Feil med webasto

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Magnussolini
Car: T5 2012
Phone: 91999383

Feil med webasto

Post by Magnussolini »

Hei!

Den fjernstyrte webastoen i bilen min har sluttet å fungere.
Når jeg prøver å starte den, starter den første lyden som den alltid har gjort, men gir seg etter ca 1 min.
Feilmeldingen som kommer opp på diagnoseverktøyet er 18 Aux. Heat. Combustion air blower - v6 - short cirquit to ground.

Har noen noe formening om hvor jeg bør begynne å feilsøke?
På forhånd tusen takk for hjelpen.

Ring meg gjerne om du føler for det, og har peiling på dette. :)

Ha en fin kveld!

Vennlig hilsen,
Fredrik Magnussen,
91999383.
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Re: Feil med webasto

Post by silenhag »

Ut fra det du skriver så er det trolig viften som trekker inn luft til brennkammeret som tatt kvelden.
Den viften går kjøpe fra forhandler som selger Webasto reservdeler.
Sjekk klisterlapp i førerdøren for å finne ut hva slags Webasto du har. Er det kjørevarmer (varmer kjølevannet) du mener så er det trolig Webasto ThermoTop C og er det en luftvarmer/bodelsvarmer du mener, kan det være en Webasto Airtop 3500ST.
Er du vant til å skru så går det helt fint å skru ned den fra bilen å fikse det som må fikses. Har bilen gått langt/gammel hadde jeg samtidig byttet brenner og glødeplugg..
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
einic
-
-
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972

Post by einic »

Jeg fikk samme problemet. Skiftet batteri (trodde det var for lav spenning) og startet den opp, da kom det en svidd plastlukt og den stoppet, for deretter å starte opp av seg selv. Nå får jeg ikke kontakt med den lenger. Link error. Tok ut en 40A sikring under setet, da stoppet den.
Antar at elektronikken er svidd. Noen som har erfaring med dette?
silenhag
-
-

Post by silenhag »

einic wrote:Jeg fikk samme problemet. Skiftet batteri (trodde det var for lav spenning) og startet den opp, da kom det en svidd plastlukt og den stoppet, for deretter å starte opp av seg selv. Nå får jeg ikke kontakt med den lenger. Link error. Tok ut en 40A sikring under setet, da stoppet den.
Antar at elektronikken er svidd. Noen som har erfaring med dette?
Ikke personlig erfaring, men har lest at styreenhet/kontroller kort kan være årsak til slikt (en del av Webasto enheten). Noen gang er denne fuktskadet...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
einic
-
-

Post by einic »

Merkeforhandler anbefaler å skifte ut hele varmeren. Styreenheten kan bare kjøpes av merkeforhandler. Det samme står på nettsidene til Webasto.
Frister ikke å skifte denne delen for å finne ut at vifte og brennkammer må skiftes også. Da er jeg kommet ganske nær prisen på en ny. (Brennkammer og vifte kan nok kjøpes av andre)
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Hvis du ska skifte noe mer i samme slengen så er det glødeplugg og brenner. Det kan kjøpes på Finn for 2190kr (søk på Webasto). Men hvis du skrur selv så holder det egentlig å bytte styreenhet, og så tar du glødeplugg etc når du må...Men jeg vet ikke hva styreenhet koster..trur jeg sett det på Finn også noen gang...
Evt feilkoder kan gi pekepinn på om det er mer som gir trøbbel..
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
einic
-
-

Post by einic »

Hm. Var innstilt på å bytte komplett varmer. Kanskje jeg skal skifte bare styreenheten? Ser ut som at varmeveksleren følger med. Men det frister ikke å søle med vann flere ganger. Men takker for tips.
einic
-
-

Post by einic »

Da gikk jeg for å skifte styreenheten. Delen er ca halve varmeren. Varmeveksleren og elektronikken på toppen. Ganske grei jobb, men ganske mye skruing. Tre plastdeksler og dieselkjøleren må demonteres for å komme til Webasto. Av med tre vannslanger, dieselslange og fire stikk. Enheten er festet med tre bolter. Etter å ha «badet» i frostvæske og rengjort Webasto og deksler ble delen ganske raskt skiftet. Kontrollerte at vifta gikk lett og uten ulyder, skrapte ut litt koks fra brennkammeret. Monterte tilbake, etterfylte 2-3 liter kjølevann og slettet feilkoder. Den startet på første forsøk og ser ut til å fungere greit.
Overraskende lite sot etter 12 år og 217000 km!
Post Reply