Nærlys fungerer som parklys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
magne.rossing
Car: T4 1996
Phone: 93222214

Nærlys fungerer som parklys

Post by magne.rossing »

Stadig nye morsomheter med min 1996 Caravelle 2,4D. I dag mistet jeg nærlysene. De fungerer med samme effekt som parklys, og det blir litt mørkt nå for tida. Fjernlys fungerer som normalt, så jeg valgte kjøre hjem med fjernlysa konstant på - og jeg fikk neppe noen nye venner på turen. Hva kan dette være? Er det bryteren som tuller? Evt et rele? Eller kan det til og med være pærene? Jeg så en annen tilsvarende sak her på forumet der det var en uoriginal sikringsholder som var synderen, men det har jo ikke jeg...
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Re: Nærlys fungerer som parklys

Post by Drittsekken »

Ikke at jeg tror det kan være akkurat det samme årsak, men jeg har hatt et lignende problem. Kan ikke huske om fjernlysa mine fungerte.

Dette var da jeg kjøpte min '95 Caravelle, og stod utenfor trafikkstasjonen i Sandviken (eller den nærmeste der) da det var der vi hadde gjort handelen og omregistrert bilen. Når jeg skulle kjøre hadde jeg kun parkeringslys (tilsynelatende), så jeg begynte å ta ut hovedlyspærene for å stikke innom og få nye. Da oppdaget jeg at det lyste i pærene, men veldig svakt. Når jeg etterpå skulle starte motoren igjen, var det helt dødt, starteren gikk ikke rundt en gang. Fikk starthjelp fra trafikkstasjonen, men lysene var akkurat like. Etter hvert fikke jeg NAF til å komme. Sjekket batteri og ladespenning. Fant ingen feil. Startet bilen igjen og alt var normalt, lysene virket!

Når jeg så kom meg hjem til Tromsø oppdaget jeg, mens jeg skulle fikse vindusheisen at det gnistret fra ledningspølsa som går ut til førerdøra. Der var isolasjonen borte på flere av lederne og de gnisset både mot karosseri og mot andre ledninger.

Har har det antakelig vært så stor strøm som har gått til jord/karosseri at lysene ikke har fått nok spenning og at ikke startmotoren har klart å dra rundt. Men alikevell ikke nok strøm til at sikringen har røket.

Dette forklarer også at når NAF mannen kom så har jeg naturligvis åpnet og lukket døren noen ganger og ledningene har flyttet på seg.

Som jeg nevner i starten så er det ikke sikkert at du har akkurat samme problem, altså i døren, men det kan være at du har en overgang til karosseri en plass som gjør at nærlysene ikke får nok spenning.
Har du målt spenningen i lyspæresoklene?
Dårlig kontakt et sted i ledningsnettet til lysene er et opplagt sted å starte feilsøking. Dette inkluderer f.eks. irr på kontaktflatene til sikring og plugger, og alle koblinger.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hadde det vært slukket parklys i venstrelampa, ville jeg sagt tenningsbakstykket. Men fordi du likevel kommer til å behøve nettopp et slikt et vil jeg si skaff deg ett og test ut om det er der feilen ligger.

Hvis ikke, så har du et til den dag du trenger det.

Er det AAB-motor i bilen din ?
magne.rossing

Post by magne.rossing »

Takk for gode svar!

En elektrisk feil skal absolutt ikke utelukkes. Jeg har nemlig en elektrisk feil som gjør at ekstra vannpumpe går av seg sjøl - så den har jeg rett og slett koblet fra. Jeg føler at dette kan bli litt som nåla og høystakken, men det kan hende det er åpenbart når jeg dykker ned der.

Tenningsbakstykke skal sjølsagt også vurderes. Du sier at jeg uansett kommer til å trenge det? Det er en AAB ja.

Men jeg lurer på - hvis det er slik at nærlysene ikke får nok spenning - hvorfor får da fjernlysene nok spenning?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Adskilte kretser ? Det ville stått i Bibelen - Zu Wirds Gemacht.

Verkstedhåndboka du med fordel kan kjøpe samtidig som tenningsbakstykket så kan du jo gjette med deg selv hvilken du først får bruk for. Bentley Books har en av de engelskspråklige bøkene.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

magne.rossing wrote:Takk for gode svar!
Men jeg lurer på - hvis det er slik at nærlysene ikke får nok spenning - hvorfor får da fjernlysene nok spenning?
Du er kanskje inne på noe der, som jeg også tenkte på på slutten av min forrige post.
Det kan ligge i dårlig kontakt en plass fra sikring til plugg ved lyspære.
- Mål spenningen i pluggen ved lyspæren, denne kan være OK selv om det er problem, men er den lavere har du i hvertfall et problem med den kretsen. Og om du sammenligner spenningen med fjernlys ledningen så kan du få en pekepinn.
- Kan forsøke å teste med en ledning fra batteri til lyspære, lyser den bra da så må det være dårlig kontakt et sted.

Skal se om jeg ikke klarer å finne koblingsskjemaet.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
vetz
-
-
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB

Post by vetz »

Er bilen din en T4a eller T4b? Er du sikker nærlysene lyser med samme effekt som parklys og at det ikke er selve parklysene du ser?

Jeg ville ha sjekket lysbryteren i så tilfelle.

Har du grøftelys på din bil? Ville heller ha kjørt med det + parklys enn fjernlys.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Park + kurve/tåke i front = kjørelys. Heldigvis et alternativ til defekt nærlys i dagslys.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Koblingsskjema funnet:
http://nettet.be/vw/files/DaylightDrivi ... om1996.pdf

Håper du får noe ut av dette
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

At begge pærene er gåen samtidig hører til sjeldenheten men det har skjedd før. Det blir jo evt sjekket ut ved å følge rådene før her med testledning rett fra batteriet.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
magne.rossing

Post by magne.rossing »

Takk igjen, folkens! Det er noe jeg sjølsagt burde ha brakt på det rene med en gang - det er ikke nærlyspærene som lyser med samme effekt som parklyspærene - det er faktisk parklyspærene som lyser sjøl når bryter står i stilling for nærlys. Da er det vel bryteren som peker seg ut som mest sannsynlig synder? Litt usikker på det med T4a eller T4b, men modellen heter 70XOC-2 og chassisnr er WV2ZZZ70ZVH006592 - for de som har greie på slikt.
vetz
-
-
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB

Post by vetz »

Det forklarer saken bedre. Har du forresten sjekket sikringen? Fungerer park lysene når du skrur på dem?

Hvis sikring er iorden så prøv å koble ifra bryteren, åpne den opp å se om det er noe guff inni som hindrer kontakt
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Parklys skal lyse selv når nærlys er tent, så problemet er at nærlysene ikke fungerer.

Det er to pærer med hver sin sikring, det er søkt, men test pærer og sikringer. Det er lettest å starte der.
Deretter er nok bryteren mistenkt. Men det kan jo være en avrevet ledning, dårlig kabelsko e.l. også.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Mange har kjørt lenge med ei defekt pære og ikke oppdaget dette før også nr to har gått. De bør egentlig byttes en gang i året sann optimalt for effekten av de synker gradvis.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
magne.rossing

Post by magne.rossing »

De forløsende ord var "Parklys skal lyse selv når nærlys er tent". Da ble plutselig sikringer og pærer mer interessante - og det viste seg at nærlyset på begge pærene har gått samtidig. Jeg legger huet på blokka for ikke å ha sjekket det før... og takker for tålmodighet og gode råd ;-) Jeg får egentlig ikke fullrost dette forumet. Jeg har også en Volvo og har prøvd å finne noe tilsvarende der, men de rekker dere ikke til knærne en gang.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

PARKERINGSLYS
3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.
3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.
b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.
3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.
3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.
Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_28

Her står det i forskriften, punkt 3.5, at parkeringslys alltid skal lyse på biler. Så dette er ikke noe særegent for jverken VW eller T4. Dette er også grunnen til at om en nærlyspære ryker skal en møtende bil fortsatt se at det er to lys på kjøretøyet som kommer i mot.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
magne.rossing

Post by magne.rossing »

Takk ;-)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Needforspace wrote:At begge pærene er gåen samtidig hører til sjeldenheten men det har skjedd før. Det blir jo evt sjekket ut ved å følge rådene før her med testledning rett fra batteriet.
Artig at trådstarter fikk akkurat dette fenomenet. Jeg hadde det samme for mange år siden på min Audi 100, hvor jeg plutselig manglet nærlys i begge lykter.
Sjekka til og med en pære ved å ohme den, og fikk forventa svar ift at del skulle funka. Sjekka ALT, før jeg tilslutt fant ut at jeg måtte prøve ny pære på ei side. Og vips - det ble lys igjen. Pærene røk hos meg med noen sekunders mellomrom bare, da jeg like før hadde sett begge lyse når jeg kom inn på gårdsplassen. Neste oppstart var det mørkt...

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply