Lufting av bremser

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
moldeT5
Car: T5 syncro 2006 mod

Lufting av bremser

Post by moldeT5 »

Noen som har tips til hvordan lufte bremsene?
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Lufting av bremser

Post by Kall'n »

Begynn med høyre bak, deretter venstre bak, høyre foran, venstre foran.
En pumper opp trykket på pedalen, den andre åpner luftenippelen :)
moldeT5
Car: T5 syncro 2006 mod

Post by moldeT5 »

Skal luftenippelene skrues helt ut, eller bare løsnes/åpnes?
Er det ok at bilen står relativt plant, eller bør den heves mer enn bare normal posisjon som jekken gir?
Er det noen kjennetegn på når en er ferdig med ei side?
einic
-
-
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972

Post by einic »

Løsne litt mens hjelper trykker pedalen mot gulvet, stenge, hjelper slipper pedal opp og presser igjen. Repetere til det kommer væske uten luft. Husk å etterfylle beholderen før den er tom.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Bare ha bilen plan :)
Hvert hjul er ferdig luftet når du ser det ikke kommer luft gjennom slangen du har på luftenippelen. Kommer det luft, må personen i bilen fortsette å pumpe opp trykket, holde pedalen inne mens du åpner opp. Deretter stenger du, og personen i bilen slipper pedalen igjen. Så er det samme prosedyren videre til det ikke er mer luft i slangen :)
T403
Car: T4 2,5tdi 2003

Post by T403 »

Hva skjer hvis det er for mye bremseveske egentlig?

Skiftet foran idag (bak for et par-tre måneder siden), og har surra det skikkelig til :)

Høyre foran gikk raskt og greit. Måtte ta en liten snurunde med bilen og fikk raskt opp normalt bremsetrykk.

Da jeg var ferdig med venstre foran gikk pedalen nesten i bånn. Skikkelig svampefølelse, samt at hvis jeg pumper opp trykk siger pedalen sakte ned mot gulvet hvis jeg presser litt med foten.

Under hele jobben skrudde jeg av lokket 3-4 ganger for å ha kontroll med veskenivået, som var en mikromillimeter fra å renne over. (altså godt over max-merket)

Tok en liten kjøretur og får først full bremseeffekt når pedalen er nesten i bunn. Det er fortsatt for mye bremseveske, har ikke fjernet noe.

Den første innskytelsen er jo at det bør luftes, men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. Hva er det jeg har rota til for at det skal bli slik? Ikke var de gamle skivene/klossene veldig slitt heller, så skulle ikke bli så veldig stor forandring.

Selv om det går an å kjøre med, er det jo ikke helt optimalt. Og ganske typisk at jeg skal på firedagers tur imorgen :(

Ser at signaturen min her er forandret, men dette er en 09 4Mo 2,5 131hk

Eilif Ringnes
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Samme bil som meg da. Nei er pedalen svampete, så er det enten luft i systemet, eller en lekkasje et sted.
Jeg hadde prøvd å lufte alt på nytt igjen, i riktig rekkefølge.
Lifferton
Car: -16 2,0/150tdi, 4MO, DSG, Exclusive

Post by Lifferton »

Kall'n wrote:Samme bil som meg da. Nei er pedalen svampete, så er det enten luft i systemet, eller en lekkasje et sted.
Jeg hadde prøvd å lufte alt på nytt igjen, i riktig rekkefølge.
Var bare litt merkelig at alt funket som det skulle etter bytting av bremser bak og høyre foran. Men etter venstre foran gikk pedalen nesten i bunn. Uten lufting.

Den skal på service tirsdag om en uke, så da blir det uansett skifte av bremseveske etc, så satser på at det blir bra da :)

(nå har jeg riktig profil)
Post Reply