HJELP!!!
imorges da jeg skulle kjøre på jobb kødda sentrallåsen.
Jeg trykte på knappen på fjernkontroll. hører jo bilen låses opp. men i det den låses opp så låser den seg med engang.
jeg måtte være snar med å låse opp og samtidig rykke opp døra.
da sto sentrallåsen og gikk av/på hele tiden til man lukka døra. når man lukka døra igjen så låste den seg og der sto den låst. helvettes møkk.
etter litt feiling og prøving med låsepinner i lasterom fant jeg delvis ut hva som var galt.
når man låser opp så låser den opp alle dører. men ikke høyre passasjerdør forran. så låsepinnen går ikke opp i passasjerdøra. og da låses alle dørene igjen av seg selv.
men mens bilen var låst, så dro jeg opp manuelt låsepinnen i passasjerdøra og så låste opp bilen på fjernkontroll. da holdt den seg åpen.
tok så å prøvde å låse med nøkkelen men da låste bilen seg men åpna seg selv igjen. tror det er noe kødd med låsekasse eller noe slikt i passasjerdør. for den kødder det til. kan trykke ned låsepinnen igjen i passasjerdør og da låses døra. når jeg drar den opp igjen så må man trykke på fjernkontroll for å låse opp resten.
hva må byttes? er første gang dette skjer så lenge jeg har eid bilen.
t4 2002 lang utgave. varebil
sentrallås som kødder plutselig[LØST]
sentrallås som kødder plutselig[LØST]
Last edited by danielmm on 07 May 2019, 15:14, edited 1 time in total.
Re: sentrallås som kødder plutselig
til opplysning så er det bare noen få mnd siden jeg reparerte kabelbrudd mellom dør og a-stole på begge sider. dette ble gjort skikkelig. så ikke brudd.
min teori er det er noe kødd med låsekasse og den må byttes?
min teori er det er noe kødd med låsekasse og den må byttes?
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Det ligger masse opplysninger om disse og lignende problemer her om du søker litt. Gjenganger er en fjær i låsekasse og servo. Begge fremme er master og vil låse alle igjen om de ikke rekker å åpne. Etter beskrivelsen er det servo i høyre framdør som kødder det til for deg. Den er mulig å åpne for å sjekke om du ikke bare kjøper en ny.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
jeg drar til syden imorgen tidlig. så får ikke tid å åpne opp og sjekke før jeg kommer hjem igjen. så jeg har bestilt ny servo på ebay til 260 kr. tenker at når den kommer så bytter jeg den og satser på at det er den.Needforspace wrote:Det ligger masse opplysninger om disse og lignende problemer her om du søker litt. Gjenganger er en fjær i låsekasse og servo. Begge fremme er master og vil låse alle igjen om de ikke rekker å åpne. Etter beskrivelsen er det servo i høyre framdør som kødder det til for deg. Den er mulig å åpne for å sjekke om du ikke bare kjøper en ny.
opplevde for en del år siden med en saab 9000 jeg hadde, det var samme symptomene og da bytta jeg denne servomotoren og da ble det iorden.
-
Käfervelle
- -

- Car: T4 Multivan
Needforspace wrote:Det ligger masse opplysninger om disse og lignende problemer her om du søker litt. Gjenganger er en fjær i låsekasse og servo. Begge fremme er master og vil låse alle igjen om de ikke rekker å åpne. Etter beskrivelsen er det servo i høyre framdør som kødder det til for deg. Den er mulig å åpne for å sjekke om du ikke bare kjøper en ny.
Når du sier høyre fordør, mener du da passasjer-side ?
Hvorfor mener du at det er akkurat den og ikke førerdør.
Har akkurat samme feil selv der jeg den låser seg igjen med en gang. Åpner jeg døren slik at den står åpen så går låsesystemet opp og igjen konstant. Det gjelder hvis fører eller passasjerdør står åpen.
På sidedør og bakluke går den ikke opp og igjen hvis de står oppe, det er bare fremdørene.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Käfervelle wrote:Needforspace wrote:Det ligger masse opplysninger om disse og lignende problemer her om du søker litt. Gjenganger er en fjær i låsekasse og servo. Begge fremme er master og vil låse alle igjen om de ikke rekker å åpne. Etter beskrivelsen er det servo i høyre framdør som kødder det til for deg. Den er mulig å åpne for å sjekke om du ikke bare kjøper en ny.
Har akkurat samme feil selv der jeg den låser seg igjen med en gang. Åpner jeg døren slik at den står åpen så går låsesystemet opp og igjen konstant. Det gjelder hvis fører eller passasjerdør står åpen.
På sidedør og bakluke går den ikke opp og igjen hvis de står oppe, det er bare fremdørene.
Det mener jeg ut fra hvordan trådstarter beskriver problemene.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Mest sannsynlig er driveren/sentrallåsenheten i passasjerdøra defekt, antagelig elmotoren i denne. Kortsiktig løsning er å trekke ut kontakten til denne i døra, så resten virker mens du får tak i en ny enhet/motor. Går 13 på dusinet av disse motorene på ebay. Grunnen til at alt låser seg når denne er defekt, er at den står i låst stilling, og sender signal om at alle de andre skal låses. Enhetene i dørene foran er master, mens på sidedører og bakluke er slaver.
Pål Strand
Sjekk om "håndtaket" du åpner døra med går ordentlig tilbake. Hvis denne ikke går helt på plass vil sentrallåsen gå bananas. Har hatt løs mine håndtak og smurt de godt.
ja det er passasjerdør. for nå jeg låser opp så låses alle dørene med engang.Needforspace wrote:Käfervelle wrote:Needforspace wrote:Det ligger masse opplysninger om disse og lignende problemer her om du søker litt. Gjenganger er en fjær i låsekasse og servo. Begge fremme er master og vil låse alle igjen om de ikke rekker å åpne. Etter beskrivelsen er det servo i høyre framdør som kødder det til for deg. Den er mulig å åpne for å sjekke om du ikke bare kjøper en ny.
Det mener jeg ut fra hvordan trådstarter beskriver problemene.
må være rask åpne førerdøra når jeg låser opp. da står enda låsepinnen igjen ned i døra på passasjersiden. om jeg drar den opp i åpen stilling så holder den seg åpen. prøver jeg da å låse dørene med fjernkontrollen så låser den seg og låser seg opp.
fant ut den dingsen inni døra frøys fast når det var kaldt. har kjøpt ny og byttet den.