Hvordan oppfører en ACV motor seg ved "registerhavari" ?
På min 2000mod 2.5tdi har det vært en del rakling fra motor rommet noen dager, var sikker på det var gåent lager i dynamo. Men skulle sjekke idag og da ser jeg at register reima er løs/slækk. Så noe har skjedd med et hjul eller noe. Har ikke demontert mer enda.
Men jeg innbiller meg at kanskje reima har hoppa over (?)
Kan også være et hjul som bråker, fant også noe olje inne i plastdeksel.
Men hva skjer med denne motoren om reima hopper over ?
Har jo kjørt bilen med lyden og den oppfører seg normalt, drar og går som den skal...
Register bråk
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: Register bråk
Hvis reima er slakk, er du sekunder fra totalhavari. (Ventiler treffer stempler)
Så da er det enten å frakte bil til verksted vha bilhenger/NAF/Viking/Falck
Eller begynne å skru selv. Ligger bruksanvisning på forumet.
Husk å kjøpe inn begge tannreimer, vannpumpe, alle fem skruene på svingningsdemper og alle tre strammehjul.
Noen mener også at nedre reimhjul bør skiftes hver gang også.
Hvis det er olje innenfor tannreimdekslet, er det en del ekstra jobb: for å skifte oljepumpepakning, må bunnpanne av for å få av oljepumpa og ny veivakselsimmering monteres etter at pumpa er på plass.
Kamakselsimmering bør også skiftes samtidig på begge sider av kammen.
Hilsen Rune Waltoft
Så da er det enten å frakte bil til verksted vha bilhenger/NAF/Viking/Falck
Eller begynne å skru selv. Ligger bruksanvisning på forumet.
Husk å kjøpe inn begge tannreimer, vannpumpe, alle fem skruene på svingningsdemper og alle tre strammehjul.
Noen mener også at nedre reimhjul bør skiftes hver gang også.
Hvis det er olje innenfor tannreimdekslet, er det en del ekstra jobb: for å skifte oljepumpepakning, må bunnpanne av for å få av oljepumpa og ny veivakselsimmering monteres etter at pumpa er på plass.
Kamakselsimmering bør også skiftes samtidig på begge sider av kammen.
Hilsen Rune Waltoft
Det skal heldigvis mye til for at reima hopper, men jeg ville ikke tatt sjangsen nå som du vet noe er galt.
Forøvrig ikke kjernefysikk å bytte reim og reimhjul, søk på nett/finn fram rephåndboka...
Om bilen går som den skal har det nok ikke hoppa noe enda, med ei tann feil kan den kansje gå, såvidt.
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Forøvrig ikke kjernefysikk å bytte reim og reimhjul, søk på nett/finn fram rephåndboka...
Om bilen går som den skal har det nok ikke hoppa noe enda, med ei tann feil kan den kansje gå, såvidt.
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
-
california
- -

Har du olje nede på reimen er det simmerring på veien eller pakning på oljepumpa trolig som lekker. MÅ skiftes med ny reim. Sjekk også reimhjulet. Kan være det som skrangler og.... Se etter gummi/alu-spon.... Så her ville jeg tatt full make-over. Ny simmerring, reimhjul, og HELE register-kitt. Og kjør ikke bilen 1 meter før det er gjort.
Sjekk mothold for strammer til reg.reima. Mener å huske at det er en tapp på indre reg.deksel som har motholdet. Denne tappen kan ryke og da har du ikke stramming på reg-reima. Da må indre deksel byttes. Kanskje lurt å ta uansett.
Sjekk mothold for strammer til reg.reima. Mener å huske at det er en tapp på indre reg.deksel som har motholdet. Denne tappen kan ryke og da har du ikke stramming på reg-reima. Da må indre deksel byttes. Kanskje lurt å ta uansett.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.