksjon. Men jeg er litt skeptisk til å ha noe som er såpass sårbart under der, det hender jeg krysser en liten elv oppi en dal og å dumpe 40 liter diesel ved et uhell ville jo vert litt trasig.

Vil kunne kjøre lengst mulig mellom tankinger, spesielt nordpå hvor det faktisk kan være lang imellom de åpne stasjonene.

Er og litt skeptisk til sårbarheten av dette. Og om begge tankene er sammenkoblet vil jo et hull i den nederste faktisk føre til at ikke bare de 40 litrene men også de øvrige 70 renner ut... Ikke bra.

Og jeg skjønner fordelene med jerrykanner, men hvor skal man ha de? Skulle nok fått plass til en bakpå i forbindelse med stigen, og muligens kunne det også hengt en bakpå reservehjulet den dagen det havner på en mer egnet holder forankret i selve karosseriet og ikke bare i luka.

På taket vil jeg ikke ha de... For det første er det egentlig ikke plass, hevetak kombinert med takluke foran gjør at det ikke er all verdens plass igjen der oppe. Og da måtte de ha lagt på et takstativ festet i hevetaket. Og den løsningen har jeg alltid syntes var en spinkel løsning. Ja jeg vet at det er vanlig i USA å ha thulefester på hevetaket, men jeg liker ikke det alternativet.

Må kanskje nøye meg med jerrykanneløsningen og starte med en, og heller legge pengene jeg da ikke bruker på ekstratank i potten til et ordentlig reservehjulsfeste... :-)
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Må innrømme at jeg ble litt forundret over at jeg merket ganske godt at kannene ble fylt, men nå er litt av den følelsen litt reversert etter Powerflex montasjen. Videre blir det jo spennende nå hvordan 60-70 kg i front vil merkes.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Kan dere ikke forsenke veggen på venstre side mellom dør og C-Stolpe og montere holder for et par jerrys der? Sjøl med innredning er det jo et ganske åpent stykke der.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Blir i vanntanken eller Porta Pottien det. :lol:
Men, ideen er god.
Noen henger Jerrykanner i vindushøyde utenfor bakerste sidevindu også, men det synes jeg blir litt voldsomt da.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Jeg har Jerry kanner som jeg fyller opp når jeg kommer over rimelig diesel, denne ville for meg hatt samme funksjon. Men jeg er litt skeptisk til å ha noe som er såpass sårbart under der, det hender jeg krysser en liten elv oppi en dal og å dumpe 40 liter diesel ved et uhell ville jo vert litt trasig.

Vil kunne kjøre lengst mulig mellom tankinger, spesielt nordpå hvor det faktisk kan være lang imellom de åpne stasjonene.
Kontakt banken din, kanskje de kan gi deg noe som heter minibankkort, da kan du fylle diesel både fra stengte stasjoner og automatstasjoner. Selv om du da fyller hver 50 mil så vil du alltid ha en reserve på 20 liter på tanken. :shock:
Etter som Dennis bare har 70 liters tank og bruker 1,2 til 1,4 på mila så må vi av og til tanke flere ganger om dagen. Vi har derfor en 13,2 liters kanne med Diesel med oss. Det tar ca 2 min fra vi stopper pga diesel tom, til vi har fyllt på og begynner å kjøre igjenn. Takket være kannen kan vi utnytte hele tanken, som reelt er på ca 75 liter. Vi klarer dermed nesten 60 mil før vi må tanke.
Mest sansynlig holder det med en 5 liters kanne på en syncro, for å få nok diesel til å starte. Da kan du faktisk kjøre til det er tomt, helle på kannen og kjøre 50km til en bensinstasjon for å tanke. 5 liters kanne får du sikkert plass til ett eller annet sted. Bruker du 0,8 på mila, så kjører du 850km på en tank. Da kan det uansett være greit med en beinstrekk.
OddN
-
-

Post by OddN »

Det var da voldsomt... Bare for at en stakkar vil ha større diesel kapasitet.

Grunnen til at jeg presiserte åpne stasjoner er fordi jeg flere ganger i våre nordligste fylker og i nord Sverige/Finland har opplevd stengte stasjoner uten mulighet for å bruke kort utenom åpningstiden. Har naturligvis de nødvendige kortene for sånn fylling du beskriver :wink:
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Jed fra Campervanculture har en reservehjulholder med baggasjebrett fra Rocky Mountain Westy til salgs.Finnes i både venstre og høyre utførelse.
Da kan du enten montere en reservehjul eller en holder til fire 20 liters jerrykanner.Den er super robust og fungerer utmerket.
Jeg har en sånn på min 2WD Camper.
80 liter ekstra i tillegg til de 60 liter i tanken holder hos meg med moderat kjøring til godt over 1800 km.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
OddN
-
-

Post by OddN »

CARASYN87 wrote:Jed fra Campervanculture har en reservehjulholder med baggasjebrett fra Rocky Mountain Westy til salgs.Finnes i både venstre og høyre utførelse.
Da kan du enten montere en reservehjul eller en holder til fire 20 liters jerrykanner.Den er super robust og fungerer utmerket.
Jeg har en sånn på min 2WD Camper.
80 liter ekstra i tillegg til de 60 liter i tanken holder hos meg med moderat kjøring til godt over 1800 km.
Yepp. Det er en av reservehjulsholderne jeg vurderer. Men fire kanner bakpå... medregnet vekta av holder og kanner blir det vel rundt 100 kg hengende fra hjørnet på bilen... Går det bra?

Kunne tenkt meg to kanner, altså 40 liter. Fremdeles litt mer vekt en et reservehjul men mer innenfor tenker jeg.

Et par andre saker jeg godt kunne tenkt meg å henge bakpå er jo Hilift jekken og kullgrillen. Hadde vært kjekt å sluppet å ha disse inni bilen. Hmm, må ut og måle litt.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Jeg ønsker meg en sterkere fjær på venstre side bak. :roll: :lol:

Image

Og det er med to kanner...
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

CARASYN87
-
-

Post by CARASYN87 »

Jeg har distanseplater i forskjellige størrelser over bakfjærene mine.Med dem kan jeg utligne niveauforskjellen når jeg kjører med fire fulle jerrykanner bakpå.Og så har jeg skiftet de originale støttdempere med noen i heavy duty utførelse.Da går det helt greit.Da jeg har på venstre siden et stort høyskap fra Reimo så ble reservehjulholderen montert på høyre siden for å utligne litt vekten med reservehjul bakpå.
Jeg valgte å beholde de originale bakfjærene med 1400 kg på grunn av kjørekomforten.
OddN
-
-

Post by OddN »

Hadde i utgangspunktet tenkt at reservehjulsfestet skulle være på høyresiden, men kanskje jeg må revurdere det hvis jeg skal ha to jerrykanner bakpå i tillegg. Nå er jo Multivan'en nokså symmetrisk vektmessig, i motsetning til en fullcamper, så her er det rom for tilpasning. Og spacere på fjærene kompenserer jo det meste. Men jeg må jo ha dette avklart før jeg bestiller reservehjulsholder.
CARASYN87
-
-

Post by CARASYN87 »

Hvis du har mulighet for ei flyttbar takstige feks.på venstre siden av Multivanen din for å nå ting på takstativet så kan du jo montere to holdere bakpå.En for reservehjulet og en med baggasjebrett for de to jerrykannene dine.Da har du noenlunde den samme vekten på begge sidene.Jeg betalte sånn sirka 5000 nok for min holder hos Campervanculture.Jeg synes at denne er den beste holderen på markedet nå for tiden.Den har et veldig robust feste mot karosseriet som er bedre enn denne fra en original holder fra Volkswagen fabrikken.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har egentlig sett på denne fra Bernd Jaeger: https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/spare- ... nstruction

Igrunn mest fordi den er nærmest mulig den originale i konstruksjon. Ca 6500 pluss frakt og norsk mva.

Han har imidlertid også denne: https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/reserv ... -16-rechts

Som skal være en enda mer tro kopi av originalen, men til nesten dobbel pris av den første. Så da tenker jeg at den første får være nært nok.

Og stigen er vel strengt tatt ikke nødvendig så lenge jeg likevel ikke har noe oppå taket, men den må vel kunne brukes som holder for en (eller to) jerrykanner...

Tror til og med at Gary Lee hadde diverse braketter og greier til stigen, noen måtte imidlertid bestilles sammen med stigen da de var sveiset, så det må sjekkes.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Minivan er pr def Chevrolet Astro (den som Punisher modda).

Ekstratank burde vel la seg gjøre å ha matepumpe på slik at når gullampa begynner lyse kan en trykke inn en knapp for å styre pumpa evt koble opp slik at ekstratanken forteller bilen at joda, her er det diesel å hente og så forsynes originaltanken fra ekstratanken til sistnevnte er tom.

Fra Land Roververdenen vet jeg at de har ekstratanker for både diesel og vann skjult i forskjermene på Defenderserien for de eiere som ønsker ha sånt montert og så er det matepumpekonseptet som da etterfyller originaltanken med ekstra diesel. For dem litt stusselig å kollidere med full ekstratank selv om de har 50% sjans for å få hurtigtømt vanntanken istedet, da.

Hva ivrige grensebetjenter angår så er det vel noe fra tyskertland som heter undershutzgefahr, eller noko slekt ? Plateverk en ok bil må ha, vel. Da slipper kommisæren å snuble i vanskeligheter og bilfører slipper kaste bort tid på tullball.
Last edited by Rudeboy on 16 Sep 2017, 20:28, edited 1 time in total.
Post Reply