Hei
Har hatt bilen på ny 4 hjulskontroll å har fått røde tall på casteren, ifølge vegvesenet så blir ikke bilen godkjent med tall utenfor område av hva produsenten oppgir. +2,40 til +3,40 er caster område som er oppgitt, min T4 ligger på +2,05 venstre og +1,24 høyre.
Hvordan i all verden kan dette justeres til å komme innforbi??
Bilen vil jo straks bli avskiltet er jeg redd.
Har noen vært ute for dette før.
Kan nevne at det er blitt byttet nedre bærekuler samt bærebro og finnes ikke slark.
Caster og kontroll
Re: Caster og kontroll
Caster justeres på bakre foringa på bærearmen, bolten er eksentrisk. Så hvis den har vært byttet uten at man har sjekket caster kan det jo fort bli feil. Men det positive er jo at hvis det ikke er så lenge siden er det sikkert mulig å bevege på justeringsbolten. Det er jo ikke alltid tilfelle hvis det er 20 år siden sist den har vært løs. Selve foringa skal også stå i en bestemt vinkel, men vet ikke om det er like kritisk.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
-
Carawelle98
- Car: Caravelle 2.5 98
Takk for svar Ståle, regner med verkstedet som påstår ikke dette kan justeres på ikke har peiling da?
Vet at en av de på aktuelle verksted har lang fartstid innen Møller så syns det er rart at han ikke vet om dette.
Skal ta noen telefoner rundt i morgen da jeg har særdeles dårlig tid med å få bilen godkjent og jeg MÅ ha dette i orden asap.
Vet at en av de på aktuelle verksted har lang fartstid innen Møller så syns det er rart at han ikke vet om dette.
Skal ta noen telefoner rundt i morgen da jeg har særdeles dårlig tid med å få bilen godkjent og jeg MÅ ha dette i orden asap.
Jeg regner stort sett med at verksted ikke har peiling, klart det kan justeres.
Men om det er nok å justere på er ikke sikkert, har vert borti biler som har fått en smell og derfor ikke lenger kan justeres riktig..
Sent from my S6 using Tapatalk
Men om det er nok å justere på er ikke sikkert, har vert borti biler som har fått en smell og derfor ikke lenger kan justeres riktig..
Sent from my S6 using Tapatalk
-
Carawelle98
Skal jekke opp bilen å sette på bukker for å sjekke om den står stilt på maks i henhold til bolten bak på bærebrua. Mistenker da som Renax skriver at den kan ha fått seg en smekk, ser for meg at det da er klin umulig å få bilen godkjent og at den bare må sendes til hugging. Bilen er altfor god til det, helt tørr motor med minimalt forbruk samt lite rust, en bil som fortjener mange flere mil.
-
Carawelle98
Takker for fantastisk nyttig info, har nå jekket opp å sett under bilen og det er minst en kvart omdreining å gå på for å få casteren mer rett.
Dere er gode, har stilt den på maks å merker forskjell på selvopprettinga nå, blir definitivt en telefon med klage på mandag samt ny 4 hjulskontroll.
Dere er gode, har stilt den på maks å merker forskjell på selvopprettinga nå, blir definitivt en telefon med klage på mandag samt ny 4 hjulskontroll.