Dekkspm

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
vwbass

Dekkspm

Post by vwbass »

Trenger ny gummi på coach felgene mine. Alle sier at de dekkene er ute av produksjon.
Hva slags dekk kan jeg kjøpe i stedenfor?
Og må jeg bytte alle fire dekkene eller holder det å bytte to?
Vespa 67
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

du skal ha samme type dekk på hver aksling, dvs. har du to dekk som er bra, setter du dem bak og kjøper 2 nye foran...
vwbass

Post by vwbass »

Er klar over det, men hvis jeg kjøper et nytt merke, må jeg da bytte alle fire dekkene?
Dessuten er jeg temmelig sikker på at de beste dekkene skal være bak.
Vespa 67
Kjelle
-
-

Post by Kjelle »

Trenger ikke ha samme merke på alle 4 dekkene

Jeg leste også at det er best å ha de mest slitte dekkene foran, lettere å kjenne når du begynner å miste grepet foran enn bak...og kanskje lettere å rette opp enn om rumpa kommer først?...men dette er det nok andre som vet mye mer om enn hva jeg gjør
86 Caravelle Carat 112i
--------------------
03 VW Sharan Highline TDI
95 Mitsubishi Galant 1.8Gli
Stjørdal
-
-
Car: Lada Niva

Post by Stjørdal »

Hva er viktigst, styring eller framdrift? Kunne aldrig falle meg inn å ha de beste dekkene bak.
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Ikke jeg heller, og det er mye lettere å rette opp en når det slipper bak, enn foran.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

..
Last edited by Rapidspeed on 07 May 2006, 19:16, edited 1 time in total.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

..
Last edited by Rapidspeed on 07 May 2006, 19:16, edited 1 time in total.
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

rapidspeed wrote:
regelen er like dekk på samme aksling... og ja beste dekkene skal være bak... stemmer det...
regelen er vel tilnærmet like dekk på samme aksling, trenger ikke være samme type dekk. Ikke meningen å spikke fliser her... :?
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

rapidspeed wrote:
solrikioo wrote:Ikke jeg heller, og det er mye lettere å rette opp en når det slipper bak, enn foran.
utrolig feil rune... har kjørt som yrkessjåfør i snart 10år... slipper det bak kan du glemme å rette opp da kommer ræva fort som f..., foran kjenner du det FØR dt slipper...
Kanskje det. Skal ikke skryte på meg noe her, men når det først har sluppet synes iallefall jeg det er lettere å rette opp når den kommer bakfra.

Men, jeg har hatt lappen i et år. Kjørt bil i 2 1/2* så stor erfaring har jeg ikke.

*(Øvelseskjøring, så ikke dere tror jeg har kjørt uten lappen..)
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

..
Last edited by Rapidspeed on 07 May 2006, 19:15, edited 1 time in total.
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

rapidspeed wrote:
vwbass wrote:Er klar over det, men hvis jeg kjøper et nytt merke, må jeg da bytte alle fire dekkene.
regelen er like dekk på samme aksling... og ja beste dekkene skal være bak... stemmer det...
(jobbet tidligere ekstra på dekkmann... når kunden bare kjøpte 2 nye dekk skal de nyeste på bak...)
---
Det kan du på ramme alvår aldri i livet mene !

Mener du at du har sendt ut folk på veien med (de mest) slitne dekk foran fordi de skal ha fraspark i lyskryssene !??

-Hva da når det er våt asfalt og en skal nødmanøvrere ? Jeg vet hva biltilsynet ville si når Falken ruller bilen av flakvogna si hos Trafikkstasjonen :

Ah, slitte dekk...

Uten mønster foran er det fanmeg livsfarlig å slippe folk ut, og står du bak slikt betyr det at du worst case har hjulpet folk inn i problemer :roll:

Makan :?

-Når det er sagt er det på tirsdagen ei uke siden jeg kvitta meg med gammaldekka og det var tider hvor jeg undret meg på om ræva skulle skli ut siden det var der jeg hadde mine mest nedslitte dekk.

Hehe, Dekkmann, du - fikk liksom ikke noe godt inntrykk av dem, i min søken etter nye dekk men det blir en helt annen sak :D

mvh,
Yngve S
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

rapidspeed wrote:
Bjørnar wrote:
rapidspeed wrote:
regelen er vel tilnærmet like dekk på samme aksling, trenger ikke være samme type dekk. Ikke meningen å spikke fliser her... :?
2 forskjellige dekktyper dvs merke eller dimensjon er 2er feil på eu kontroll
Mulig jeg ordla meg litt feil, men har du 2 dekk av forskjellig merke men med samme dimensjon og tilnærmet samme mønster, så er dette ikke noen 2'er feil på PKK!
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Rudeboy wrote:
rapidspeed wrote:
vwbass wrote:Er klar over det, men hvis jeg kjøper et nytt merke, må jeg da bytte alle fire dekkene.
(jobbet tidligere ekstra på dekkmann... når kunden bare kjøpte 2 nye dekk skal de nyeste på bak...)
---
Det kan du på ramme alvår aldri i livet mene !

Mener du at du har sendt ut folk på veien med (de mest) slitne dekk foran fordi de skal ha fraspark i lyskryssene !??

-Hva da når det er våt asfalt og en skal nødmanøvrere ? Jeg vet hva biltilsynet ville si når Falken ruller bilen av flakvogna si hos Trafikkstasjonen :

Ah, slitte dekk...

Uten mønster foran er det fanmeg livsfarlig å slippe folk ut, og står du bak slikt betyr det at du worst case har hjulpet folk inn i problemer :roll:

Makan :?

-Når det er sagt er det på tirsdagen ei uke siden jeg kvitta meg med gammaldekka og det var tider hvor jeg undret meg på om ræva skulle skli ut siden det var der jeg hadde mine mest nedslitte dekk.

Hehe, Dekkmann, du - fikk liksom ikke noe godt inntrykk av dem, i min søken etter nye dekk men det blir en helt annen sak :D

mvh,
Yngve S
hører du kan det, så da skal jeg pent holde kjeft ogikke si noe mer, denne tråden er jeg ferdig med...

og hvem i svarte har snakka om å slippe folk på veien med slitte dekk, les ordentlig igjennom innleggene før du slenger ut kommentarer du kunne spart deg for....
jeg sletter de foregående innleggene mine så kan du gi en fasit..
takk for meg..skal pokker meg mye til før jeg reagerer men den tok kaka yngve..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Fakta er at de beste dekkene skal på bak.Har sjøl jobba på et dekksenter,der lærte jeg det.Må dog innrømme at jeg ikke praktiserer dette så mye selv.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
steinn
-
-

Post by steinn »

Biltilsynet krever at de beste dekkene går bak. Nettopp fordi de skal rulle så lenge som mulig mens hjulene foran er låst. Bilen skal da teoretisk gå rett fram, ikke begynne å vri seg. Når det er sagt, hvis man nødbremser så låses som oftest bakhjulene nesten momentant de også. Ingen nytte med andre ord. Jeg setter de beste foran fordi de drenerer vann bedre og lager en vannfri sone for bakdekkene. Nå kan jeg ikke ha store forskellen på dekkslitasje foran og bak da. :roll:
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Jeg sitter også i troen av at de beste skal fremme. Dette er jeg blitt lært opp til gjennom skole og jobb. Nettopp pga å ha det beste grepet framme ved brems og sving, og for å lettere unngå vannplaning. Jeg syntes selv det er lettere å ha kontroll over en bakhjulssladd enn en framhjulssladd. Mister man grepet framme i en sving fyker man jo rett fram i motsatt felt eller i grøften. Mister man grepet bak kan man spinne rundt ja, men det er mye lettere å korrigere for, for min del...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
vwbass

Post by vwbass »

Ok ok. For å unngå mer krangling bytter jeg alle fire, så har jeg like bra foran som bak.
Da blir vel alle glade. :lol:
Vespa 67
steinn
-
-

Post by steinn »

I'm pleased :D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
erjo
-
-
Phone: 95134175

Re: Dekkspm

Post by erjo »

vwbass wrote:Trenger ny gummi på coach felgene mine. Alle sier at de dekkene er ute av produksjon.
Hva slags dekk kan jeg kjøpe i stedenfor?
Og må jeg bytte alle fire dekkene eller holder det å bytte to?
Slike dekk er ikke ute av produksjon. Det finens jo utrolig mange merker Men Continental og Michelin har ikke 205/70x14 lengre. Men flere andre har, sjekket for 5 uker siden. På coach må du ha load-index 93, sjekk vognkortet (finnes dekke med LI på 95).

Ikke gi opp!!!
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
-91(M) T3 Syncro
Post Reply