Håndbrekk låser bare høyre side, selv om justert... Hmf

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
the_dragon_no1
Car: T4 1994 Caravelle 2.4D
Phone: 95055343

Håndbrekk låser bare høyre side, selv om justert... Hmf

Post by the_dragon_no1 »

Hadde meg en service av tromler/bremsebånd, børstet/våtpusset tromler inv (P600), vasket(rødsprit), samt justering av bremsebånd individuelt siden jeg fikk 2er feil på eu kontroll, "over 50% forskjell høyre/venstre". Masse bremsebånd igjen på begge sider. Brekk blir bruk "daglig". Satt på tromler igjen, å med bilen på jekk enda justerte strammeskrue til det såvidt subbet borti, å gjentok dette på andre side av bilen.

(Noen dager tidligere hadde jeg av hjulene å prøvde å "bryte" litt på, med brekket oppe ett par hakk, å kjente ut som brekket/wire tok like godt på begge sider.. Glemte jo av å dobbelsjekke dette ved servicen min, men virker jo som om wire(e) er ok da)

Dro så å nappa i håndbrekket på veien (litt jevn is på veien), å da låste kun høyre side seg.. Kjente å at høyre trommel var varm, så slakka bremsebånd der litt da, å testa igjen.. Nei, låste bare høyre side igjen.. Justerte mer, å sånn holdt jeg på 5-6 ganger, hvor jeg til slutt hadde masse slakk på høyre side, å i tillegg prøvde stramme litt på venstre side, men låste bare på høyre side. Siste forsøk låste den såvidt bare litt på venstre side også, men en stund etter høyre side hadde låst..

Any idea?
Vet lasteavhengig ventil muligens ikke er helt frisk (hang fast. Akk fått løsna den litt, men tenkes den bør byttes..), men den skal vel ikke tulle med akkurat dette "fenomenet" :?
Edit.... Kom til å tenke på... Er det noe individuell stramming av brekkwire høyre/venstre side tro?

T4 1994 Caravelle 2.4D (Ikke ABS)

Takk
Last edited by the_dragon_no1 on 23 Dec 2017, 01:28, edited 1 time in total.
T4 1994 Caravelle 2.4D
-In Rust We Trust....
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Håndbrekk låser bare høyre side, selv om justert... Hmf

Post by Rudeboy »

Mener det er individuell justering på hver side, det sagt - og klok av brekkerfaring (de ryker annen hver side aaaaakkurat før PKK) så lurer jeg på om du da har sjekket at wire har forbindelse til hjul ?

Hos meg ryker wiren eller innfestinga fra wire og til hjul som nevnt rett før PKK, og det på annen hver side. Hver gang bilen skal på PKK. Nå er min historikk også den at det samme gjalt for Kakemonsteret og Tyskerbrakka så jeg har jo bare tre PKK på Vidvandre og da følgelig tre (?) brudd der med selvsamme irriterende 2'erfeil.

Gleder meg til sommeren når neste brudd har oppstått og bilen skal inn på PKK 8)
the_dragon_no1

Post by the_dragon_no1 »

Ser på nett at denne "splitteren"/balanse braket kanskje kan justeres. Eller er det bare stramming for begge sider der? (Har ikke fått tittet under bilen enda da det høljer ned her for tiden....)

Image

Sjekkes noen dager før jeg hadde meg en "service" av bremser bak ja.
Jekket bare opp, løftet brekket bare ett par hakk, å dro rundt hjulene med latmann på hjulboltene for å kjenne etter hvor mye motstand det var, på begge sider. Begge sider kjentes veldig likt stram ut. Så wire skal være god.
T4 1994 Caravelle 2.4D
-In Rust We Trust....
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Wiren er designet for å gi like mye kraft til hvert hjul. Jeg tipper treghet i en wire eller mekanisme bak. Lastavhengig ventil har lite med brekket å gj. Siden det er mekanisk
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
the_dragon_no1

Post by the_dragon_no1 »

stste wrote:Wiren er designet for å gi like mye kraft til hvert hjul. Jeg tipper treghet i en wire eller mekanisme bak. Lastavhengig ventil har lite med brekket å gj. Siden det er mekanisk
Ok. Lasteventil skal jo ikke ha noe med den å gjøre. Får forske mer på wire(e) bakover! Dem har jeg faktisk ikke sjekket så. Takker
T4 1994 Caravelle 2.4D
-In Rust We Trust....
Post Reply