Kjølevæske, farger og typer...
-
magne.rossing
- Car: T4 1996
- Phone: 93222214
Kjølevæske, farger og typer...
Et tema i tiden. Kompliserte greier dette her. Før hadde man bare "frostvæske", men nå har det jammen blitt mer å holde styr på. Etter å ha lest diverse og snakket med diverse er jeg fortsatt lettere forvirret. Min sak er en T4 1996 som "alltid" har hatt blå kjølevæske. Så i forrige uke hadde den plutselig lite kjølevæske. Hun som oppdaget det stoppet på første og beste bensinstasjon og fikk noe som heter Rød Longlife utlevert, og den ble fylt på - ca 1 liter. Det var da jeg begynte å studere - uten å bli helt klok på det. Så da dro jeg til Møller i dag og spurte. Vi bruker kun rød vi - uansett hva som er på bilen fra før, sa de. At det skulle bli suppe og trøbbel hadde de ingen tro på. Jeg har en Volvo også, så jeg stilte samme spørsmål til Bilia. Rød kan ikke blandes med noe annet - for da kan det begynne og skumme og skje rare ting, sa de der. Ikke lett altså. Hvis jeg skal gjette på noe ut fra det jeg har lest så er det for det første at etandiol er det samme som etylenglykol. Jeg tror videre at hovedsaken er at etylenglykol ikke skal blandes med propylenglykol. Både rød og blå kjølevæske er etylenglykol, mens grønn kjølevæske er propylenglykol. Så saken er at blå og rød kan blandes med hverandre, men ingen av dem kan blandes med grønn? Tja... dette rimer jo dårlig med den gjengse oppfatningen at "rød må ikke blandes med noe annet" - så en kjemiker må gjerne belære meg (og mange andre).
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Kjølevæske, farger og typer...
Du fikk et svar i den andre tråden.. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter