Forleden når jeg skulle lese inn nytt program i motorstyringa på min 2000mod med acv motor sviktet laptopen (på grunn av kuldea) når 12% var innlest (laptopen våknet når den kom inn i varmen).
Varmet opp bilen og koblet meg opp, men nå var det ikke mulig å få kontakt med styringa.
Er det mulig å vekke den til live?? eller er begravelsesbyrået neste?
Død motorstyring (ECU)
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Re: Død motorstyring (ECU)
Kjenner ikke til ECU'er, men når man flasher opp bioser på PC og andre firmware så er det viktig å ikke på avbrudd da vil de bli ubrukelige etterpå.
Dette henger sammen med at programmet som skal registrere og håndtere at den blir oppdatert ligger i det programmet man skal skrive inn til den. Og om dette ikke blir fullstendig vile den ikke forstå hva du prøver på nåe du forsøker å koble til igjen.
Ser at Bioser til PC'er selges mye nå som ferdig chip som man bytter ut fysisk. Jeg har en mistanke om at det er for å hindre at man skal komme i samme situasjon.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Dette henger sammen med at programmet som skal registrere og håndtere at den blir oppdatert ligger i det programmet man skal skrive inn til den. Og om dette ikke blir fullstendig vile den ikke forstå hva du prøver på nåe du forsøker å koble til igjen.
Ser at Bioser til PC'er selges mye nå som ferdig chip som man bytter ut fysisk. Jeg har en mistanke om at det er for å hindre at man skal komme i samme situasjon.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Jeg ville kontaktet firma som driver med flash av ECU og trimming..
Ser ikke bort i fra at de kan hjelpe deg. Blir neppe gratis da.
Ser ikke bort i fra at de kan hjelpe deg. Blir neppe gratis da.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
-
MostlyHarmless
- -

- Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Henger meg på Oddvarr her - kontakt et firma som driver med ECU og trimming.
Kanskje de har en piggy-back dings som de kan klemme oppå chippen og programmere den utenom den vanlige oppdateringsmåten.
Oftere og oftere ser man nå at ting som trenger firmware-oppdateringer ikke overskriver den delen av chippen som gjør selve oppgraderingen. Da blir man ikke sårbar for avbrudd i slike oppdateringer. Av og til må man gjøre noe spesielt for å aktivere oppdateringsprogrammet siden komponenten ikke fungerer som tenkt etter et avbrudd - men man har alt man trenger i komponenten til å kunne laste inn firmware på nytt.
Men om VW gjorde det slik i 2000 er noe usikkert. Men som sagt er det mange chipper som lar seg programmere om man får tak i en slik piggy-back dings og tilhørende programvare på PCen.
Lykke til!
Kanskje de har en piggy-back dings som de kan klemme oppå chippen og programmere den utenom den vanlige oppdateringsmåten.
Oftere og oftere ser man nå at ting som trenger firmware-oppdateringer ikke overskriver den delen av chippen som gjør selve oppgraderingen. Da blir man ikke sårbar for avbrudd i slike oppdateringer. Av og til må man gjøre noe spesielt for å aktivere oppdateringsprogrammet siden komponenten ikke fungerer som tenkt etter et avbrudd - men man har alt man trenger i komponenten til å kunne laste inn firmware på nytt.
Men om VW gjorde det slik i 2000 er noe usikkert. Men som sagt er det mange chipper som lar seg programmere om man får tak i en slik piggy-back dings og tilhørende programvare på PCen.
Lykke til!
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Da ble det ikke begravelse, motorstyringen er tilbake i business, ut av bil, koblet rett på pinner, da aksepterte den å bli lest til.