Større bremser

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
OddN
-
-

Større bremser

Post by OddN »

Nå har Epytec kommet med enda større bremsesett:

https://www.ebay.de/itm/Bremssatteladap ... SwzlZaRfnX

Beregnet for 365 x 34 Audi R8 og RS4 bremser.
Levwi
Car: T3 1990 JX
Phone: 91788139

Re: Større bremser

Post by Levwi »

Er det noen som har testet med rotor foran fra noe annet Audi/VW?
Bytte lager f.eks så de passer rotor og spindel?
Finnes det vrkelig ikke noe gangbart uten å måtte kjøpe epytec sitt som ikke er TÜv godkjent?

Utprøvde deler er som regel lett å få godkjent, men det måp seff være til bilen.
Grunnen til spørsmålet er at søknaden min om SVX 3.3 nå er hos Sfoor
Lasse
Vw junkie fra Trondheim
T3 90 1.6TD
T1 61 ragtop
T1 67 racecar
www.facebook.com/luftligan/
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Her er en som tør og evner å gjøre ting selv.

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... &start=150
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Levwi wrote:Er det noen som har testet med rotor foran fra noe annet Audi/VW?
Bytte lager f.eks så de passer rotor og spindel?
Finnes det vrkelig ikke noe gangbart uten å måtte kjøpe epytec sitt som ikke er TÜv godkjent?

Utprøvde deler er som regel lett å få godkjent, men det måp seff være til bilen.
Grunnen til spørsmålet er at søknaden min om SVX 3.3 nå er hos Sfoor
Det er vel en form for TUV godkjennelse på selve adapteren.

Ellers selger vel Busscmiede bremsesett som er godkjent for 192km/t Dette må dog monteres hos dem.
https://busschmiede.de/shop/T3-2WD-BUSS ... orderachse

Hvor mye HK/moment er det i den motoren du skal sette inn? Öettinger motoren på 180hk gikk 181 km/t, den hadde automatgir, så hadde kanskje gått noen km til med manuell.
OddN
-
-

Post by OddN »

Amerikanerne har diskutert dette på the Samba nå i flere tiår, og noen bruker Audideler med hjemmelagede adapter ala Epytec, noen har brukt Mercedesdeler og atter andre har brukt Jaguar og Ford. Felles for alle er at ingenting passer rett på.

Så jeg er fristet til å si at det ikke finnes en bil levert på det amerikanske kontinentet som har større bremser som passer rett på uten tilpasning.

Papirene som følger med Epytec-adapterne er bare et materialsertifikat som forteller hva slags legering adapteret er laget av.

Busschmiede sitt bremsesett er det eneste som har "ordentlige" godkjenningspapirer, men det var nytt for meg at det må monteres hos de... før solgte de det over disk med tilhørende papirer. Papirene sier imidlertid bare hvilken topphastighet bilen kan godkjennes for, så her får du i tillegg utfordringen med å dokumentere at den angitte toppfarten i papirene ikke overskrides med den større motoren og giringen du måtte velge.

Sørafrikabremser er også et alternativ. Men her er det opp til kontrolløren å vurdere om de er tilstrekkelige, da det ikke finnes noen universell godkjenning. SA-bussene har såvidt jeg vet ingen typegodkjenning i Europa, selv om det er importert en del biler primært til Storbritannia.

Til slutt finnes det jo Porschebremsene fra B32. Hvis du er heldig kan det hende at Porsche AG gir ut papirer på hva de brukte på denne bilen. Har sett slike papirer med delenr en gang i tiden, og det ble brukt tidlig type spindel, altså den med fast tostempels calipper. Disse calipperne er standard ATE-deler, de er todelte, og på andre biler som feks 70/80-talls BMW, Opel og Mercedes fikk du disse med et avstandsstykke mellom de to delene slik at de kunne "gape over" en ventilert skive. I Porsches tilfelle med B32 var skivene standard 911-skiver. Navet var imidlertid spesiallaget, men jeg innbiller meg at også det faktisk hadde Porsche delenr... Finnes selvsagt ikke å få tak i i dag, så der må man enten modifisere en originalskive, eller feks kjøpe nav fra Epytec.

Jeg tror at det enten er Busschmiede eller B32 bremser som er løsningen for å få godkjent SVX-motor i T3. Selv hadde jeg gått for Porsche-varianten, og startet med en mail til rette avdelingen hos Porsche.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

OddN wrote:Nå har Epytec kommet med enda større bremsesett:

Kalippere til R8 er sikkert rimelig priset :P
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

hansstef wrote:
OddN wrote:Nå har Epytec kommet med enda større bremsesett:

Kalippere til R8 er sikkert rimelig priset :P
Det skal koste å være kar... Husk å plusse på 19 tomsfelgene og dekkene med rett lasteevne.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Hva har Lindval gjort på sin T3? Det må vel være noe av det heftigste av bremser på en T3 på denne kloden.

Han fikk ombygningen godkjent hos TUV i Tyskland. Da jeg søkte SVV til å få godkjent en vektøkning og motor ombygning hos TUV og så få det inn i vognkortet her hjemme, så fikk jeg ikke lov til å gå den veien.
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Lindvall har relativt små bremser, fra P GT2/GT3, får vel plass inni 18" hjul.
Michael har litt større, må ha 20" for å få plass. Bentley Continental GT 410mm skiver med AMG 8-stempla framme, og RS4 bak er det vel.
Image
Forresten han med bilen til høyre, med venner, som har designa adapteren til R8 bremsene.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Post Reply