Bremserør, Dieseltank

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Robben
-
-
Car: T4 2.5 tdi 98 mod
Phone: 92243575

Bremserør, Dieseltank

Post by Robben »

Hei

Jeg skal skifte en del bremserør på bilen og da må jeg ha ned diesel tanken
Noen som har gjort dette, er det mye arbeid?
Klarer jeg å skifte bremserør uten å ta ned tanken?
arildk
-
-

Re: Bremserør, Dieseltank

Post by arildk »

Dette har jeg gjort.

Måtte bytte begge rørende som går fra hovedpumpa til skjøten etter tanken.

Det går uten å ta ned tanken, men da bør du stå på løftebukk.Disse rørene er ca 3,5 m lange og er derfor noe vankelige å legge. Det er også noen fester bak tanken som det kan være vanskelig å komme til.

Og en ting til, kjøp kobber rør. Mye lettere å få til å ligge ordentlig.
Rørene har de på Mekonomen i ferdige lengder men flenser og nipler.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Robben
-
-
Car: T4 2.5 tdi 98 mod
Phone: 92243575

Post by Robben »

Tusen takk
Men kordan kommer jeg til rørene over tanken?
arildk
-
-

Post by arildk »

Jeg brukte ett flattjern som jeg fikk bak røret og vippet det ut av klipset det satt i.
Samme metode for å få det tilbake i festet.
Og det sitter to fester til hvert rør bak tanken.

Og ta bilder av hvordan rørene ligger, dette kan være litt utfordrende viss du bare røsker de ut.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Da må jeg og gjøre denne jobben.... EU kontrollen ga "Bremserør svekket av rust ved tank"

Verkstedet estimerte tre timer, er det noen som kan estimer hvor lang tid tar det på garasjegulvet (erfaringsmessig)?

Og er det noen som har delenummer til te to rørene som går over tank?
magne

dagens: Ulv i fårikål.
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Jeg gjorde dette for en stund siden. Jeg brukte ikke tre timer, men kanskje halvparten. Jeg løsnet ikke tanken. Dette var med forhjulene på ramper. Hadde nok gått kjappere på bukk.
Hvis du kjøper rør på Mekonomen så sjekk før du begynner at de har riktig nippel i hver ende. De som jeg fikk var med utvendige gjenger i begge ender, men foran måtte jeg ha innvendige gjenger. Jeg måtte supplere med slike:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000018610/. Det er ugreit å oppdage dette behovet når du har klippet av de gamle rørene.
Jeg tror Mekonomen er ganske dyre på ferdigproduserte bremserør, sjekk flere steder. Du finner riktig lengde på Mekonomens nettside.

Du bruker avbiter for å dele opp de gamle rørene, så får du de ut uten å røske i stykker noe. Hvis det er originalrør er de ganske stive. Når du skal tre på plass de nye rørene bør du blende av åpningen så ikke får skitt inn i de nye rørene. Jeg kappet av de gamle rørene og brukte den gamle nippelen som beskyttelse.

Et tips til slutt; Det er trangt når du skal tre rørene på plass. Ta av armbåndsuret, så slipper du å knuse glasset og displayet i kampens hete, slik jeg gjorde. Sparte ikke mye på den jobben gitt, men kult med ny klokke, da. :roll:
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Ett tips til; husk at rørene skal festes, også over tanken. Derfor er det viktig å ikke ødelegge de klipsene, for de sitter skikkelig utilgjengelig for normale hender/armer.
Hadde bilen på EU-kontroll nå og fikk 2er-feil på at rørene ikke satt montert i klipsene over tanken. Tydelig at kontrollen har blitt strengere.

Det så nærmest umulig ut å komme til uten å ta ned tanken. For å få til det må mellomakselen av på Syncro, så da kan man like godt sette av dagen.
Men en trepinne som ble spikket til med en liten klo i enden gjorde susen, kombinert med god hodelykt. Hadde klipsene vært ødelagt hadde jeg fått en kjempejobb med denne "fillefeilen".
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

VW leverer kun metervare. Ikke ferdige lengder dessverre. Og de bruker stålrør og ikke kobber. Kobber er lettere å jobbe med og jeg håper det er og bedre kvalitet enn de originale.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
jbergum
-
-
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Post by jbergum »

Byttet nettopp på en syncro 95, fra mastersylinder til slangene bak, rør fra en 2002 donor.
Anbefaler på det varmeste å fjerne tanken og slippe ned giroverføringa..
steini
-
-
Car: 2003T4 2.5 Tdi Syncro

Post by steini »

Jeg gjorde dette med å kappe de gamle rørene for så å dra dem forsiktig gjennom festene uten å ødelegge dem. De nye rørene fikk jeg presset inn i de gamle festene med en kort trepinne. Lykt er også kjekt å ha.
stein erik olsen76
Phone: 90967175

Post by stein erik olsen76 »

Er det noe man ska være obs på når tanken skal ned? Hvordan er den festet opp ved påfyllingsrør?
vetz
-
-
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB

Post by vetz »

Har tatt ned tanken, er ganske grei skruing.

Løsne først dekslet rundt påfyllingsrøret. Jeg fant det enklest å løsne med å dra fra midten og ta den "på vranga" ut. Bare vær forsiktig med å ikke rive det i stykker (jeg brukte en tang som laget merker). Mulig det er bedre metoder for dette. Det sitter en metalltråd i kanten som holder det hele på plass, får du denne ut er det veldig lett. Bak er det en skrue som må skrus ut.

Deretter gå under bilen, spray skruene med rustløser. Det er 3 stk skruer som må løsnes. Anbefaler sterkt du markerer med en merkepenn hvilke stropper som hører til hvor på tanken og hvilken ende de er festet. (Det hadde ikke jeg gjort og det var litt problem å finne ut hvilken stropp som hørte til hvor under montering). Når den siste kommer av bør du ha noe som støtter tanken, evnt en annen person til å hjelpe deg. Du må nå være forsiktig å ikke dra den ned for mye. Du må løsne drivstoff sensor kabelen på toppen, deretter løsne drivstoff kablene. Sensor kabelen har minst slakk å gå på. Drivstoff kablene sitter på med slangeklemmer som ikke lar seg løsne (ihvertfall på 94 modellen jeg skrudde på), men med en tang og litt makt gikk de av. Deretter kan du senke tanken.

For montering må du nesten ha en jekk, ellers er det svært tungt. Anbefaler også å være 2 stk. Den første stroppen er det vanskeligste å få på plass.

Mer info her: http://www.t4-wiki.de/wiki/Kraftstoffbeh%C3%A4lter (Wiki'en anbefaler å koble ifra sensor og drivstoff kablene via adgangen ved håndbrekket, men jeg mener dette kan unngås hvis du har god kontroll når du senker tanken.)
stein erik olsen76
Phone: 90967175

Post by stein erik olsen76 »

vetz wrote:Har tatt ned tanken, er ganske grei skruing.

Løsne først dekslet rundt påfyllingsrøret. Jeg fant det enklest å løsne med å dra fra midten og ta den "på vranga" ut. Bare vær forsiktig med å ikke rive det i stykker (jeg brukte en tang som laget merker). Mulig det er bedre metoder for dette. Det sitter en metalltråd i kanten som holder det hele på plass, får du denne ut er det veldig lett. Bak er det en skrue som må skrus ut.

Deretter gå under bilen, spray skruene med rustløser. Det er 3 stk skruer som må løsnes. Anbefaler sterkt du markerer med en merkepenn hvilke stropper som hører til hvor på tanken og hvilken ende de er festet. (Det hadde ikke jeg gjort og det var litt problem å finne ut hvilken stropp som hørte til hvor under montering). Når den siste kommer av bør du ha noe som støtter tanken, evnt en annen person til å hjelpe deg. Du må nå være forsiktig å ikke dra den ned for mye. Du må løsne drivstoff sensor kabelen på toppen, deretter løsne drivstoff kablene. Sensor kabelen har minst slakk å gå på. Drivstoff kablene sitter på med slangeklemmer som ikke lar seg løsne (ihvertfall på 94 modellen jeg skrudde på), men med en tang og litt makt gikk de av. Deretter kan du senke tanken.

For montering må du nesten ha en jekk, ellers er det svært tungt. Anbefaler også å være 2 stk. Den første stroppen er det vanskeligste å få på plass.

Mer info her: http://www.t4-wiki.de/wiki/Kraftstoffbeh%C3%A4lter (Wiki'en anbefaler å koble ifra sensor og drivstoff kablene via adgangen ved håndbrekket, men jeg mener dette kan unngås hvis du har god kontroll når du senker tanken.)

Tusen takk for svar :)
Harald
-
-

Post by Harald »

Har gjort jobben på min. Jeg valgte å skjøte rørene. Det gikk ikke på første forsøk, så anbefaler å bytte hele røret med ferdige nipler.. Slitsomt med diesel i tanken. Blir ganske mør i armene av å ligge alene under bilen og benkpresse en dieseltank med noen liter i på plass mens den andre hånden balanserer et luftskralle med forlenger og skrue som skal treffe gjennom riktig stålrem og inn i gjengene to ganger før tanken er sikret hehe.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Post Reply