Delt ladesystem

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
stev36mc
Car: T4 2003 Multivan Westfalia
Phone: 90891848

Delt ladesystem

Post by stev36mc »

Hei, Vi har nylig anskaffet en 2003 Multivan Westfalia Camper og er interessert å installere et fritidsbatteri under førersete med delt ladesystem. Da ser ut til at det enkleste er å bruke en Ctek D250S sak. Jeg har nedlastet bruks/installsjonsanvisning men finner ikke info om kabeldimensjoner og hvordan koble fritidsbatteriet til de 12v uttak i bilen gjennom sikringsboksen. Er det noen som har gjort dette og har litt info? Takknemlig for svar :)
Leif Andre
Car: 2009 T5 BNZ 4Motion

Re: Delt ladesystem

Post by Leif Andre »

Du kan og gå for en løsning med skillerele. Automatisk skillerele fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Fritid/Camping ... 000024038/

Du må legge opp ledning fra plusspolen på bilbatteriet bak til fritidsbatteriet via releet.
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Leif Andre wrote:Du kan og gå for en løsning med skillerele. Automatisk skillerele fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Fritid/Camping ... 000024038/

Du må legge opp ledning fra plusspolen på bilbatteriet bak til fritidsbatteriet via releet.
Forrige eier monterte dette i bilen min og det fungerer strålende.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Biltema releet har en styringsledning man skal legge til jord. Den har jeg lagt via et rele styrt av ladelampekretsen fra dynamoen slik at batteriene er splittet uansett spenning når motoren ikke går. Dette fører til at jeg kan lade batteriene uavhengig av hverandre og at startbatteriet ikke er koblet sammen med campingbatteriet til spenningen er under grensen for ladereleet.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

stev36mc wrote:Hei, Vi har nylig anskaffet en 2003 Multivan Westfalia Camper og er interessert å installere et fritidsbatteri under førersete med delt ladesystem. Da ser ut til at det enkleste er å bruke en Ctek D250S sak. Jeg har nedlastet bruks/installsjonsanvisning men finner ikke info om kabeldimensjoner og hvordan koble fritidsbatteriet til de 12v uttak i bilen gjennom sikringsboksen. Er det noen som har gjort dette og har litt info? Takknemlig for svar :)

Volkswagen har et monteringssett slik at du får sikret batteriet under setetskikkelig. Husker ikke delenummer, tror ikke jeg sitter påd et mer (solgte min Multivan INTRO i 2011/12). Som de andre har beveget seg inn på, er enkleste sort å montere skillerelé eller ladediode som vel i prinsippet er lik dings. Da får du lading under kjøring til begge batteri, startbatteriet først siden det er viktigst for framdrift og deretter fritidsbatteri. Just Kampers i UK selger komplett sett, plug and play.

cTEK-laderen er 230V og da trenger du et kontaktpunkt for 230V. Mange der ute i den vide, store verden napper ut dummylykta bak i høyre hjørne av bakfangeren og lager lokk der hvor da en CEE-kontakt kan monteres skjult og relativt klar for bruk. Det finnes vel jaggu koblingskretser for dette også som bare er å trø i bilen og så pakker du & kjører ivei.

Kabeltverrsnitt for diverse, må fagfolk svare på. Alt jeg veit der er at man skal jf Eltilsynet ha 2.5kvadrat på alt av 230V inn til campingenhet. Desverre koster 1.5kvadraten nesten ittno og altfor mange bruker disse istedet.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Rudeboy wrote:
stev36mc wrote:Hei, Vi har nylig anskaffet en 2003 Multivan Westfalia Camper og er interessert å installere et fritidsbatteri under førersete med delt ladesystem. Da ser ut til at det enkleste er å bruke en Ctek D250S sak. Jeg har nedlastet bruks/installsjonsanvisning men finner ikke info om kabeldimensjoner og hvordan koble fritidsbatteriet til de 12v uttak i bilen gjennom sikringsboksen. Er det noen som har gjort dette og har litt info? Takknemlig for svar :)

Volkswagen har et monteringssett slik at du får sikret batteriet under setetskikkelig. Husker ikke delenummer, tror ikke jeg sitter påd et mer (solgte min Multivan INTRO i 2011/12). Som de andre har beveget seg inn på, er enkleste sort å montere skillerelé eller ladediode som vel i prinsippet er lik dings. Da får du lading under kjøring til begge batteri, startbatteriet først siden det er viktigst for framdrift og deretter fritidsbatteri. Just Kampers i UK selger komplett sett, plug and play.

cTEK-laderen er 230V og da trenger du et kontaktpunkt for 230V. Mange der ute i den vide, store verden napper ut dummylykta bak i høyre hjørne av bakfangeren og lager lokk der hvor da en CEE-kontakt kan monteres skjult og relativt klar for bruk. Det finnes vel jaggu koblingskretser for dette også som bare er å trø i bilen og så pakker du & kjører ivei.

Kabeltverrsnitt for diverse, må fagfolk svare på. Alt jeg veit der er at man skal jf Eltilsynet ha 2.5kvadrat på alt av 230V inn til campingenhet. Desverre koster 1.5kvadraten nesten ittno og altfor mange bruker disse istedet.
Jeg undersøkte prisen for dette settet med batteri his VW i Leverkusen. Prisen var € 3500. Husker ikke om det var inklusiv monetering.
Jeg kjøpte settet fra Travelvolts i England for ca 600 kroner.
Post Reply