De store økonomiske overraskelsene ved ny bruktbil....

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Cavas Volante
Phone: 40094119

De store økonomiske overraskelsene ved ny bruktbil....

Post by Cavas Volante »

Jeg går med drømmer om å anskaffe meg en en T4 fra 95 eller senere. Vil ha mye plass, tålig fornuftig forbruk (diesel) og airbag foran. Mitt forrige bilkjøp (Renault Laguna 2002) har blitt en økonomisk katastrofe for familien. Tre måneder etter kjøp begynte diverse lamper å lyse og det viste seg mest sannsynlig å være styreenheten til ABS-brems. Den store overraskelsen kom hos Renault-verkstedet som oppgav at ny ABS styreenhet koster kr. 29.000,- for bare delen (så kommer arbeid i tillegg). Har kjørt med juletre-belysningen rundt speedometeret, gode bremser men uten ABS i et år, men PKK-kontrollen nærmer seg og alle verksteder råder meg til å vrake padda.

Når drømmebilen min nå er en T4 lurer jeg på om dere her kan dele med dere eventuelle parallelle erfaringer. Kan man gå på tilsvarende økonomiske blemmer med T4 også? Er det noe man kan se etter og sjekke for å sikre seg mot et tilsvarende feilkjøp?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: De store økonomiske overraskelsene ved ny bruktbil....

Post by Der Postmeister »

Jepp. Ligger sjekkliste for T4 på Tips & Triks.
Og det er fullt mulig å gå skoa av seg på T4. Som alt anna brukt.
Du bør ha i bakhue at nyeste T4 nå er 15år gammel, med alt det medfører. Og dropp automater. Punktum.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-når du har funnet "din bil" se om NAFs driftstest eller en annen test kan gi deg en bedre oversikt over bilens stand. Du setter den inn hos dem, betaler en skjerv og får ei smørbrødliste med hva ståa er.
Cavas Volante
Phone: 40094119

Post by Cavas Volante »

Takk for tips om «Tips og triks». Fin liste der. Tror jeg skal greie å holde klar av sånne ting som rust osv., og håper jeg vil greie å unngå sånne håpløst dyre elektronikk-feil med en litt eldre VW.
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

Cavas Volante wrote:Kan man gå på tilsvarende økonomiske blemmer med T4 også?
Svaret er ja. T4 er en flott bil meg både komfort og plass.... men også høye driftskostnader om du ikke skrur selv.

Inntrykket mitt er vel at det ikke diskuteres så mye elektronikk her på forumet. Det meste er kabelbrudd (dører) og litt loddepunkter i instrumentpanel. Men de mekaniske utfrodringene har mange ganger slitt på mitt humør (og lommebok). Deleprisen på en dynamo er forresten drøye 8000,- fant jeg ut her forleden....

Som nevnt ligg unna automaten, den er kun for oss spesielt interesserte som vil prikke komforten med ekstra utgifter på toppen av de som allerede er på T4 :-)

... ja også sjekk litt rundt om på de små verkstedene rundt deg om de syns de har god kontroll på T4 lenger. Bor du i Oslo med stor omegn (østlandet) så ikke lever bilen til merkeverksted (Møller). Punktum!
Last edited by MostlyHarmless on 09 Feb 2018, 12:15, edited 1 time in total.
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Det er selvfølgelig riktig tenkt å skaffe en T4. Det vil alltid være en oppgradering, uansett hva du bytter fra. :D Den tåler nok generelt sett også alderen på en bedre måte enn Lagunaen, som antakelig er et synkende skip.
Men når det er sagt så kan det jo dukke opp litt av hvert på T4 også. Elektroniske kontrollenheter er svindyrt å kjøpe nytt uansett bilmerke, ofte overstiger prisen eldre bilers verdi. Jeg har i stedet kjøpt dette brukt, men man må selvfølgelig være nøye med delenummer og finne et seriøst firma som sender til Norge, hvis man ikke finner det hos norsk hugger eller på finn.no. Jeg fikk forespeilet 18000,- hos Møller for ECU til min T4, men det løste seg bedre ved å kjøpe en brukt til 750,- + nøkkelkoding som uansett må gjøres, nytt eller brukt. ABS-kontrollenheten skulle koste 16.000 hos Møller, men jeg satset i stedet på komplett brukt pumpe til 400 Euro via tyske ebay. Begge disse delene har fungert utmerket i tre år nå.

Et søk på http://www.ebay.de etter f.eks "ABS Steuergerät Laguna 2" viser at det går an å komme unna økonomisk ruin, akkurat på ABSen. Det finnes også firma som reparerer ABS-kontrollenheter, men det koster fort like mye som et brukt. Men ikke skyld på meg hvis du ender opp med å gi Lagunaen fornyet tillit...hør på de som råder deg til å dumpe den.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Hvis du kan skru litt selv er T4 en bra bil. Og det er lett å finne hjelp (bl.a. her på forumet). På ande bilmerker opplever jeg at det er vanskelig å finne den samme kunnskapen, viljen til å hjelpe, og responstiden som man finner her.

Men om man må på verksted for hver minste ting blir alle gamle biler/biler i sin beste alder dyre.

Far min hadde en '99 Hiace med trøbbel med diesel shutoff ventilen. Jeg saumfartet nettet etter koblingsskjema, mens de på verkstedet klødde seg i hodet. Etter en stund fant jeg tegninger til nesten rett motor og overleverte verkstedet. De fant ikke ut av det, bilen vle sendt til et annet verksted, som heller ikke fant ut av det. Far min tok kontakt med verksmesteren hos Toyota og selv han klarte ikke å finne noe underlag på dette.
Det hele endte med at en Østerriker kjøpte bilen som delebil, hev den inni lastebilen på retur til Østerrike. Det værste er at det antakelig bare var et ledningsbrudd, men ingen kkarte å finne koblingsskjema på 3 måneder.

Slikt opplever man ikke med T4.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Å få sendt en skiheis til Østerrike er slett ikke verst. Finnes sikkert en premie for sånt noe.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Eivind S
Car: Transporter T4 2002 modell

Post by Eivind S »

MostlyHarmless wrote: Inntrykket mitt er vel at det ikke diskuteres så mye elektronikk her på forumet. Det meste er kabelbrudd (dører) og litt loddepunkter i instrumentpanel. Men de mekaniske utfrodringene har mange ganger slitt på mitt humør (og lommebok). Deleprisen på en dynamo er forresten drøye 8000,- fant jeg ut her forleden....

Som nevnt ligg unna automaten, den er kun for oss spesielt interesserte som vil prikke komforten med ekstra utgifter på toppen av de som allerede er på T4

Har en 02 transporter T4 2,5 tdi med automatgir som arbeidsbil. Sammenlignet med alle de mulighetene jeg hadde, så er Transporter T4 det mest økonomisk lønnsomme. Kunne gått for en T5 som er nyere, men bytte av forstilling og bakbremse 1 gang i året, upålitelige motorer, tvilsomme girkasser (både automat og manuell), el-feil og rust i hytt og pine. Vurderte Vito W638, slo det fra meg pga det er det mest tvilsomme som har kommet med stjerne i grillen, vurderte også Vito W639, men bakhjulstrekk vinterstid i en sånn bil i område med mye bakker og svinger, næh. Hiace? Grøss..

2,5 år med T4, største bekymringen har til forrige uke vært rust. Motor har gått uten feilslag, slitedeler i forstilling og bakstilling er rimelige, og enkle å bytte om man har tilgang på riktig verktøy, eller bruker et verksted som vet opp og ned på en fastnøkkel og hvordan en hydraulisk presse fungerer.
Først nå, etter 2,5 år med hard bruk, mye kjøring med tunge hengere havarerte noe i automatkassa! Originalkasse fra 02, bare bytta converter 1 gang. Feilen nå er enten lager på inngående aksel, eller havarert oljepumpe. 270000 km.

Når jeg ser hva slags pris du har fått på dynamo så skjønner jeg forsåvidt at du synes det er dyrt, du handler på feil steder! Det er over dobbel pris av rimeligste alternativ hos Meca, FØR rabatt..
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Eivind S wrote:
MostlyHarmless wrote: Inntrykket mitt er vel at det ikke diskuteres så mye elektronikk her på forumet. Det meste er kabelbrudd (dører) og litt loddepunkter i instrumentpanel. Men de mekaniske utfrodringene har mange ganger slitt på mitt humør (og lommebok). Deleprisen på en dynamo er forresten drøye 8000,- fant jeg ut her forleden....

Som nevnt ligg unna automaten, den er kun for oss spesielt interesserte som vil prikke komforten med ekstra utgifter på toppen av de som allerede er på T4

Har en 02 transporter T4 2,5 tdi med automatgir som arbeidsbil. Sammenlignet med alle de mulighetene jeg hadde, så er Transporter T4 det mest økonomisk lønnsomme. Kunne gått for en T5 som er nyere, men bytte av forstilling og bakbremse 1 gang i året, upålitelige motorer, tvilsomme girkasser (både automat og manuell), el-feil og rust i hytt og pine. Vurderte Vito W638, slo det fra meg pga det er det mest tvilsomme som har kommet med stjerne i grillen, vurderte også Vito W639, men bakhjulstrekk vinterstid i en sånn bil i område med mye bakker og svinger, næh. Hiace? Grøss..

2,5 år med T4, største bekymringen har til forrige uke vært rust. Motor har gått uten feilslag, slitedeler i forstilling og bakstilling er rimelige, og enkle å bytte om man har tilgang på riktig verktøy, eller bruker et verksted som vet opp og ned på en fastnøkkel og hvordan en hydraulisk presse fungerer.
Først nå, etter 2,5 år med hard bruk, mye kjøring med tunge hengere havarerte noe i automatkassa! Originalkasse fra 02, bare bytta converter 1 gang. Feilen nå er enten lager på inngående aksel, eller havarert oljepumpe. 270000 km.

Når jeg ser hva slags pris du har fått på dynamo så skjønner jeg forsåvidt at du synes det er dyrt, du handler på feil steder! Det er over dobbel pris av rimeligste alternativ hos Meca, FØR rabatt..
Nå har MostlyHarmless en bil der første eier gikk bananas på ekstrautstyrs list da han bestilte den som personbil. Meget mulig han derfor har en av de mer skjeldne variantene av dynamo på T4. Var det 16 forskjellig typer dynamo han hadde funet ut at det var til T4.
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

Buss Marius wrote:Nå har MostlyHarmless en bil der første eier gikk bananas på ekstrautstyrs list da han bestilte den som personbil. Meget mulig han derfor har en av de mer skjeldne variantene av dynamo på T4. Var det 16 forskjellig typer dynamo han hadde funet ut at det var til T4.
Du er kanskje inne på noe der.... men det er flere ledige sikringsplasser som står tomme så skrivekløa hans tok slutt en gang! Felles for de fraværende sikringene er riktignok at "ambulanse" dukker opp i kursbetegnelsen - ja også et par med "4wd":-D

Versktedet nevnte noen ekstra uttak på dynamoen min så kan jo være du har rett Marius :-)
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Dynamo? Gjør som Jan, kjør uten.
Eivind S
Car: Transporter T4 2002 modell

Post by Eivind S »

Buss Marius wrote: Nå har MostlyHarmless en bil der første eier gikk bananas på ekstrautstyrs list da han bestilte den som personbil. Meget mulig han derfor har en av de mer skjeldne variantene av dynamo på T4. Var det 16 forskjellig typer dynamo han hadde funet ut at det var til T4.

Kan fort hende det varierer litt pga ulike reimhjul og plassering av festeører på dynamo avhengig av motortype.
Dermed så har man kanskje 4 ulike modeller av i prinsippet samme dynamo. I listene til Meca fant jeg på 2,5 tdi'en min 3 ulike. Forskjellen var ulik strømstyrke (Ampere) Fra 90 til 150 ampere. Motorkode AUF og AYC. Ser at ACV har annen dynamo igjen, men samme ladespenning og strømstyrke. Klarte ikke å se forskjellen helt uten videre, men har ikke brukt mye tid på å studere det heller.

I den forbindelse må det sies at jeg for mange år siden, ca 15, hadde en 90 modell MB 300TE som hadde behov for dynamo. Her var det helt ville priser på dynamoer (Var jo en svindyr bil da den var ny i 1990, så de så seg sitt snitt til å klemme vann ut av steiner.). Gjorde litt mer research, og fant ut at E230 som kom i 96 hadde samme festepunkter, samme kontakter, alt var nær sagt likt, bare en liten forskjell på reimhjulet. Kjøpte denne hos merkeverksted av alle steder, til 1/3 av hva en "riktig" dynamo ville kostet hos frittstående forhandler. Reimhjul ble byttet på 10 minutter. Sparte rundt regnet 4000,- på det. Moralen er vel at ting trenger ikke nødvendigvis være så hårreisende om man har mulighet til å bruke litt tid på å lete etter alternativ. Men er vel ofte sånn at når noe ryker, så er man avhengig av å få det i gang så fort som mulig, og da må man ofte bite i det sure eplet.
Post Reply