Hjullagre T3: Hvor kjøpe - evt. delenummer?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
troll
Phone: 4849 5455

Re: Hjullagre T3: Hvor kjøpe - evt. delenummer?

Post by troll »

Jeg har omsider kommet litt videre med 112-hester'n. - Siden jeg ikke liker bensinsøl og kreftdamp, testet jeg bensintrykket på en annen måte enn med manometer. Istedenfor å la pumpa få strøm via motorstyreenheten, ga jeg den 12 volt direkte fra batteriet, via en bryter som jeg koblet inn og ut etter behov. Og da gikk den som den skulle - noen sekunder inntil trykket nesten var brukt opp og motoren nesten stoppet, og så noen sekunder til når jeg trykket på bryteren osv.
- Altså manglende signal fra styreenheten, tenkte jeg. Men nærmest for moro skyld prøvde jeg å starte den i "normalmodus" igjen (med frakoblet fra hjelpestrøm) - og da gikk den også som den skulle!
Feil som ikke er der når man trenger dem, gjør meg nervøs. Bilen går, og man skjønner ikke hvorfor. Den eneste teorien jeg har, er dårlig kontakt på en av de 25 stikkene på motorstyreenheten - som altså evt. har blitt bedre etter at jeg har hatt kontakten av og på et par ganger.
Uansett - det er ikke annet å gjøre enn å sjekke Viking-medlemskapet og kjøre av gårde. Med hjertet i halsen. Kommer det ikke flere innlegg fra meg her, så går bilen fortsatt... og jeg sier takk til alle som har hjulpet.
Ove

63 Lotus 7
85 T3 Camper
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Det kan også være at du får feil signal (eller ikke signal) fra luftmengdemåleren som sitter mellom luftfilterboks og innsug. Denne skal gi et analogt signal som sier noe om luftmengde, men den skal også gi et 'stoppsignal' som skal sørge for at bensinpumpa stopper dersom motoren ikke går.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
troll

Post by troll »

Jeg har sprayet kontaktene på luftmengdemeteret med Oxide Clean og ohmet det; det skal være i orden, og motoren går jo nå. Men det kan ha vært dårlig kontakt i pluggen.
Ove

63 Lotus 7
85 T3 Camper
troll

Post by troll »

- Lykkelig slutt på problemet med lagerslarken og EU-etterkontrollen. Bilen suste gjennom hos Storgaten Bil i Hønefoss. Ikke noe snakk om slark eller annet pirk fra hovedkontrollen. Men når man skrur selv, er det like spennende hver gang.
Ove

63 Lotus 7
85 T3 Camper
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

HC wrote:Det kan også være at du får feil signal (eller ikke signal) fra luftmengdemåleren som sitter mellom luftfilterboks og innsug. Denne skal gi et analogt signal som sier noe om luftmengde, men den skal også gi et 'stoppsignal' som skal sørge for at bensinpumpa stopper dersom motoren ikke går.
Det er turtallsignal som styrer bensinpumpa, altså kjeden som går fordeler - tomgangsregulator - tenningsmodul - Digijet. Mange steder det kan gå galt, men tenner det har du redusert det ned til to muligheter. Men nå går den jo igjen, skjønner jeg.

Ingenting er så stas som intermitterende feil!
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
troll

Post by troll »

Takk for tips. Jeg lagrer det til neste gang bilen finner det for godt å "intermittere". - Jeg kjørte T/R Vestlandet i sommer - 1000 km, og bilen var snill bisk - ingen flere nykker, gikk på liter'n. Nå er det meningen å flytte motoren over i en annen camper jeg har stående, og erstatte 112-hester'n med en Golf TDi-motor. Vinterprosjekt.
Ove

63 Lotus 7
85 T3 Camper
Post Reply