Hjullagre T3: Hvor kjøpe - evt. delenummer?
Hjullagre T3: Hvor kjøpe - evt. delenummer?
- Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt bakhjulslager til T3 rimeligst?
Eventuelt noen som har delenummer til lagrene?
- Troll
Eventuelt noen som har delenummer til lagrene?
- Troll
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Hjullagre T3: Hvor kjøpe - evt. delenummer?
Werk34 feks. De har mye gøy. Bestilt derifra. Husk at du må skifte hylsa i midten også. Ellers kan det være like gale etterpå
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Takk for svar, men jeg har litt dårlig tid; Tyskland mange postdager unna.
- Før i verden - for 40 år siden og deromkring - kunne man komme billig unna med hjullagre ved å kjøpe dem fra kulelagerforhandlere (og for få år siden kjøpte jeg hjullagre til hengeren min fra Tsjekkia for en slikk og ingenting; de ruller og går). Går dét an for T3'en også, eller er de så spesielle at man må til bilforhandler for å få dem? - Noen som i tilfelle har delenumrene - er det ikke ett nålelager og ett kulelager?
- Før i verden - for 40 år siden og deromkring - kunne man komme billig unna med hjullagre ved å kjøpe dem fra kulelagerforhandlere (og for få år siden kjøpte jeg hjullagre til hengeren min fra Tsjekkia for en slikk og ingenting; de ruller og går). Går dét an for T3'en også, eller er de så spesielle at man må til bilforhandler for å få dem? - Noen som i tilfelle har delenumrene - er det ikke ett nålelager og ett kulelager?
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Jeg har ett sett hjullager fra Brickwerks også hylse i reserve og skall bestille mer deler fra Brickwerks i løpet av et par uker, så du kan få kjøpt det settet av meg. Jeg skall en tur til Oslo på dagen i morgen, så jeg kan a det med.
Takk for tilbudet, men jeg ser at jeg må forandre adresseinformasjon min:Jeg bor på Ringerike nå; Oslo er litt langt unna. - Og i ettermiddag snakket jeg med et verksted i Hønefoss. De mente at lagerslarken slik jeg beskrev den - ca 1 mm bevegelse ytterst ute på dekket (det er jo nesten ingenting) - kunne aksepteres. Jeg har fått toer-mangel på det av et annet verksted, og skal på etterkontroll. Så da håper jeg den går gjennom. Hvis ikke tar jeg kontakt!
- Ove
- Ove
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Det skal være slakk i det. Problemet er en fantastisk manglende kunnskap om biler eldre enn forrige uke på flere verksteder for tia
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Det rare er at jeg ringte biltilsynet, som sa at det var null-toleranse for slark. Jeg snakket med en som sa han hadde jobbet som mekaniker på et VW-verksted på 80-tallet, og at disse lagrene ble montert med forspenn. Jeg går ut fra at han husker feil?
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Når lagringen består av indre lagerbane x 2 pluss avstandshylse så er totalt lengde mål fra inne til ytre satt uansett hvor mye man strammer. At ytre bane sitter i hus og mot bærebro gjør også at det ikke på noen måte er noen justering der, problemet ligger først og fremst i at lagerhuset blir ovalt og dermed får man slakk inn/ut oppe og nede. Horisontalt skal det ikke være slakk. Det skal forøvrig være litt slakk nettopp oppe og nede altså.
Avstandshylsen er gjenstand for diskusjon, den sies å bli deformert/kortere med tiden og mange hevder at den skal byttes.
Jeg tok et mål på dette på en gammel brukt hylse og det ble undersøkt hos Brickwerks om dette målet var riktig og det ble bekreftet.

Legger inn også link til tråden der Italjohn fikk svar fra Brickwerks:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 42#p343242

Avstandshylsen er gjenstand for diskusjon, den sies å bli deformert/kortere med tiden og mange hevder at den skal byttes.
Jeg tok et mål på dette på en gammel brukt hylse og det ble undersøkt hos Brickwerks om dette målet var riktig og det ble bekreftet.

Legger inn også link til tråden der Italjohn fikk svar fra Brickwerks:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 42#p343242

VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Takk igjen, Rune. Jeg tar med meg innlegget på etterkontrollen - selv om jeg ikke tror jeg får bruk for det; de virket fornuftige på Storgaten Bil i Hønefoss.
Den første EU-kontrollen var fryktelig billig, 400 kroner. Det er vanskelig ikke å mistenke dem for å produsere ikke-eksisterende feil. - Det har jeg opplevd før - på Gustavsen & Sønner i Oslo. Jeg klaget dem inn for Biltilsynets kontrollavdeling, som sjekket manglene - og ga meg medhold. Verden vil bedra en...
Mvh
Ove
Den første EU-kontrollen var fryktelig billig, 400 kroner. Det er vanskelig ikke å mistenke dem for å produsere ikke-eksisterende feil. - Det har jeg opplevd før - på Gustavsen & Sønner i Oslo. Jeg klaget dem inn for Biltilsynets kontrollavdeling, som sjekket manglene - og ga meg medhold. Verden vil bedra en...
Mvh
Ove
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
PS.
Takk til Needforspace også.
- Har ikke vært på etterkontroll enda; nå vil den ikke starte...
Takk til Needforspace også.
- Har ikke vært på etterkontroll enda; nå vil den ikke starte...
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Som regel alltid ovale hus dette problemet bunner i, ja.
Nå selges det en fåtall nyproduserte maskinerte lagerhus på ulike interweb sider. Ofte utsolgt. Se CampervanCulture f.eks. Det er nok veien å gå for de som ikke får kranglet slarken gjennom hos inspektørene, men det koster litt.
Nå selges det en fåtall nyproduserte maskinerte lagerhus på ulike interweb sider. Ofte utsolgt. Se CampervanCulture f.eks. Det er nok veien å gå for de som ikke får kranglet slarken gjennom hos inspektørene, men det koster litt.
Hans Sæle
Om lagerhuset er ovalt, burde vel ytre lagerbane kunne limes med en eller annen slags Loctite. Jeg ser for meg at det blir kastet krute gode lagerhus over en lav sko, bare på grunn av overivrige pkk-kontrollører.
Det finnes mange forskjellige Loctite-produkter, ikke bare vanlige gjengelåsemiddel.
Jeg fikk en gang anbefalt Loctite 638 (http://www.loctite.no/loctite-3915.htm? ... 2627616769) for å feste forkammer inni toppen på en dieselmotor. Og er det sterkt nok til å holde fast deler inne i brennkammeret på en motor så er det godt nok til hjullagerbaner og tenker jeg.
Det hører til historien at det var Sylinderservice (nå Cylmo) i Trondheim som anbefalte dette i sin tid, og motoren levde i beste velgående da jeg solgte bilen videre noen år senere.
Evt kan denne kanskje være enda bedre egnet: http://www.loctite.no/loctite-3915.htm? ... 2634858497 Der står det konkret at den kan brukes på lagere.
Nå har jo jeg 16 tommers lagerhus på min, og de vokser ikke på trær, så der er behovet for å ta vare på de delene man har enda større. Jeg kommer til å teste Loctite den dagen jeg får slakk i bakhjulslagrene.
Det finnes mange forskjellige Loctite-produkter, ikke bare vanlige gjengelåsemiddel.
Jeg fikk en gang anbefalt Loctite 638 (http://www.loctite.no/loctite-3915.htm? ... 2627616769) for å feste forkammer inni toppen på en dieselmotor. Og er det sterkt nok til å holde fast deler inne i brennkammeret på en motor så er det godt nok til hjullagerbaner og tenker jeg.
Det hører til historien at det var Sylinderservice (nå Cylmo) i Trondheim som anbefalte dette i sin tid, og motoren levde i beste velgående da jeg solgte bilen videre noen år senere.
Evt kan denne kanskje være enda bedre egnet: http://www.loctite.no/loctite-3915.htm? ... 2634858497 Der står det konkret at den kan brukes på lagere.
Nå har jo jeg 16 tommers lagerhus på min, og de vokser ikke på trær, så der er behovet for å ta vare på de delene man har enda større. Jeg kommer til å teste Loctite den dagen jeg får slakk i bakhjulslagrene.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Takk for innspill. - Nå er etterkontrollen utsatt fordi bilen plutselig ikke vil gå (2,1 l/112 hk). Den slår fem tenningsslag og stopper, gang på gang. Pumpa går, den får bensin, men jeg har ikke målt trykket. Ifølge Bosch L-Jetronic feilsøkingsskjema kan feilen også ligge i at luftmassemåleren gir gale motstandsverdier. Men er det noen som vet hva som er kontaktpunkt 36 og 39 på luftmengdemåleren (delenummer 025906301C, fire kontaktpunkter)?
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
36 og 39 høres ut som om det refererer til den store pluggen på hjernen innenfor venstre baklykt. Fordelen med å måle der er at du også får sjekket om kablene er i orden.troll wrote:Takk for innspill. - Nå er etterkontrollen utsatt fordi bilen plutselig ikke vil gå (2,1 l/112 hk). Den slår fem tenningsslag og stopper, gang på gang. Pumpa går, den får bensin, men jeg har ikke målt trykket. Ifølge Bosch L-Jetronic feilsøkingsskjema kan feilen også ligge i at luftmassemåleren gir gale motstandsverdier. Men er det noen som vet hva som er kontaktpunkt 36 og 39 på luftmengdemåleren (delenummer 025906301C, fire kontaktpunkter)?
Den store pluggen på motorstyreenheten min (delenr. 025906021F) er 25-pins. Men bortsett fra det: Jeg har brukt en feilsøkningsprosedyre som ikke er beregnet for min Digijet, men en annen Bocsh L-Jetronic-utgave. Feilsøkhjelp for min luftmengdemåler (025906301C) klarer jeg ikke å finne på nettet. Jeg vet med andre ord ikke hvilke motstandsverdier den skal ha, og får ikke målt den (selv om jeg har åpnet den og funnet ut hvor jeg skal). Kan noen hjelpe? - Symptom som sagt: Motoren starter, men stopper igjen nesten med en gang.
Jeg legger ut en egen tråd om dette med en overskrift som passer bedre. - Takk for all hjelp så langt!
Jeg legger ut en egen tråd om dette med en overskrift som passer bedre. - Takk for all hjelp så langt!
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
"Hvor jeg skal måle", skulle det stått.
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
Her er et utdrag fra originallitteraturen fra VW, håper det er lesbart :

Fantastisk, Odd. Akkurat det jeg har lett etter i hele dag. Og luftmengdemeteret er det ikke noe i veien med, så jeg må sjekke bensintrykket. Og kanskje giveren for temperaturen til innsugsluften, hvis jeg finner ut hva"Seite 01.10, Abb.1" betyr?
(Takk også for de to gjennomføringene til bensintanken som jeg fikk av deg i fjor.)
(Takk også for de to gjennomføringene til bensintanken som jeg fikk av deg i fjor.)
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
Jeg skal finne fram den siden og...troll wrote:hvis jeg finner ut hva"Seite 01.10, Abb.1" betyr?
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Gå inn på tips og triks så har jeg lagt ut link til vw verksted bok for feilsøking på både digijet og digifanttroll wrote:Den store pluggen på motorstyreenheten min (delenr. 025906021F) er 25-pins. Men bortsett fra det: Jeg har brukt en feilsøkningsprosedyre som ikke er beregnet for min Digijet, men en annen Bocsh L-Jetronic-utgave. Feilsøkhjelp for min luftmengdemåler (025906301C) klarer jeg ikke å finne på nettet. Jeg vet med andre ord ikke hvilke motstandsverdier den skal ha, og får ikke målt den (selv om jeg har åpnet den og funnet ut hvor jeg skal). Kan noen hjelpe? - Symptom som sagt: Motoren starter, men stopper igjen nesten med en gang.
Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Takk ducce, det ser lovende ut. Jeg ser nøyere på det i morgen - i dag har jeg en viss mann i hælene.
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
Men vær oppmerksom på at den Digijet-manualen som ligger der er den for tidlig type amerikansk Digijet. Altså den for 1,9 med katalysator og lambdasonde. Det er en del små men viktige forskjeller på den og den Digijet'en vi fikk på våre DJ-motorer.ducce999s wrote:Gå inn på tips og triks så har jeg lagt ut link til vw verksted bok for feilsøking på både digijet og digifanttroll wrote:Den store pluggen på motorstyreenheten min (delenr. 025906021F) er 25-pins. Men bortsett fra det: Jeg har brukt en feilsøkningsprosedyre som ikke er beregnet for min Digijet, men en annen Bocsh L-Jetronic-utgave. Feilsøkhjelp for min luftmengdemåler (025906301C) klarer jeg ikke å finne på nettet. Jeg vet med andre ord ikke hvilke motstandsverdier den skal ha, og får ikke målt den (selv om jeg har åpnet den og funnet ut hvor jeg skal). Kan noen hjelpe? - Symptom som sagt: Motoren starter, men stopper igjen nesten med en gang.
Sent fra min E6553 via Tapatalk
Dette er manualen for våre europeiske motorer:

Og her er den "manglende" siden:

Og her er den "manglende" siden:

-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Jeg har litt for mye å gjøre om dagen. Kommer tilbake med resultat av feilsøk forhåpentligvis i løpet av helgen. Takk for hjelp så langt.
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper