Lakkoder for 1985 transporter?
-
gelgjo
- Car: 1985 T3 1,9liter bensin
- Phone: 90 28 50 18
Lakkoder for 1985 transporter?
Hvor finner jeg lakkodene for rødfargen og beigefargen brukt på min 1985 transporter? Understellsnummeret sier ikke noe om det, og VW kundeservice opplyser at basert på bilskiltet (JC72306) er fargekoden H3P6MG. Har ikke funnet svaret på ulike nettsider jeg har besøkt, men et sted står det at mange biler er utstyrt med et skilt eller en klistrelapp i tillegg til understellsnummeret, og at mer informasjon om lakken står der. Hvor skal jeg lete?
Geir Ivar Elgjo
Tromsø
Tromsø
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Re: Lakkoder for 1985 transporter?
Klistremerke sitter ved sikringsboksen og i serviceheftet.Der står fargekode.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Og har du ikke klistrelappen så står det også på en plate under førersetet.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Hvis der er H3P6MG som er din fargekode så betyr isåfall det:
H3: Marsalarot
P6: Damusoweiss
MG: Svarte skaiseter
H3: Marsalarot
P6: Damusoweiss
MG: Svarte skaiseter
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
En klassisk fargekombo det er bortimot helligbrøde å forandre. Men som Marius sa: det er din bil.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Er det da denne farge kombinasjonen? http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=20070
I såfall mister du masse kredd på forumet om du gjør noen store endringer på denne.
Mye kan du gjøre: Hvite AC5 felger, krom støtfangere med gummilist, runde krom ekstralys, senkesett, smussavviser til bakruta, Westfalia frontspolier, jail bars på innsiden av bakruta.
Behold de originale dørhåndtakene med slitemerkene, det kalles PATINA.
Du har masse muligheter, men fargene endrer du f... ikke
I såfall mister du masse kredd på forumet om du gjør noen store endringer på denne.
Mye kan du gjøre: Hvite AC5 felger, krom støtfangere med gummilist, runde krom ekstralys, senkesett, smussavviser til bakruta, Westfalia frontspolier, jail bars på innsiden av bakruta.
Behold de originale dørhåndtakene med slitemerkene, det kalles PATINA.
Du har masse muligheter, men fargene endrer du f... ikke
Enig med postmesteren.Der Postmeister wrote:En klassisk fargekombo det er bortimot helligbrøde å forandre. Men som Marius sa: det er din bil.
Denne fargekombinasjonen har vært mer eller mindre uendret ifra den første Sambabussen. Selve kodene har vel endret seg noe opp igjennom årene, men "looket" er det samme. Denne står feks på VW museet:

Du får også dagens T6 i lignende farger.
Og Marius har masse gode tips om tidsriktige oppgraderinger.
-
grepst1
- -

- Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
- Phone: 90113303
Fin farge, tilsynelatande som på min Samba 1965....
-
gelgjo
- Car: 1985 T3 1,9liter bensin
- Phone: 90 28 50 18
Tusen takk for gode svar og tips, det er svært inspirerende! Ser at man åpenbart ikke klusser med gamle lakkoder, nå vet jeg hva det innebærer. - Men ville de ha brukt perlemorlakk om de hadde hatt det i 1985...?
Nå er det slik at jeg ikke har mulighet å gjøre restaureringen selv så har kjørt bilen til et lite verksted i Malbork, Polen, hvor venner av meg tidligere har fått gjort restaurering som holder høy kvalitet (men på andre biltyper). Bilen kjørte som en drøm de 200 mil fra Tromsø gjennom Sverige til Malbork (ved Gdansk), mummipappa på eventyr...
Lakken er bare siste del av restaureringen, det viktigste arbeidet skal skje under bilen med rustarbeide (heldigvis ikke mye), sveising, understellsbehandling. Og en motoroverhaling.
Nå som jeg har fått muligheten via svarene på forumet hører jeg gjerne om andre ting jeg bør gjøre eller la være ifb med restaureringen: Skifte slitasjedeler som fremdeles fungerer, feks hjullagre, kuleledd, innmat i dørhåndtak og låser som er slarket, gummilister rundt vindu mm.? Bør 30 år gamle sikkerhetsseler skiftes, uansett? Og hva gjør man med grillen som har mistet sin forkromming rundt kantene (ser at det har skjedd på ander T3 også)?
Jeg ville i utgangspunket skifte slitasjedeler, men er usikker på hvilke. Polakkene har en pragmatisk holdning: Ikke reparer før det er ødelagt. Selv tilbringer jeg noe tid som ansatt på redningshelikopteret, der er holdningen motsatt: Skift deler i henhold til timeliste, når delen går istykker er det for sent...
Er det best å ta slik diskusjon på forumet slik at alle kan se, eller kan/bør jeg kontakte de enkelte av dere direkte (Marius...)? Når jeg finner ut hvordan, skal jeg legge ved et par bilder av bilen slik den er i dag. Det var ikke så intuitivt som jeg trodde.
Nå er det slik at jeg ikke har mulighet å gjøre restaureringen selv så har kjørt bilen til et lite verksted i Malbork, Polen, hvor venner av meg tidligere har fått gjort restaurering som holder høy kvalitet (men på andre biltyper). Bilen kjørte som en drøm de 200 mil fra Tromsø gjennom Sverige til Malbork (ved Gdansk), mummipappa på eventyr...
Lakken er bare siste del av restaureringen, det viktigste arbeidet skal skje under bilen med rustarbeide (heldigvis ikke mye), sveising, understellsbehandling. Og en motoroverhaling.
Nå som jeg har fått muligheten via svarene på forumet hører jeg gjerne om andre ting jeg bør gjøre eller la være ifb med restaureringen: Skifte slitasjedeler som fremdeles fungerer, feks hjullagre, kuleledd, innmat i dørhåndtak og låser som er slarket, gummilister rundt vindu mm.? Bør 30 år gamle sikkerhetsseler skiftes, uansett? Og hva gjør man med grillen som har mistet sin forkromming rundt kantene (ser at det har skjedd på ander T3 også)?
Jeg ville i utgangspunket skifte slitasjedeler, men er usikker på hvilke. Polakkene har en pragmatisk holdning: Ikke reparer før det er ødelagt. Selv tilbringer jeg noe tid som ansatt på redningshelikopteret, der er holdningen motsatt: Skift deler i henhold til timeliste, når delen går istykker er det for sent...
Er det best å ta slik diskusjon på forumet slik at alle kan se, eller kan/bør jeg kontakte de enkelte av dere direkte (Marius...)? Når jeg finner ut hvordan, skal jeg legge ved et par bilder av bilen slik den er i dag. Det var ikke så intuitivt som jeg trodde.
Geir Ivar Elgjo
Tromsø
Tromsø
Tja... Hva de ville ha gjort er vel ikke enkelt å svare på. Men vi kan jo se på hva de gjorde: De tofargede bilene var utstyrsmessig oppgraderte modeller. Først på T1 som såkalte Sambabusser, med krom, finere interiør osv, på T3 var det kun CL og GL (samt vel de første Bus L) som hadde tofarget lakk som standard. Da det etterhvert ble vanlig med metalliclakk, kom dette selvsagt også på T3 men da kun som ensfarget lakk. Dette ble regnet som en oppgradering i forhold til tofarget. Det kom aldri tofargede metalliclakk-busser. Om dette hadde produksjonstekniske årsaker eller noe annet vet jeg ikke...
Preventivt vedlikehold er aldri feil, men bilene våre trenger nok ikke riktig like strengt regime som det de bruker på 330.
Har imidlertid full forståelse for regimet i forsvaret. Jeg vokste opp i det miljøet i Bodø med en far som var flymekaniker på 719, og en gudfar som pilot (eller var det fartøysjef han kalte seg) på redningshelikopter.
Og det er vel så viktig å bruke kvalitetsdeler. Et billig kina-hjullager kan godt bryte sammen før det originale lageret det erstattet i en overivrig preventiv vedlikeholdsrunde ville ha røket.
Jeg er nok selv et sted midt imellom forsvarets og polakkenes regime...
Preventivt vedlikehold er aldri feil, men bilene våre trenger nok ikke riktig like strengt regime som det de bruker på 330.
Har imidlertid full forståelse for regimet i forsvaret. Jeg vokste opp i det miljøet i Bodø med en far som var flymekaniker på 719, og en gudfar som pilot (eller var det fartøysjef han kalte seg) på redningshelikopter.
Og det er vel så viktig å bruke kvalitetsdeler. Et billig kina-hjullager kan godt bryte sammen før det originale lageret det erstattet i en overivrig preventiv vedlikeholdsrunde ville ha røket.
Jeg er nok selv et sted midt imellom forsvarets og polakkenes regime...
-
Der Postmeister
- -

Bilder må legges eksternt og så linkes inn.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Fantastisk at du tar vare på denne, en "Kjip C" som postmestern kaller det. (Sorry OddN, også C kom i to farget)
Med første generasjon kombivegg og alt. Jeg håper du velger original farge og ikke perlemor, bare originalt er originalt.... Det er jo ikke krom rundt grillen, men sølv metallic lakk. Mao kjøp en sprayboks på biltema, masse maskeringstape og gyv løs. Klare blinklys forran, men behold de originale baklysene. Ev ganstercaps, men da av den typen som Steinar on Tour, har på sin. Sør Afrika Skvettlapper har du allerede på den.
Når det gjelder å bytte deler "for sikkerhets skyld" så er det vel bare biler med sterk TDI motor, eller hevede, tungt lastede syncroer, som ødelegger drivaksler. Derimot vil jeg anbefale å ha ett sett hjullagre, både til forran og bak, i bilen på langtur, da deler til disse ikke er helt hyllevare rundt om kring lenger. Får du tak i et lagerhus til bakhjul i reserve, så kan du montere nye hjullagre i den og ha med hele "klumpen", da er det relativt grei jobb å bytte i vegkanten.
Med første generasjon kombivegg og alt. Jeg håper du velger original farge og ikke perlemor, bare originalt er originalt.... Det er jo ikke krom rundt grillen, men sølv metallic lakk. Mao kjøp en sprayboks på biltema, masse maskeringstape og gyv løs. Klare blinklys forran, men behold de originale baklysene. Ev ganstercaps, men da av den typen som Steinar on Tour, har på sin. Sør Afrika Skvettlapper har du allerede på den.
Når det gjelder å bytte deler "for sikkerhets skyld" så er det vel bare biler med sterk TDI motor, eller hevede, tungt lastede syncroer, som ødelegger drivaksler. Derimot vil jeg anbefale å ha ett sett hjullagre, både til forran og bak, i bilen på langtur, da deler til disse ikke er helt hyllevare rundt om kring lenger. Får du tak i et lagerhus til bakhjul i reserve, så kan du montere nye hjullagre i den og ha med hele "klumpen", da er det relativt grei jobb å bytte i vegkanten.
-
Der Postmeister
- -

Jepp. Den kjipe C'n til kompisen min var og slik en. Ligger en byggetråd på den her et sted.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Du må lese hva jeg skriver... CL og GL hadde tofarget lakk som standard. Altså at du ikke måtte betale ekstra for detBuss Marius wrote:(Sorry OddN, også C kom i to farget)
Alle Caravellene kunne leveres tofarget, men på en kjip C måtte du bla opp litt ekstra for å få det.