Demontering av Dieseltank Syncro. Tips mottas.
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Demontering av Dieseltank Syncro. Tips mottas.
Dieseltanken må ut på Syncroen. Girkassen er ute, men motoren sitter i. Bør jeg tappe diesel ut med hevert før jeg prøver å få den ut?
Bør jeg demontere drivakslene for å få den helt ned? (den er bare løftet opp 20cm så ikke hav av plass under bilen.
Må jeg tømme og demontere kjølevannsrør for å få den ut?
Hvordan sitter påfyllingsrøret på tanken?
Bør jeg demontere drivakslene for å få den helt ned? (den er bare løftet opp 20cm så ikke hav av plass under bilen.
Må jeg tømme og demontere kjølevannsrør for å få den ut?
Hvordan sitter påfyllingsrøret på tanken?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Demontering av Dieseltank Syncro. Tips mottas.
Etka.cc kan du kikke på. Delefilmen kan gi deg litt pekepinner
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har aldri demontert tanken selv, men det er et tema som ofte er oppe på the Samba.
Jeg ville ha brukt hevert på den gjenværende dieselen, om ikke for annet, så for å gjøre tanken lettere. Og jeg tror også jeg ville ha demontert drivakslene rett og slett for å ha litt bedre armslag til å manøvrere tanken ut.
Kjølerørene tror jeg ikke kommer i veien... Men gjør gjerne et søk på Samba før du starter.
Jeg ville ha brukt hevert på den gjenværende dieselen, om ikke for annet, så for å gjøre tanken lettere. Og jeg tror også jeg ville ha demontert drivakslene rett og slett for å ha litt bedre armslag til å manøvrere tanken ut.
Kjølerørene tror jeg ikke kommer i veien... Men gjør gjerne et søk på Samba før du starter.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Dette bildet sier vel sitt:

Og bildeteksten sier resten:

Og bildeteksten sier resten:
If anyone would have shown up in the middle of this and asked for the van...
I would have given it to them...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
-
Buss Marius
- -

Det står i Bibelen, Bentleys brev til Syncronautene 20.28 står det en liten beskrivelse og 20.34 er det en tegning av tanken med alle slanger, rør og koblinger.
Jeg prøvde å tappe av diesel med hevert, men fikk ikke opp noe, så jeg koblet fra slangen på tilkoblingen som er rød på bildet. Det ble selvfølgelig sølt en del utover både meg og gulvet, men mesteparten fikk jeg opp i kannen. 25 liter var det på tanken.
Jeg koblet fra slangen som sitter på enden av blokka, så nå står den å drypper av seg. Det båndet som sitter rundt tanken har jeg nesten skrudd av, det andre er borte, så nå må jeg koble fra tankmåler, påfyllingsrør og lufteslanger, så kommer den vel ut og alt faenskapet som sitter oppi der kommer til synet, de godt rustne rørene til servo og noe annet, som jeg lurer på om jeg skal bytte. Jeg er redd det blir mist 10.000kr til i deler før jeg er ferdig med det tekniske, da har delekostnadene kommet opp i nesten 30.000. Og jeg som bare skulle ha 2 svingunderstell og endte opp med å kjøpe hele bilen. Den isolasjonen på tanken på bildet, er det selvlaget? eller er det bare på bensin motorer?
Hvis noen hadde kommet inn i garasjen mens jeg var full av Diesel, så hadde jeg krevd blodpris...
Jeg prøvde å tappe av diesel med hevert, men fikk ikke opp noe, så jeg koblet fra slangen på tilkoblingen som er rød på bildet. Det ble selvfølgelig sølt en del utover både meg og gulvet, men mesteparten fikk jeg opp i kannen. 25 liter var det på tanken.
Jeg koblet fra slangen som sitter på enden av blokka, så nå står den å drypper av seg. Det båndet som sitter rundt tanken har jeg nesten skrudd av, det andre er borte, så nå må jeg koble fra tankmåler, påfyllingsrør og lufteslanger, så kommer den vel ut og alt faenskapet som sitter oppi der kommer til synet, de godt rustne rørene til servo og noe annet, som jeg lurer på om jeg skal bytte. Jeg er redd det blir mist 10.000kr til i deler før jeg er ferdig med det tekniske, da har delekostnadene kommet opp i nesten 30.000. Og jeg som bare skulle ha 2 svingunderstell og endte opp med å kjøpe hele bilen. Den isolasjonen på tanken på bildet, er det selvlaget? eller er det bare på bensin motorer?
Hvis noen hadde kommet inn i garasjen mens jeg var full av Diesel, så hadde jeg krevd blodpris...
Jeg har plukket ut tank av både bensin og diesel, men ikke sett noen slik isolasjon!
{;-)
Totto
{;-)
Totto
Gjørtler Totto Eide
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Det ligger noe isolasjonsgreier mellom tank og "torpedovegg" ellers skal det være bare plast. Den er vanskelig å få ut, så skru løs så mye du kan og hev bilen mere. Det sitter ventiler i plast på toppen som er fort gjort å brekke av når det blir røsket litt.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Ja i begynnelsen fantes isoleringen.
Etter frukten fra Eva så er det kun handwork som gjelder. For å få ut tanken. Manpower makes the world go around,
Se til at den er 200% løs på høyre side. Sett kufot på venstre side og bend ned
Ja det gjør vondt i sjelen. Thx God for that!!!!!
Sent fra min E6553 via Tapatalk
Etter frukten fra Eva så er det kun handwork som gjelder. For å få ut tanken. Manpower makes the world go around,
Se til at den er 200% løs på høyre side. Sett kufot på venstre side og bend ned
Ja det gjør vondt i sjelen. Thx God for that!!!!!
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
Buss Marius
- -

1)Må jeg ta av plastdekselet rundt påfyllingen for å få løs røret derfra og ned i tanken? Og sitter røret festet på noe vis inn i tanken?
2) Skruen som er skrudd in nedenfra, som holder stålstroppene, som holder tanken, er de skrudd i noe som er gjenget opp? Den ene sitter dønn fast så jeg vurderer å bruke vinkelsliper, eller borre den opp.
2) Skruen som er skrudd in nedenfra, som holder stålstroppene, som holder tanken, er de skrudd i noe som er gjenget opp? Den ene sitter dønn fast så jeg vurderer å bruke vinkelsliper, eller borre den opp.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Om du mener festepunktet foran tanken ser det sånn ut nedenifra:

Dette er etter at jeg har vridd av skruen og boret ut og gjenget opp igjen.
Er nok som en innsveist mutter i kanalen der

Dette er etter at jeg har vridd av skruen og boret ut og gjenget opp igjen.
Er nok som en innsveist mutter i kanalen der
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Buss Marius
- -

I går fikk jeg syncroen ut av garasjen, for første gang, siden den ble kjørt inn i 2013. i 2013 hadde den en høyde klaring på ca 5mm. Nå er både girkassen og kombiveggen ut, det er tomt for både kjølevæske og diesel, så bilen er høyere en for 4,5 år siden. Ved hjelp av svigermor sittende på motorkassa, 80 liter med oljer og Diesel i kanner og svigerfar stående på støtfangeren foran, Hanne på bak rattet og meg som trekk-okse fikk vi den ut. Den ble jekket opp på 40cm klosser lagt under bakhjulene, for å få plass til å demontere tanken.
I dag var dagen for å ta tanken ut. Girkassen var ute for lengst og kjølevanns slanger og rør er ute, Jeg hadde fått fjernet høyre drivaksel, så da var det venstre drivaksel igjenn. For å få ut påfyllingsrøret måtte jeg ta ut høyre støtdemper.
Slangene til dieselfilteret ble demontert. Returslangen var alt fjernet. Jeg klarte å få av slange inne på tankmåler og kontakten til den. Så da var det bare å sette en lang stang inn over tanken på venstre side og dra ned. Litt frem og til bake og noen turer under for å sjekke at alt gikk greit, så kom den ut. Det sitter noen ventilasjons slanger, tro jeg det er som går frem og tilbake, oppå tanken. Disse sitter i noen plastholdere som igjenn er dyttet innpå noen runde greier av plast. Disse skal dyttes mot bilens venstre side, så de blir frigjort. Her var det noe som brakk, så det får jeg se på. Det er også 2 lufteslanger som går inn på: https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... t3-lt.html tilkoblingene. Etter som de sitter med "stålkramper" som må fjernes med en skikkelig tang eller baufil, så brakk de selvfølgelig. Men nå er faenskapet ute og jeg var møkket som f... så da ble det en laaang dusj der jeg takket høyere makter for at jeg hadde investert i skikkelig såpe og Shampo.
Da er det bare å gå bananas hos div delepushere. Det blir vel en kombinasjon av Brickwerks og Werk34 tenker jeg. Med den kjempejobben det er å få ut tanken, kommer jeg til å bytte tankmåler, med pakninger. Brickwerks har ikke pakning på lager, så da måtte jeg lete andre steder, Når Werk34 har pakning og tankmåler for 49 Euro isteden for 104 pund, så sparer jeg faktis penger også.
I dag var dagen for å ta tanken ut. Girkassen var ute for lengst og kjølevanns slanger og rør er ute, Jeg hadde fått fjernet høyre drivaksel, så da var det venstre drivaksel igjenn. For å få ut påfyllingsrøret måtte jeg ta ut høyre støtdemper.
Slangene til dieselfilteret ble demontert. Returslangen var alt fjernet. Jeg klarte å få av slange inne på tankmåler og kontakten til den. Så da var det bare å sette en lang stang inn over tanken på venstre side og dra ned. Litt frem og til bake og noen turer under for å sjekke at alt gikk greit, så kom den ut. Det sitter noen ventilasjons slanger, tro jeg det er som går frem og tilbake, oppå tanken. Disse sitter i noen plastholdere som igjenn er dyttet innpå noen runde greier av plast. Disse skal dyttes mot bilens venstre side, så de blir frigjort. Her var det noe som brakk, så det får jeg se på. Det er også 2 lufteslanger som går inn på: https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... t3-lt.html tilkoblingene. Etter som de sitter med "stålkramper" som må fjernes med en skikkelig tang eller baufil, så brakk de selvfølgelig. Men nå er faenskapet ute og jeg var møkket som f... så da ble det en laaang dusj der jeg takket høyere makter for at jeg hadde investert i skikkelig såpe og Shampo.
Da er det bare å gå bananas hos div delepushere. Det blir vel en kombinasjon av Brickwerks og Werk34 tenker jeg. Med den kjempejobben det er å få ut tanken, kommer jeg til å bytte tankmåler, med pakninger. Brickwerks har ikke pakning på lager, så da måtte jeg lete andre steder, Når Werk34 har pakning og tankmåler for 49 Euro isteden for 104 pund, så sparer jeg faktis penger også.
-
Buss Marius
- -

Tidligere i dag bestilte jeg alle delene jeg trenger, i kveld demonterte jeg tankmåleren. Alt så egentlig greit ut men jeg hadde bare bestilt en gummipakning, så da får den indre, som så veldig fin ut, gjøre nytten. Egentlig kan jeg bruke de 2 halvsirklene med påmonterte muttere, for de så også greie ut, når alt kom ut. Delene fra Brickwerks er nok her på onsdag eller torsdag og fra Werk34 på fredag håper jeg.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Gratulerer hvis du fikk av mutterne uten å knekke en av boltene [emoji3]
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
Buss Marius
- -

Det er andre ting enn syncroen som har prioritet i heimen for øyeblikket, men noe jobbes det også på den. Røret mellom påfylling og tank, var det en del rust på, ikke rart så utsatt som det er bak hjulet. Så er det resten av området der tanken sitter som har litt overflaterust. Tanken er rengjort, men jeg må få ut de hvite plast niplene, som alltid knekker. Noen som kan trikset med dem?
Brickwerks delene kom på Onsdag, Skruvat delene til Dennis kom på Torsdag, på mandag bestilte jeg en foring inni propellen til påhengsmotoren, den kom fra USA på fredag og er ikke bestilt med hurtiglevering. Werk34 delene er enda ikke kommet. Kommer de på Mandag, så har det tatt 10 dager....
Ja Paul, de løsnet greit. Litt rustløser dagen før og litt da jeg begynte, samt at jeg skrur med 1/4 tom, så kom alle muttere greit av.
Brickwerks delene kom på Onsdag, Skruvat delene til Dennis kom på Torsdag, på mandag bestilte jeg en foring inni propellen til påhengsmotoren, den kom fra USA på fredag og er ikke bestilt med hurtiglevering. Werk34 delene er enda ikke kommet. Kommer de på Mandag, så har det tatt 10 dager....
Ja Paul, de løsnet greit. Litt rustløser dagen før og litt da jeg begynte, samt at jeg skrur med 1/4 tom, så kom alle muttere greit av.