dynamo reimhjul på WBX vs TD-motoren ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

dynamo reimhjul på WBX vs TD-motoren ?

Post by CarlOt2 »

Hei.

Enkelt og greit:
- Er det samme dynamo på 2,1i WBX motoren som det er på 1,6td JX motoren ?? (eller på 1,9TD motor fra en Passat som står i min bil...)
- Og er det samme størrelse reimhjul på de dynamoene..?

Grunnen til at jeg spør er fordi min T3 med 1,9TD motor driver å "spiser" viftereim.. Har byttet 2 denne sommeren nå. Verksted jeg bruker sier at reimhjul på dynamo'en i min T3 er feil størrelse. (så jeg må ut på delejakt)

' CarlOt2
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: dynamo reimhjul på WBX vs TD-motoren ?

Post by Renax »

Kjøp 9mm reim, de fleste (biltema osv) har bare 10mm...

1.9TD er litt uspesifikt, min 1.9 har multirib-reim... men det er sikkert JX dynamo du har;-)

Skulle evt fint klart å sendeett reimhjul, eller en hel dynamo om du trenger;-)

Sent from my P6 using Tapatalk
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Ok - vi kan sjekke om det er kjøpt 10mm bred reim i stedet for 9mm.

Jeg har forresten tilgang til en 2,1i WBX motor, men vil ikke plukke dynamo fra den uten å vite at det vil bli rett type reimhjul.
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er ikke samme reimhjul på originaloppsettet på en 1,6 JX og en wbx.

Men siden det er snakk om en 1,9 kan det jo være gjort noe som gjør at reimskivene ikke står helt på linje. Det skal ikke rare skjevheten til før den begynner å spise reimer.

Hvis alt er på linje skal det ikke ha noe å si å montere 10mm reim. Originalt på disse var det 9,5mm, men det er vanlig å montere 10mm når reimhjulene er litt slitt, sånn at ikke reima blir sittende for dypt i sporene.
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Jeg har fått samme problem med min 1.6 td. Jeg bestillte 10mm i bredde og den holdt 5 turer med bilen og røyk da jeg hentet bilen fra EU kontrollen. Hvor får man kjøpt 9,5 bredde, for alle steder jeg har sett er det 10mm bredde. Selger de på Møller?
Bor i Oslo
OddN
-
-

Post by OddN »

Hvis den plutelig har blitt sånn ville jeg ha sett etter slakk i fester, evt knekte bolter. Eller feil stramming. Hvilken reim er det som ryker? Den mellom veiv og vannpumpe eller den mellom vannpumpe og dynamo? Hvis du har gått opp fra 9,5 til 10mm på reima mellom veiv og vannpumpe må du endre på mellomleggsskivene på reimhjulet sånn at stramminga blir rett. Har du forreten sjekket at ikke lagrene i vannpumpa er i ferd med å ryke?
MA
-
-

Post by MA »

Det er den som går på dynamoen og vannpumpen? for den andre er til servostyringen og den er hel. Men hvor får man kjøpt de reimene som er 9,5 brede?
I alle nettbutikker jeg ser er de 10 brede
Bor i Oslo
troyca
-
-
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310

Post by troyca »

Gressklipper / snøfreser butikk
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Det er firmaer som driver med reimer, reimhjul og transmisjoner, som kan ha veldig store utvalg av reimer. Det ligger et slikt ved siden av Kiwi, ved Mølla P-hus på øvre Grünerløkka. Jeg kjøpte til min BUSS (ikke VWbus) der.
Ellers virker det rart at 0,5 mm med avvik skal få så stort utslag. Jeg mistenker at det er noe annet....
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Ellers virker det rart at 0,5 mm med avvik skal få så stort utslag. Jeg mistenker at det er noe annet....
Det er det jeg og har antydet. Her er det noe annet som ikke er rett...
Renax
-
-

Post by Renax »

Er ikke brukt reimhjul på veiv fra 1.9 oppmot reimhjul på dynamo og vannpumpe fra 1.6? Det kan dra det langt nok skjevt til at det spiser reimer.
Det kan og vere et lite hakk i et reimhjul som gjør det, skal ikke rare skaden til.
Beste løsning vil jeg si er å bytte komplett oppsett over til multireim som du finner på en Golf 3 etc fra huggeren, i tilegg til bedre reim og reimstramming, får du også nyere og større dynamo...

Sent from my S6 using Tapatalk
MA
-
-

Post by MA »

Jeg syns det også virker rart, men de på Møller mente at med 10mm reim kunne det hende at den ble liggende ikke helt ned i sporet og gnage. Det har vært byttet reim på den før og det har fungert fint i flere år. Så det virker litt rart at da jeg byttet så røyk den så fort. Kanskje jeg ikke strammet alle stramme skruene ordentlig.
Bor i Oslo
OddN
-
-

Post by OddN »

Den skal ikke ligge helt nedi sporet, så her lurer jeg på om de på Møller vet helt hva de snakker om. En av hovedårsakene til at de aller fleste har gått over til å produsere 10mm reimer til ettermarkedet i stedet for 9,5 er nettopp for å motvirke at reima går helt i bunn på en litt slitt reimskive, noe som ville gitt varmgang og større slitasje samt problemer med å stramme den tilstrekkelig.
MA
-
-

Post by MA »

Ja dette virker jo som en god forklaring. nå skal det sies at jeg har en orginal reim liggende i bilen, den har ligget i en pose i hanskerommet siden jeg kjøpte bilen tenkte jeg skal prøve å montere den. Så kan jeg bestille opp ett par nye ekstra. Jeg må uansett ha bremseslange og oljefilter.
Bor i Oslo
Renax
-
-

Post by Renax »

Om du har brukt samme oppsett uten problem tidligere vil jeg tippe du har en skade på et av reimhjula, skal som sagt ikke store skaden til før det spiser reima.
Andre ting som kan foråsake det er at det er blitt kast i reimhjula, eller at reimhjula rett og slett er utslitt slik at selv 10mm reim er for stor.
Kan og vere et gåent lager i dynamo eller vannpumpe som gjør at reima må jobbe ekstra hardt for å dra de med seg, men det vil normalt høres..

Sent from my S6 using Tapatalk
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Post by StephanJX »

Hei,

angående 9,5mm og 10mm bredde: hvis jeg husker det rett, så er dette samme reim, men de har endret litt på betegnelse (teoretisk målepunkt for bredden). På de gode butikkene (f.eks. TK-carparts) selger de i hvert fall bare 10mm for TD sine reimdriv. Jeg bruker 10mm selv i en standard JX-oppsett med dobbelreim, uten problemer.

Jeg tipper på at det er noe galt med spenning/retning/linje på reimskivene, hvis motoren spiser reim.

Hilsen, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
MA
-
-

Post by MA »

StephanJX wrote:Hei,

angående 9,5mm og 10mm bredde: hvis jeg husker det rett, så er dette samme reim, men de har endret litt på betegnelse (teoretisk målepunkt for bredden). På de gode butikkene (f.eks. TK-carparts) selger de i hvert fall bare 10mm for TD sine reimdriv. Jeg bruker 10mm selv i en standard JX-oppsett med dobbelreim, uten problemer.

Jeg tipper på at det er noe galt med spenning/retning/linje på reimskivene, hvis motoren spiser reim.

Hilsen, Stephan

Det er det jeg mistenker også. Er det noen spesiell måte og stramme muterene på mens man står der og sterver. Det er vel 1 mutter under, 1 på siden og 1 på toppen om jeg ikke husker feil. Jeg tenker på rekkefølge.

Tenker jeg bestiller opp ett nytt sett uansett.
Bor i Oslo
Post Reply