Har fått påvist brudd i kabel til ABS bak og tenkte å prøve meg på dette selv. Har fått sånn ca beskrivelse av en mekker på Møller.
Kabel må løsnes fra sensor. Inneskjerm må ned. Kabel må fiskes fram i fra omr. baklykt/hjulbue. Og deretter er det å leite etter svak punkt og klippe vekk godt på begge sider. Se etter friskt metall i ledningen.
Trenger likevel litt mer detaljer.
Så:
Hvilken dimensjon er det på kabelen, og hvilke farge er det på den?
Er det noen skruer eller andre festemidler til innerskjerm som er lurt å ha for hånden, da gjenbruk kanskje ikke er mulig.
Evt annet å tenke på?
Noen som har vært bort dette?
Brudd i kabel til ABS. Reparere selv.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Brudd i kabel til ABS. Reparere selv.
Gjenbruk av alt så lenge du ikke ødelegger noe. Kabelstrips og krympestrømper. Tverrsnitt husker jeg ikke, men det kan du finne i strømskjema.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hei.
jeg hadde ledningsbrudd til begge følerene bak.(og kontaktfeil mot selve pumpa) Dessverre var ikke mitt brudd på den typiske plassen bak men helt fremme under gulvmattene. Tverrsnittet er ikke så veldig viktig, men tror det var 1,0 mm2 kabel. Brun var den ene ledningen og den andre grønn trur eg....
Ta og ohm deg frem fra føleren så finner du nok bruddet.
Lykke til
viewtopic.php?f=6&t=42850&start=25
jeg hadde ledningsbrudd til begge følerene bak.(og kontaktfeil mot selve pumpa) Dessverre var ikke mitt brudd på den typiske plassen bak men helt fremme under gulvmattene. Tverrsnittet er ikke så veldig viktig, men tror det var 1,0 mm2 kabel. Brun var den ene ledningen og den andre grønn trur eg....
Ta og ohm deg frem fra føleren så finner du nok bruddet.
Lykke til
viewtopic.php?f=6&t=42850&start=25
-
Didrik
- -

- Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
- Phone: 92081718
Alltid noe som ryker når plastikken under skal plukkes ned. Erfarte det ved av webasto og nå med innerskjerm og tilhørende plast.
Ser også at det mangler masse festemidler rundt forbi. Så et passe lager av div. festemidler er lurt å ha. Selvfølgelig så opereres det heldigvis med forskjellige typer. Det var ikke nok å kjøpe en ti tolv plastklips og skruer til innerskjerm. Disse klipsa var sef tilpasset firkanta hull slik at det ikke bare var å bore opp å bruke de rundt forbi.
Må se om det er mulig å få tak i runde universalklips. Noe steder er er disse tappene som det tres metallklips på rustet vekk.
Etter å ha løsnet inneskjerm og kablestømpe kunne jeg fiske fram kablene i luka der jekk og div er. Fant en gammel rep av kabel som ikke virket lenger. Fikset den og trudde ting var OK. Har også bytta to hjullager og en sensor.
Antispinn lampen har slukket ved oppstart, men ABS lyser. Det virker som om antispinnsystemet jobber litt mot seg selv når jeg kjører.Nesten som om det oppleves å ha sperre på og ta skarp sving. Det slipper etter hvert opp og antispinn starter å lyse igjen.
Må nok til ekspertene å få sjekket ting.
Ser også at det mangler masse festemidler rundt forbi. Så et passe lager av div. festemidler er lurt å ha. Selvfølgelig så opereres det heldigvis med forskjellige typer. Det var ikke nok å kjøpe en ti tolv plastklips og skruer til innerskjerm. Disse klipsa var sef tilpasset firkanta hull slik at det ikke bare var å bore opp å bruke de rundt forbi.
Må se om det er mulig å få tak i runde universalklips. Noe steder er er disse tappene som det tres metallklips på rustet vekk.
Etter å ha løsnet inneskjerm og kablestømpe kunne jeg fiske fram kablene i luka der jekk og div er. Fant en gammel rep av kabel som ikke virket lenger. Fikset den og trudde ting var OK. Har også bytta to hjullager og en sensor.
Antispinn lampen har slukket ved oppstart, men ABS lyser. Det virker som om antispinnsystemet jobber litt mot seg selv når jeg kjører.Nesten som om det oppleves å ha sperre på og ta skarp sving. Det slipper etter hvert opp og antispinn starter å lyse igjen.
Må nok til ekspertene å få sjekket ting.
-
Didrik
- -

- Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
- Phone: 92081718
Har fått diagnostisert mekanisk feil.
Siden jeg hadde nytt lager antok mekaniker at jeg ikke hadde fått lageret langt nok inn. Skulle visst være meget ømfintlig.
Siden jeg hadde nytt lager antok mekaniker at jeg ikke hadde fått lageret langt nok inn. Skulle visst være meget ømfintlig.