passende bilbatteri

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
jake wilson
-
-
Posts: 112
Joined: 14 Nov 2008, 18:07
Location: jevnaker,oppland

passende bilbatteri

Post by jake wilson »

hei.
Jeg må fornye begge batteriene i campingbil t3 '80.
sliter med å finne et forbruksbatteri som må passe under setet på maks 175mm høyde.
har noen tips til hvor jeg kan finne noe sånt? det er viktig at det er et forbruksbatteri og ikke et start batteri, har jeg fått tilps om. :-)
takk på forhånd for svar,
hilsen jake
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: passende bilbatteri

Post by OddN »

jake wilson wrote:hei.
Jeg må fornye begge batteriene i campingbil t3 '80.
sliter med å finne et forbruksbatteri som må passe under setet på maks 175mm høyde.
har noen tips til hvor jeg kan finne noe sånt? det er viktig at det er et forbruksbatteri og ikke et start batteri, har jeg fått tilps om. :-)
takk på forhånd for svar,
hilsen jake
Det har jeg og lett etter uten å finne til en fornuftig pris, så jeg har vanlig startbatteri som forbruksbatteri.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: passende bilbatteri

Post by Buss Marius »

Jeg har brukt det gule 80Ah AGM batteriet til Biltema som passer bak forsetet, dersom man fjerner metall lokket og heller bruker en gummi matte eller en teppe bit oppå. Ellers Brukte jeg ett grått fra biltema som startbatteri på 112hk motoren. Mine foreldre har nå det gule AGM batteriet som startbatteri i sin Mazda CX5
jake wilson
-
-
Posts: 112
Joined: 14 Nov 2008, 18:07
Location: jevnaker,oppland

Re: passende bilbatteri

Post by jake wilson »

hei, det var en god tips, ta av det lokket for å vinne høyde. med lokket har jeg maks høyde på 175mm.
jeg frøver å finne en fritidsbatteri i tilleg til startbatteri.
biltema sine fritisbatterier måler høyde på 220 mm.
Jake Wilson
Transporter camper T3 '80 luftkjølt
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: passende bilbatteri

Post by OddN »

Det finnes med 190mm høyde. Så uten lokk burde det gå. Men pass på at ikke setet kan komme borti.
troyca
-
-
Posts: 612
Joined: 08 Mar 2010, 11:30
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310
Location: Romer-Riket

Re: passende bilbatteri

Post by troyca »

Mekonomen har Bosch, som jeg bruker
Italjohn
-
-
Posts: 956
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: passende bilbatteri

Post by Italjohn »

Jeg har også et 80Ah AGM fra biltema.
Måtte fjerne lokket, så jeg har lagt en gummimatte oppå.

Image
-OTO-
-
-
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2012, 20:47
Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
Phone: 90752036
Location: Gjøvik

Re: passende bilbatteri

Post by -OTO- »

Jeg bruker dette. Ett til start og ett til forbruk.

https://www.batteriexpressen.se/product ... amic-e38-2

Med dette går lokket på!
Bole
Posts: 85
Joined: 19 Apr 2005, 07:12
Location: Oslo

Re: passende bilbatteri

Post by Bole »

Forbruksbatteri AGM med høyde på 169mm og 75 Ah. 100Ah er også 169mm, og er kortere enn BT's gule 80 AGM.

Moss - https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-75ah

Borgenhaugen - https://toppfritid.no/hytteutstyr/energ ... 0000002181

Er det noen som har mindre problem med pungen enn vekta, så er batterier av LiFePo4 type noe å vurdere.
https://seatronic.no/strom/batterier/sk ... t-100a-bms
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: passende bilbatteri

Post by OddN »

Bole wrote:Forbruksbatteri AGM med høyde på 169mm og 75 Ah. 100Ah er også 169mm, og er kortere enn BT's gule 80 AGM.

Moss - https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-75ah

Borgenhaugen - https://toppfritid.no/hytteutstyr/energ ... 0000002181

Er det noen som har mindre problem med pungen enn vekta, så er batterier av LiFePo4 type noe å vurdere.
https://seatronic.no/strom/batterier/sk ... t-100a-bms
Etter hva jeg klarer å se så er det 210mm høyt...
Bole
Posts: 85
Joined: 19 Apr 2005, 07:12
Location: Oslo

Re: passende bilbatteri

Post by Bole »

OddN - Det har du helt rett i - sånn kan det gå når en ligger å leser.

En del produsenter går god for at batterier med AGM og Gel-teknologi også kan monteres liggende. Det gjør muligvis valgmulighetene bredere.

Exide's brosjyre om dette -
http://exide.dk/wp-content/uploads/site ... ide_DK.pdf
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: passende bilbatteri

Post by Buss Marius »

Bole wrote:Er det noen som har mindre problem med pungen enn vekta, så er batterier av LiFePo4 type noe å vurdere.
https://seatronic.no/strom/batterier/sk ... t-100a-bms
Jeg har mer problemer med vekta en pungen. :roll:
Maxpower.no har et mindre batteri til "bare" 5490,- Men jeg antar den tilgjengelige stømmen er tilsvarende det 80Ah AGM batteriet jeg har, om ikke litt mer. Blybatteriet jeg hadde veide 31,5kg. AGM batteriet veier 23,5kg og Lifepo4 batteriet 7,9kg Da vil jeg ha spart 23,5kg. Da kan jeg faktisk begynne å fylle vann i ferskvannstanken igjenn... Pristilegget er 3700kr Hmm......
Men jeg tror jeg trenger en laderegulator for Lithium batteri, da det ikke tåler å kobles direkte på den ledningen som ligger der i dag. Og det koster vel ogå penger...
jake wilson
-
-
Posts: 112
Joined: 14 Nov 2008, 18:07
Location: jevnaker,oppland

Re: passende bilbatteri

Post by jake wilson »

takk for alle tips og råd, jeg målte plassen under sete, uten lokk til batteriet er det bare 185mm, jeg vinner bare 1 cm ved å ta av lokket. så jeg sliter fortsatt med plass til forbruksbatteri. skal det være så vanskelig?! :oops:
Jake Wilson
Transporter camper T3 '80 luftkjølt
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: passende bilbatteri

Post by OddN »

jake wilson wrote:takk for alle tips og råd, jeg målte plassen under sete, uten lokk til batteriet er det bare 185mm, jeg vinner bare 1 cm ved å ta av lokket. så jeg sliter fortsatt med plass til forbruksbatteri. skal det være så vanskelig?! :oops:
Kan det være en løsning å montere snurresete? Hvis du ikke allerede har det. Det hever jo setet opp et par cm men understellet bygger jo litt så om du faktisk oppnår mer plass er jeg usikker på.

Ellers er det nok bare å gjøre som oss andre, å rett og slett bruke et startbatteri...
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: passende bilbatteri

Post by ducce999s »

Gjør det bare verre med snurrestoler [emoji16]

Sent fra min H9436 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
jake wilson
-
-
Posts: 112
Joined: 14 Nov 2008, 18:07
Location: jevnaker,oppland

Re: passende bilbatteri

Post by jake wilson »

OddN wrote:
jake wilson wrote:hei.
Jeg må fornye begge batteriene i campingbil t3 '80.
sliter med å finne et forbruksbatteri som må passe under setet på maks 175mm høyde.
har noen tips til hvor jeg kan finne noe sånt? det er viktig at det er et forbruksbatteri og ikke et start batteri, har jeg fått tilps om. :-)
takk på forhånd for svar,
hilsen jake
Det har jeg og lett etter uten å finne til en fornuftig pris, så jeg har vanlig startbatteri som forbruksbatteri.

jeg fikk tips om at start batteri og forbruksbatteri har forskjellige egenskaper, med bruk og utlading. at forbruksbatteri er ikke laget for å gi mye støm på kort tid som bilen bruke for å startes. og start batteri er ikke laget for å bruker helt opp osv. at det ville ta knekken på de ganske fort. har du opplevd at batteriene ikke varer så lenge?
Jake Wilson
Transporter camper T3 '80 luftkjølt
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: passende bilbatteri

Post by OddN »

jake wilson wrote:
OddN wrote:
jake wilson wrote:hei.
Jeg må fornye begge batteriene i campingbil t3 '80.
sliter med å finne et forbruksbatteri som må passe under setet på maks 175mm høyde.
har noen tips til hvor jeg kan finne noe sånt? det er viktig at det er et forbruksbatteri og ikke et start batteri, har jeg fått tilps om. :-)
takk på forhånd for svar,
hilsen jake
Det har jeg og lett etter uten å finne til en fornuftig pris, så jeg har vanlig startbatteri som forbruksbatteri.

jeg fikk tips om at start batteri og forbruksbatteri har forskjellige egenskaper, med bruk og utlading. at forbruksbatteri er ikke laget for å gi mye støm på kort tid som bilen bruke for å startes. og start batteri er ikke laget for å bruker helt opp osv. at det ville ta knekken på de ganske fort. har du opplevd at batteriene ikke varer så lenge?
Det har du helt rett i. Batteriene har forskjellige egenskaper. Hvis du tapper et startbatteri helt ned (altså så tomt at ikke engang kupelyset gløder) noen ganger på rad blir det nok noe svekket og får kanskje ikke helt tilbake sin opprinnelige kapasitet. Men i nøden får man ta til takke med det som finnes. Og feks Biltema sine startbatteri koster en tusenlapp, da kan man igrunn budsjettere med å bytte det av og til. Eller finne en annen plass til batteriet...
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: passende bilbatteri

Post by Rapidspeed »

Sønnak SA722 er 175mm høyt, passer perfekt under setene er ett dyputladningsbatteri og koster ikke all verden.. ca 1500,-
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Runar
-
-
Posts: 190
Joined: 13 Jun 2006, 00:21
Car: Club Joker 1988
Location: Bømlo

Re: passende bilbatteri

Post by Runar »

Hei

Det her har eg.

Thansen/inferno 80Ah. 999kr

https://www.thansen.no/bil/bilbatterier ... 1/pn11578/
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: passende bilbatteri

Post by Buss Marius »

Rapidspeed wrote:Sønnak SA722 er 175mm høyt, passer perfekt under setene er ett dyputladningsbatteri og koster ikke all verden.. ca 1500,-
Og veier 16,5kg står det. Det er lett. Kan jeg bruke det som startbatteri i Dennis, med 2,5 TDI tro?

Jeg bruker Biltema AGM 80Ah. som camping batteri. Det veier 23,5kg 7kg å spare på Sønnak altså.

Har du litt eldre både start og camping batterier, så er det ikke noe hokus pokus å spare 20kg på batteriene.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: passende bilbatteri

Post by Needforspace »

Skal man virkelig spare vekt på bodelsbatteri er lithium noe å satse på, og de tåler faktisk dyputlading også.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: passende bilbatteri

Post by Buss Marius »

Needforspace wrote:Skal man virkelig spare vekt på bodelsbatteri er lithium noe å satse på, og de tåler faktisk dyputlading også.
Ja, 100ah 10,5kg og pris ca 10.000kr i tillegg bør du gå inn i selve dynamoen og hente strøm rett derfra, da det suuger strøm og lader seg kjapt opp, ombygningen koster også penger. Jeg leste på noe engelske greier om en som hadde kjøpt en ladeløsning med litium batteri, beregnet på rullestol. Det hadde bare vært kaos.
Et brukt batteri til en Miev koster ca 13.000 på høggern. Dersom noen kommer opp med et sikkert opplegg for hvordan man får koblet dette, så er jeg gjerne med på spleiselag på ett sånt elbil batteri, så blir det ikke så dyrt.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: passende bilbatteri

Post by Needforspace »

Buss Marius wrote:
Needforspace wrote:Skal man virkelig spare vekt på bodelsbatteri er lithium noe å satse på, og de tåler faktisk dyputlading også.
Ja, 100ah 10,5kg og pris ca 10.000kr i tillegg bør du gå inn i selve dynamoen og hente strøm rett derfra, da det suuger strøm og lader seg kjapt opp, ombygningen koster også penger. Jeg leste på noe engelske greier om en som hadde kjøpt en ladeløsning med litium batteri, beregnet på rullestol. Det hadde bare vært kaos.
Et brukt batteri til en Miev koster ca 13.000 på høggern. Dersom noen kommer opp med et sikkert opplegg for hvordan man får koblet dette, så er jeg gjerne med på spleiselag på ett sånt elbil batteri, så blir det ikke så dyrt.
Jeg har kjøpt to 96Ah lithium og en Votronic DCDC 70A fra Skanbatt, dyrt ja, men der får man ekstremt god hjelp fra kyndige folk. Jeg får da tilnærmet 200Ah tilgjengelig på 25kg batteri. Lading vil i de fleste tilfeller være unnagjort på alt fra minutter til opp mot tre timer kjøretur når man starter for dagen.

Tilsvarende med blybatteri ville vel da blitt 132kg og ladetid mange timer mer.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
MA
-
-
Posts: 449
Joined: 14 Jul 2009, 18:44
Phone: 41367753
Location: oslo

Re: passende bilbatteri

Post by MA »

Etter litt leting fant jeg dette fritidsbatteriet som passer nedi hullet under sete.

https://seatronic.no/strom/batterier/sk ... ccessories

Selv har jeg sønnak exide SA722 som startbatteri og det passer under førerstolen også, da med en gummimatte over som ekstra beskytelse



https://web.tecalliance.net/sonnak/no/p ... f:2;page:0
Bor i Oslo
Post Reply