2.5 tdi bnz rister
2.5 tdi bnz rister
Hei!
Søker meninger om hva som feiler min t5.
Den starter og går normalt og fint, helt til den blir varm. Belaster jeg den da, så begynner den å riste og fjuske, det hender også at den stopper helt dersom jeg må bremse ned og senke turtallet mens dette pågår.
Dette oppstår altså nesten momentant etter at temp er oppe på 90.
Har oppdaget at det er voldsomt vakum på tanken de gangene den har stoppet. Har kjørt litt med lokket løst i det siste, den har ikke stoppet i denne tiden, men sliter fortsatt med risting.
Bilen har nylig fått nytt ledningsnett til dyser og en ny dyse. Ny dieselpumpe har den også.
Har selv rengjort egr og reg.spjeld.
Noen som kan peke på beste vei videre?
Søker meninger om hva som feiler min t5.
Den starter og går normalt og fint, helt til den blir varm. Belaster jeg den da, så begynner den å riste og fjuske, det hender også at den stopper helt dersom jeg må bremse ned og senke turtallet mens dette pågår.
Dette oppstår altså nesten momentant etter at temp er oppe på 90.
Har oppdaget at det er voldsomt vakum på tanken de gangene den har stoppet. Har kjørt litt med lokket løst i det siste, den har ikke stoppet i denne tiden, men sliter fortsatt med risting.
Bilen har nylig fått nytt ledningsnett til dyser og en ny dyse. Ny dieselpumpe har den også.
Har selv rengjort egr og reg.spjeld.
Noen som kan peke på beste vei videre?
-
maasoey
- -

- Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.
Re: 2.5 tdi bnz rister
Sjekket dieselfilter?
Ryker den når dette pågår?
Ryker den når dette pågår?
Har ikke tenkt over om det ryker når det pågår. Er det regenerering du tenker på? Trodde det skulle lyse en lampe i instrumentet når den gjør det?
Diselfilter har jeg ikke sjekket selv, men det skal ikke være gammelt i følge forrige eier. Tenker at problemet også skulle vært merkbart ved kald bil dersom filteret er dårlig.
Diselfilter har jeg ikke sjekket selv, men det skal ikke være gammelt i følge forrige eier. Tenker at problemet også skulle vært merkbart ved kald bil dersom filteret er dårlig.
Var ute å kjørte litt i dag, bilen gikk denne gang i nødmodus etter at vibreringen begynte. Har lest ut kode som sier "turbo underboost". Kjente på "aktuatorarmen" og denne gikk ganske trått. Kan dette også relateres til mitt tidligere problem? Eller føyer det seg bare inn i rekken av nye....
Turbobytte etter 330k km er vel uansett på sin plass.
Turbobytte etter 330k km er vel uansett på sin plass.
-
maasoey
- -

- Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.
Har aldri lyst noen lamper i min ved regenerering...
Har demontert både turbo og dpf i dag. Turbo var ganske slarkete, i tillegg til at justeringsarmen gikk tregt. Tenkte jeg skulle prøve å vaske filteret før det monteres igjen, er det noen som har tips til fludium som egner seg til dette?
Hvis det er regenerering som gjør motor slik, så tyder det iallefall på at det ikke hjelper, for den har vært slik i lang tid, med flere (nervøse)lengre turer i denne tiden.
Hvis det er regenerering som gjør motor slik, så tyder det iallefall på at det ikke hjelper, for den har vært slik i lang tid, med flere (nervøse)lengre turer i denne tiden.
Jeg studerte filteret litt mer i kveld. Det har løsnet flere biter av innmaten. En av disse lå i tillegg klemt rundt føleren i utløpsenden. Regner med at det bare er å kaste hele greia og at dette er roten til problemet.
Driver å søker info om hvordan lure trykkføleren om jeg evt renser ut hele innmaten. Ser at noen bare plugger igjen den ene, men har ikke lest om eksempler fra samme motor enda.
Blir glad for innspill om noen sitter med kunnskap.
Driver å søker info om hvordan lure trykkføleren om jeg evt renser ut hele innmaten. Ser at noen bare plugger igjen den ene, men har ikke lest om eksempler fra samme motor enda.
Blir glad for innspill om noen sitter med kunnskap.
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Ta ut innmatet og utfør EGR-delete. Husk at du må også programmere bort egr fra motorstyring så den skjønner at du ikke har dpf og egr.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Er litt redd for å kjøre med noe som vises som en synlig modifikasjon, mtp eu-kontroll. Men har lest om flere som har gjort dette.
Er det beskrevet noe sted, hvordan programeringen utføres?
Har lenge gått å tenkt at jeg skulle anskaffet vag-com.
Er det beskrevet noe sted, hvordan programeringen utføres?
Har lenge gått å tenkt at jeg skulle anskaffet vag-com.
Hvis du kapper sveiser rundt partikkelfilteret, rensker og sveiser det sammen på samme måte så er det ingen fare ved kontroll.
Angående programmering så er det litt mer omfattende enn VCDS, vet ikke hvor du bor men de fleste "tuningsjapper" har utstyr for dette.
Angående programmering så er det litt mer omfattende enn VCDS, vet ikke hvor du bor men de fleste "tuningsjapper" har utstyr for dette.
Takk for svar. Men jeg innbiller meg at et originalt oppsett er best for ikke bare eu-, men også mtp videresalg senere. Jeg endte opp med å bestille nytt filter på ebay. For 2600,-
Har også kjøpt en overhalt turbo, så nå håper jeg på noen problemfrie km. på nyåret.
Har også kjøpt en overhalt turbo, så nå håper jeg på noen problemfrie km. på nyåret.
Godt nytt år til dere! Desverre har ikke bilen min fått en god start på året, til tross mange nye deler.
Det virker fortsatt som at bilen vil regenerere når den blir varm.
Er det noen som vet om det kanskje er nødvendig å resette noen verdier i ecu etter man bytter partikkelfilter?
Tenker at dersom den har høye sottall i minnet så vil den kanskje kjøre regenerering før dette resettes?
Det kan selvfølgelig også hende jeg er helt på villspor med partikkelfilterteorien, men problemet oppstår fortsatt kun når bilen bikker 90 grader.
Akk ja...
Det virker fortsatt som at bilen vil regenerere når den blir varm.
Er det noen som vet om det kanskje er nødvendig å resette noen verdier i ecu etter man bytter partikkelfilter?
Tenker at dersom den har høye sottall i minnet så vil den kanskje kjøre regenerering før dette resettes?
Det kan selvfølgelig også hende jeg er helt på villspor med partikkelfilterteorien, men problemet oppstår fortsatt kun når bilen bikker 90 grader.
Akk ja...
Har du VCDS eller lignende diagnoseutstyr?
Gå på Engine, Adaptation og så skal du finne noe som har med "calculated soot" å gjøre, husker ikke ordrett hva det er på EDC16 i farta.
Gå på Engine, Adaptation og så skal du finne noe som har med "calculated soot" å gjøre, husker ikke ordrett hva det er på EDC16 i farta.
Har bare en kodeleser fra biltema desverre. Jeg får nok sette den bort til et verksred for å sjekke dette, og også få deres mening om hva problemet kan være.
Nå har det vært såppas kaldt, at bilen ikke rekker å nå arbeidstemp på turen til og fra jobb. Da virker den normalt.
Egentlig så virker det for meg, mer og mer ulogisk at fabrikanten har laget denne funksjonen på en slin måte at bilen blir vanskelig/umulig å få opp en motbakke, når det inntreffer.
Men nå er det helg, så hvis jeg rekker det tenkte jeg å prøve den en lengre tur og la den få fullføre regenereingen dersom det er det den venter på.
Nå har det vært såppas kaldt, at bilen ikke rekker å nå arbeidstemp på turen til og fra jobb. Da virker den normalt.
Egentlig så virker det for meg, mer og mer ulogisk at fabrikanten har laget denne funksjonen på en slin måte at bilen blir vanskelig/umulig å få opp en motbakke, når det inntreffer.
Men nå er det helg, så hvis jeg rekker det tenkte jeg å prøve den en lengre tur og la den få fullføre regenereingen dersom det er det den venter på.
Det gar gått en tid siden forrige feilsøking. Jeg har nå bare kjørt bilen, mens problemet fortsatt vedvarer. Er egentlig lei hele vogna. Jeg peila olja i dag, og der var det desverre mer enn hva det var sist.
Så da er vel neste steg å evt ta ut dysene for å sjekke toppen?
Huff.
Kan dette også henge sammen med fjuskingen? Hvis det er en sprekk, vil jo temperaturen påvirke toppen og kanskje også hvor stor sprekken er?
Så da er vel neste steg å evt ta ut dysene for å sjekke toppen?
Huff.
Kan dette også henge sammen med fjuskingen? Hvis det er en sprekk, vil jo temperaturen påvirke toppen og kanskje også hvor stor sprekken er?
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Økende oljenivå er vel først og fremst tegn på vannpumpehavari tror jeg dessverre. Ikke kjør en meter før det er sjekket ut.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Jeg har parkert bilen nå, og bestillt både vannpumpe og tettningssett til dysene.
Er ingen symptomer på vannlekkasje egentlig, men det er greit at den blir byttet uansett.
Jeg legger inn en oppdatering senere
Er ingen symptomer på vannlekkasje egentlig, men det er greit at den blir byttet uansett.
Jeg legger inn en oppdatering senere
Det ser ut til at det har hjulpet å bytte tettinger på dysene, også mtp fjuskingen! Setene som de sitter i hadde betydelige slitekanter så teorien er at dieseltrykket forsvant i returen på en av dysene når toppen ble varm. Slitekantene pusset jeg bare gradene av, så får vi se hvor lenge dette holder. Godt å ha arbeidsbil igjen