Tenkte jeg skulle skifte bremser rund baut og alt gikk knirkefritt på første bakhjul frem til kalipperen skulle på. Manglet en liten millimeter eller noe deromkring, ikke f... om jeg fikk presset/banket/sklidd den på plass.
Det virker ikke som det er mulig å presse stempelet lenger tilbake ved hjelp av stempelverktøyet, jeg har ihvertfall tatt i det jeg er kar om, gjentatte ganger.(lokket på beholderen skrudd av)
Dette er et komplett sett fra EBC og alt skal stemme med mål etc. Det er ikke ekstra tape eller annet på baksiden av klossene, men det er coating på skiver.
Noen som har noe tips og triks på lager? Har jeg rett og slett ikke tatt i nok når stempelet skulle presses tilbake, eller hva annet kan jeg ha gjort feil?
Skifte bremser....
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Re: Skifte bremser....
Dette høres vel ut til å ha noe med håndbrekkfunksjonen å gjøre vel?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Lifferton
- Car: -16 2,0/150tdi, 4MO, DSG, Exclusive
..ahaa...det skal jeg sjekke ut.
Har lest gjennom de andre trådene her ang temaet, og det står flere steder at stempelet skal skrus også. Skjønner ikke at det skal ha noe å si hvis det ikke er gjenget i bakkant, men skal prøve det også etterpå.
Det sitter to slags klips på klaven som klossene skal skli på, dette blir veldig trangt og jeg tviler sterkt på at klossene går tilbake ved egen hjelp. Noe som gjør at de sikkert blir liggende og subbe.
Hvis jeg fjerner klipsene så blir det for mye plass igjen og klossene blir liggende relativt løse. Er jo ikke bra det heller, men usikker på hva som er verst.
Har lest gjennom de andre trådene her ang temaet, og det står flere steder at stempelet skal skrus også. Skjønner ikke at det skal ha noe å si hvis det ikke er gjenget i bakkant, men skal prøve det også etterpå.
Det sitter to slags klips på klaven som klossene skal skli på, dette blir veldig trangt og jeg tviler sterkt på at klossene går tilbake ved egen hjelp. Noe som gjør at de sikkert blir liggende og subbe.
Hvis jeg fjerner klipsene så blir det for mye plass igjen og klossene blir liggende relativt løse. Er jo ikke bra det heller, men usikker på hva som er verst.
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
De fleste T5'ene har håndbrekkfunksjon i caliperen (noen unntak har visstnok egen trommel for håndbrekk).
Har du håndbrekkfunksjon i caliperen og du skal skifte klosser/skiver så må du skru inn stempelet for å få stempelet nok tilbake slik at klossene får plass.
Stempelet i caliperen har 2 spor som du plasserer et spesialverktøy mot når du skrur. Noen bruker tang og risikerer å ødelegge pakninger, men hvis stempelet er lett å rotere så kan det være en nødløsning. Selv kjøpte jeg biltemaverktøyet som er laget for caliprene til VW.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000023846/
Har du håndbrekkfunksjon i caliperen og du skal skifte klosser/skiver så må du skru inn stempelet for å få stempelet nok tilbake slik at klossene får plass.
Stempelet i caliperen har 2 spor som du plasserer et spesialverktøy mot når du skrur. Noen bruker tang og risikerer å ødelegge pakninger, men hvis stempelet er lett å rotere så kan det være en nødløsning. Selv kjøpte jeg biltemaverktøyet som er laget for caliprene til VW.
-
Lifferton
- Car: -16 2,0/150tdi, 4MO, DSG, Exclusive
Titan wrote:De fleste T5'ene har håndbrekkfunksjon i caliperen (noen unntak har visstnok egen trommel for håndbrekk).
Yes, funket som bare det. Tidligere på andre biler har jeg kun presset inn stempelet uten å skru, men dette gikk jo lett som ingenting når jeg skrudde. Kun besserwisserholdningen min som fikk seg en liten knekk
Verktøyet jeg bruker er relativt likt, men muligens en tidligere modell. Også kjøpt på Biltema.