lekkasje 1990 2.1 aut.
lekkasje 1990 2.1 aut.
Kjøpte denne i fjor. Flott bil som bare hadde gått 180000. Eieren sa at "toppene" var fiksa for 30 000 siden.
En sur høstkveld i fjor kjøre jeg litt fort hjemover. Alt fungerte glimrende. Dagen etter derimot lå det en stor pytt under bilen. Kjølevæske. Det fortsatte også bare å lekke de neste dagene. Mange liter.
Så er spørsmålet. Jeg er glad i bilen, men er også student. Så jeg er nødt til å klare å reparere dette selv. Håper at det er en lekasje og ikke topp-pakning.
Hvilke punkter bør jeg se etter for lekasjer. Jeg er ikke så bilvandt, men rimelig lærenem praktisk anlagt.
Tusen hjertelig takk for all hjelp.
Mvh
Iacob Christian Prebensen
En sur høstkveld i fjor kjøre jeg litt fort hjemover. Alt fungerte glimrende. Dagen etter derimot lå det en stor pytt under bilen. Kjølevæske. Det fortsatte også bare å lekke de neste dagene. Mange liter.
Så er spørsmålet. Jeg er glad i bilen, men er også student. Så jeg er nødt til å klare å reparere dette selv. Håper at det er en lekasje og ikke topp-pakning.
Hvilke punkter bør jeg se etter for lekasjer. Jeg er ikke så bilvandt, men rimelig lærenem praktisk anlagt.
Tusen hjertelig takk for all hjelp.
Mvh
Iacob Christian Prebensen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Hjertelig takk. SKal ut og ta av vinterpresenningen på lørdag så da får jeg håpe at det er noe sånt.
Jeg har liksom et håp om at dette kun er snakk om en enkelslangelekasje siden den røk etter en kort kjøretur i frostvær, og at kjølevannet fortsatte å rennet ut etter at bilen var parkert.
Er jeg helt på jordet?
Iacob
Jeg har liksom et håp om at dette kun er snakk om en enkelslangelekasje siden den røk etter en kort kjøretur i frostvær, og at kjølevannet fortsatte å rennet ut etter at bilen var parkert.
Er jeg helt på jordet?
Iacob
-
Der Postmeister
- -

Ja hadde det enda vært så vel. Da hadde jeg sikkert kunnet fikse denna bilen óg....Der Postmeister wrote:Spørs om du er bonde...![]()
Sjekk hvor på bakken under bilen det er vått. Gir ofte en fin pekepinn.
Nei altså dette skjedde i høst skjønner du. Og så vidt jeg husker så så det ut som det rant fra omtrent på midten. Litt bak. Den var vel tom i løpet av et par dager tenker jeg.
Hvor mange liter er det omtrent? Har skjønt at det er en rød kjølevæske som burde vært brukt. Er det nøye? Koster den mye mer?
Hva bør jeg ha av verktøy før jeg går løs på det her?
Igjen; tusen takk for hjelp.
Iacob
-
Der Postmeister
- -

Maaaaaaaaaange liter...
Midt på er ca vannpumpe skulle jeg tru. Vanlig verktøy duger.
Rød eller blå spiller ikke så mye rolle, men den rød skal ikke angripe aluminiumen visstnok. Viktigste er ofte skift. Roy(amubus) vet mer om dette.
Rød eller blå spiller ikke så mye rolle, men den rød skal ikke angripe aluminiumen visstnok. Viktigste er ofte skift. Roy(amubus) vet mer om dette.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Gidd?? Jeg har sagt jeg skal! Må bare få sveist en jævla pickup (først?)! 
Jeg har brukt den nye "lilla" typen til VAG på t3en min. Går til blå og rød, så slipper man å bekymre seg for om man har noen rester blått igjen i kjølesystemet etter tapping.
Jeg har brukt den nye "lilla" typen til VAG på t3en min. Går til blå og rød, så slipper man å bekymre seg for om man har noen rester blått igjen i kjølesystemet etter tapping.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
-
Der Postmeister
- -

-
Caravelle-Kai
- -

Men husk at pumpa sitter i TRE skruer. -I min ville ungdom oppdaget jeg bare to skruer, og gikk over til brekkjern for å få av pumpa. -Anbefales ikke....Der Postmeister wrote:Maaaaaaaaaange liter...
Anbefaler deg å kjøpe Haynes-boka. -Den gir god hjelp!
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Typisk er det jo at jeg ikke finner store lekasjen nå.
I høst rant det jo ut kjøleveske så det lå en stor dam under bilen. Nå har jeg lagt en papp-plate under, og den er like tørr.
Så at det piplet fram litt kjølevæske fra det jeg tror er toppakningen på venstre side. Ikke mye, men noen dråper, spesielt når jeg ga gass. Det kom også lit damp/røyk fra samme område.
I høst ble påfyllingstanken helt tørr. Men jeg ser nå at det er kjølevæske i den andre tanken.
Kan det være at frost har ført til en midlertidig lekasje?
Hvordan vet jeg om bilen kjøler?
Har haynesboka, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne og hva jeg skal gjøre.
Tusen takk for all hjelp.
Iacob
I høst rant det jo ut kjøleveske så det lå en stor dam under bilen. Nå har jeg lagt en papp-plate under, og den er like tørr.
Så at det piplet fram litt kjølevæske fra det jeg tror er toppakningen på venstre side. Ikke mye, men noen dråper, spesielt når jeg ga gass. Det kom også lit damp/røyk fra samme område.
I høst ble påfyllingstanken helt tørr. Men jeg ser nå at det er kjølevæske i den andre tanken.
Kan det være at frost har ført til en midlertidig lekasje?
Hvordan vet jeg om bilen kjøler?
Har haynesboka, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne og hva jeg skal gjøre.
Tusen takk for all hjelp.
Iacob
-
Caravelle-Kai
- -

Men altså det jeg ikke skjønner er den akutte lekasjen fra i høst. Da randt jo alt (iallfall det i reservetanken, men det så ut som det var mye mer) ut i løpet av et par dager. Men så kom det nesten ingen ting uten om et par dråper oppe på ved pakninger der. Men det så absolutt ikke kritisk ut. Om den lekker _litt_ er vel egentlig ikke så nøye? Altså om lekasjen fra i høst bare var et snodig engangstilfelle.
Iacob
Iacob
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Sånn jeg forstod det da, så kom den store dammen etter en kjøretur, men nå når du sjekket, så hadde du den bare igang i 5min. Når man kjører bygger det seg opp et trykk i kjølesystemet, dette kan ha vært grunnen til at det var en større lekkasje tidligere, og ikke nå sist gang. Kjør den varm, eller hold litt turtall mens du observerer i motorrom. Etterhvert så vil trykket bygge seg opp, og en lekkasje kommer bedre til syne.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
67 Sika
Stemmer nesten. Da den store lekasjen kom så var det etter en kjøretur på ti minutter i kaldt være. Oslo sentrum > majorstua. Da dryppet det fortsatt dagen etter.
Så vidt jeg husker det, så var ikke ekspansjonstanken tom. Bare etterfylningstanken. Men samtidig så så det ut som det var mere enn de to - tre literne fra denne som hadde rent ut.
Anyways, takk for mye hjelp. Jeg skal ta en tur en av dagene hvor jeg kjører det litt hardt. For så lenge det er væske i ekspansjonstanken, og varsellampen (som virker) ikke lyser, så kan jeg ikke skade motoren ytterligere ved å kjøre?
Så vidt jeg husker det, så var ikke ekspansjonstanken tom. Bare etterfylningstanken. Men samtidig så så det ut som det var mere enn de to - tre literne fra denne som hadde rent ut.
Anyways, takk for mye hjelp. Jeg skal ta en tur en av dagene hvor jeg kjører det litt hardt. For så lenge det er væske i ekspansjonstanken, og varsellampen (som virker) ikke lyser, så kan jeg ikke skade motoren ytterligere ved å kjøre?
ok, var å kjørte bilen i dag. Opplevde ingen problemer. Ingen lekkasjer. Bilen gikk litt ujevnt. Hørte en tikking litt langt fremme til høyre i motoren, utan at jeg klarte å plassere den eksakt.
Rart. Kjørte bilen i en halv time. Den ble ikke varmere enn den pleier.
Så da ser det kanskje ut til at bilen er i orden da?
Mvh
Iacob
Rart. Kjørte bilen i en halv time. Den ble ikke varmere enn den pleier.
Så da ser det kanskje ut til at bilen er i orden da?
Mvh
Iacob
Bilen lekker fortsatt
Jepps, nå har jeg brukt den en del og funnet at den fortsatt drypper litt klar blå kjølevæske.
Fra et punkt, en liten tapp like ved oljetappeskruen samt litt et par andre steder også. I dag ålte jeg meg under lette etter kilden. Kan dette være problemet?
(alt+p)
http://folk.uio.no/iacobp/Bilfiler/bild ... otoren.htm
Som dere ser er det vått ved det blanke røret. Er dette dette som er pumpa?
Mvh
Iacob
Fra et punkt, en liten tapp like ved oljetappeskruen samt litt et par andre steder også. I dag ålte jeg meg under lette etter kilden. Kan dette være problemet?
(alt+p)http://folk.uio.no/iacobp/Bilfiler/bild ... otoren.htm
Som dere ser er det vått ved det blanke røret. Er dette dette som er pumpa?
Mvh
Iacob
Ja jo jeg er jo enig i det. Men det blanke røret jeg snakker om er det dere kan se den våte ringen omkring. Tok med oljefilteret på bildet for at det skulle være lettere å orientere seg. Bildet er altså tatt langs med oljefilteret fra venstre mot høyre og oppover. Røret kan ikke sees overfra, og går i lengderetningen av bilen. Jeg lurer på om det er vannpumpa som er på høyre side av røret.
Og om det er her det er lakasje, er det nøye. Og evt. om det er vanskelig å fikse.
Mvh
Iacob
Og om det er her det er lakasje, er det nøye. Og evt. om det er vanskelig å fikse.
Mvh
Iacob
Vannpumpa er lett å identifisere. Har du en bil uten servo så har 1 vifterem som går over 3 hjul og det er hhv generator, veiv og vannpumpe.
generator til høyre med mye ledninger, veiva i bunn som normalt og vannpumpa over denne.
Men ja du er i rett område for at lekkasjen kan stamme fra pumpa.
Må innrømme at jeg av og til er et miljøsvin, fra den gamle -86 C en rant det nok ut runt 10 liter glykol/vann i de 4 årene jeg kjørte den....mye mas å tette sånne smålekkasjer...
generator til høyre med mye ledninger, veiva i bunn som normalt og vannpumpa over denne.
Men ja du er i rett område for at lekkasjen kan stamme fra pumpa.
Må innrømme at jeg av og til er et miljøsvin, fra den gamle -86 C en rant det nok ut runt 10 liter glykol/vann i de 4 årene jeg kjørte den....mye mas å tette sånne smålekkasjer...