Død motorstyring (ECU)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
jbergum
-
-
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Død motorstyring (ECU)

Post by jbergum »

Forleden når jeg skulle lese inn nytt program i motorstyringa på min 2000mod med acv motor sviktet laptopen (på grunn av kuldea) når 12% var innlest (laptopen våknet når den kom inn i varmen).
Varmet opp bilen og koblet meg opp, men nå var det ikke mulig å få kontakt med styringa.
Er det mulig å vekke den til live?? eller er begravelsesbyrået neste?
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Re: Død motorstyring (ECU)

Post by Drittsekken »

Kjenner ikke til ECU'er, men når man flasher opp bioser på PC og andre firmware så er det viktig å ikke på avbrudd da vil de bli ubrukelige etterpå.

Dette henger sammen med at programmet som skal registrere og håndtere at den blir oppdatert ligger i det programmet man skal skrive inn til den. Og om dette ikke blir fullstendig vile den ikke forstå hva du prøver på nåe du forsøker å koble til igjen.

Ser at Bioser til PC'er selges mye nå som ferdig chip som man bytter ut fysisk. Jeg har en mistanke om at det er for å hindre at man skal komme i samme situasjon.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Jeg ville kontaktet firma som driver med flash av ECU og trimming..
Ser ikke bort i fra at de kan hjelpe deg. Blir neppe gratis da. ;)
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

Henger meg på Oddvarr her - kontakt et firma som driver med ECU og trimming.

Kanskje de har en piggy-back dings som de kan klemme oppå chippen og programmere den utenom den vanlige oppdateringsmåten.

Oftere og oftere ser man nå at ting som trenger firmware-oppdateringer ikke overskriver den delen av chippen som gjør selve oppgraderingen. Da blir man ikke sårbar for avbrudd i slike oppdateringer. Av og til må man gjøre noe spesielt for å aktivere oppdateringsprogrammet siden komponenten ikke fungerer som tenkt etter et avbrudd - men man har alt man trenger i komponenten til å kunne laste inn firmware på nytt.

Men om VW gjorde det slik i 2000 er noe usikkert. Men som sagt er det mange chipper som lar seg programmere om man får tak i en slik piggy-back dings og tilhørende programvare på PCen.

Lykke til!
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
jbergum
-
-
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Post by jbergum »

Da ble det ikke begravelse, motorstyringen er tilbake i business, ut av bil, koblet rett på pinner, da aksepterte den å bli lest til.
Post Reply