Bilen stopper etter 10 minutter

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
perefar

Bilen stopper etter 10 minutter

Post by perefar »

Hei.
Har en 1.6D som oppfører seg rart.
Etter 10-20 min kjøring begynner bilen plutselig å miste motorkraft. Så blinker batteriindikatoren og bilen stopper etterhvert. Starter da ikke momentant, men etter litt venting starter den igjen . Lurer på om der har en sammenheng med at jeg skrur på lys og langlysene, men høyst usikkert. Ga opp kjøretur og skulle kjøre hjem etter 2-3 stans langs vegen. Da fikk jeg plutselig kjøre hele veien hjem. Er det noen som har en ide om hva dette kan være? Takknemlig for alle svar!
OddN
-
-

Re: Bilen stopper etter 10 minutter

Post by OddN »

Det eneste på en JX som har noe som helst med strøm å gjøre (bortsett fra glødepluggene, men de har ingen funksjon når motoren først har startet) er stoppsolenoiden på pumpa. Hvis ikke denne får en viss spenning så stenger den for dieseltilførselen og motoren vil stoppe. Har aldri vært borti at det har vært et "mellomstadium" der motoren bare drar dårligere, de gangene jeg har hatt tull med den så er det helt enten normal gange eller bom stopp. Men verd å sjekke uansett hvis du mistenker at dette er strømrelatert... sjekk at kabelskoen på siden av dieselpumpa sitter godt, at kabelen er uskadet, og mål at du har stabil batterispenning på denne.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Dårlig batteri i kombinasjon med dårlig dynamo

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
perefar

Post by perefar »

Ok.
Takk for svar! Skal ta en kikk når jeg er tilbake ved bilen om noen dager.er som sagt bare gjetting det med strømmen. Kom bare etter jeg tok på Langlysene men det kan være tilfeldig. Hvertfall så faller motorkraften kraftig rett før bilen stopper. Min nærmeste sammenlikning må være når man kveler motoren på en påhengsmotor med choken.
perefar

Post by perefar »

Tenkte og å klarne litt opp. Dette er ikke en turbodiesel , men 1.6d fra 82 tror jeg.
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Hender dette hver gang du slår på langlysene eller er dette forskjellig og uavhengig av strømforbruket?
Kan jo hende at du har vann i dieselfilteret og tanken din og nå i minusgradene fryser dette og stenger for dieseltilførsel til pumpa.Har hatt dette riktignok på en bensinsyncro men er jo ikke helt umulig at dette også kan være tilfellet her.
Ellers så som Ducce skriver.Dårlig lading av dårlig batteri...
Med vennlig hilsen CARASYN87.
perefar

Post by perefar »

CARASYN87 hadde rett. dieselfilteret var synderen.
Post Reply