Tips for å få kjøleskap og gasskomfyr til å funke

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vega84
Car: T3 Camper 1984

Tips for å få kjøleskap og gasskomfyr til å funke

Post by vega84 »

Har nylig kjøpt meg en fin T3 camper. Kjempefornøyd med bilen, men sliter litt med det praktiske rundt campingdelen.

Har to spørsmål som kanskje noen mer erfarne campere kan mene noe om?

1) Har ikke lykkes i å få kjøleskapet til å funke, hverken på 12V eller 220V. Har latt det stå på i en times tid både fra batteriet og fra vegguttaket, men det høres ingen lyd i det og det blir ikke kaldt. Er det typiske ting som jeg (uten særlig erfaring med elektrisk anlegg) kan sjekke? Er det håp, eller bør det bare erstattes med et nytt?

Image

2) Har koblet til propanflaske for å teste gasskomfyren. Klarte ikke å finne noen knapp for å lage gnist til å tenne komfyren med. Så jeg brukte en lighter med lang hals for å få fyr. Det brant greit, så lenge jeg holdt inne bryteren (som er vist øverst på bildet over). Med en gang jeg slapp knappen, slukket flammen.

Antar at det ikke skal være slik. Noen som kan si hva jeg gjør feil? Det var ikke åpenbart om det finnes et triks i Ludo for å få en flamme som ikke krever at man holder inne knappen.

Er ikke supergira på å improvisere for mye når det handler om gass. Har respekt for ting med eksplosjonsfare.

Setter pris på alle tips.
ReimoCamper
Car: T3 - 1984 og T5 - 2004

Re: Tips for å få kjøleskap og gasskomfyr til å funke

Post by ReimoCamper »

Samme kjøleskap som jeg har det der. Kan være litt tricky å få gang på.

Mitt fungerer best når bilen står mest mulig i vater. På 12v tømmes batteriet ganske fort, så vi bruker det kun på 220v og gass.
Det er ingen bevegelige deler her, så du hører ingen lyd når det starter. Det ligger et varmeelement på baksiden, som gir selvsirkulasjon i en ammoniakk krets. Sjekk om du kjenner varmen noen plass, evt mål om det er strømforbruk når skapet settes på. Termostaren (til høyre i bildet) kan evt kobles bort for å sjekke om elementet virker. Både varmeelement og termostat kan skiftes ganske enkelt hvis du finner ut at det er defekt. Jeg byttet varmeelemt i mitt skap, og tror jeg betalte en 100-lapp for det på e-bay.

Når det gjelder gass er det å sette bryteren på MAX og holde inne slik du sier. Trenger kanskje holde inne 10-15 sekund ved oppstart. Da kan du se flammen i seglasset nede i venstre hjørne, men det er ikke mye av flammen som viser. Du kan også kjenne på eksos utslippet på utsiden av bilen for å sjekke om det brenner. Her er det også litt varme.

Skapet trenger litt tid på å bli kaldt, men under fryseboksen ligger det et rør som du kjenner på for å sjekke at det kjøler. Dette røret er kaldt etter en halvtime, så det bruker jeg som indikasjon på om det er kjøling eller ikke.
vega84

Post by vega84 »

Mitt fungerer best når bilen står mest mulig i vater. På 12v tømmes batteriet ganske fort, så vi bruker det kun på 220v og gass.
Det er ingen bevegelige deler her, så du hører ingen lyd når det starter. Det ligger et varmeelement på baksiden, som gir selvsirkulasjon i en ammoniakk krets. Sjekk om du kjenner varmen noen plass, evt mål om det er strømforbruk når skapet settes på. Termostaren (til høyre i bildet) kan evt kobles bort for å sjekke om elementet virker. Både varmeelement og termostat kan skiftes ganske enkelt hvis du finner ut at det er defekt. Jeg byttet varmeelemt i mitt skap, og tror jeg betalte en 100-lapp for det på e-bay.
Aha. Skulle vært kjekt å se om det var mulig å få gang på det. Å bruke gass til kjøleskapet under kjøring er vel ikke anbefalt? Og 220v får man jo selvsagt heller ikke under kjøring. Så da blir man raskt avhengig av å stå parkert for at det skal være gang i kjøleskapet. Så det spørs vel ikke om det ville være verdt det å bytte hele skapet ut med et nytt skap med lavere energiforbruk som også kan brukes på 12v. Ser at de skapene som selges er relativt kostbare, så må regne litt på det.
Når det gjelder gass er det å sette bryteren på MAX og holde inne slik du sier. Trenger kanskje holde inne 10-15 sekund ved oppstart. Da kan du se flammen i seglasset nede i venstre hjørne, men det er ikke mye av flammen som viser. Du kan også kjenne på eksos utslippet på utsiden av bilen for å sjekke om det brenner. Her er det også litt varme.
Her misforsto du meg nok :) Var sikkert dårlig forklart i spørsmålet. Angående gass så var det gasskomfyren jeg lurte på (ikke kjøleskapet). Altså de to bryterne over skapet. Det virker som om jeg må holde bryteren inne for at komfyren skal få gass. Det er jo litt upraktisk, da man gjerne trenger begge hendene når man lager mat. Tenker det kanskje er best å løsne det og se hvordan det henger sammen på baksiden.
vega84

Post by vega84 »

Synes at denne artikkelen var nyttig for å få en fin forklaring på hvordan et absorsjonskjøleskap fungerer:
https://blog.ferda.no/blog/viktig-infor ... obilen-din

Virker til at kompressorkjøleskap er å foretrekke, selv om det er mer kostbart i innkjøp.
ReimoCamper

Post by ReimoCamper »

Jeg bruker gass under kjøring. Aldri hatt problem med det.

Når det gjelder kokeblusset ser det ut som den er samme som jeg har også.
Det sitter et "holde element" ved siden av selve brenneren oppe på komfyren. Dette må bli varmt før den brenner av seg selv, dvs du må holde inne knappen litt slik at det får tid til å bli varmt før gassen går igjennom. Dette er en del av sikkerhets utrustningen, slik at hvis gassflammen slukker og elementet blir kaldt skal gassen stenge igjen. Skal være samme system på kjøleskapet.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Et eller annet langt baki huet sier at å ta det ut, snu det opp ned ei stund skal hjelpe. Noen kan kanskje bekrefte
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vega84

Post by vega84 »

Nydelig! Tusen takk for alle svar og tips
vega84

Post by vega84 »

Dersom jeg ikke skulle få kjøleskapet til å virke, står jeg mellom et nytt absorsjonskjøleskap eller kompressorskap.

Ser at det er fordeler og ulemper med begge. Dersom jeg går for kompressorskap, ser dette ut til å gi mye for pengene:
https://www.bygghjemme.no/kjokken-och-b ... l/p-903229

Kan eventuelt koble det sammen med en strømadapter, slik at det kan brukes både på 12v og 220v
https://www.campingtilbehor4u.no/no/art ... 100-2.html

Leker også med idéen om å montere et lite solcellepanel på taket, som kan gi ekstra strøm til 12v batteriet.
ReimoCamper

Post by ReimoCamper »

Der Postmeister wrote:Et eller annet langt baki huet sier at å ta det ut, snu det opp ned ei stund skal hjelpe. Noen kan kanskje bekrefte
Det var det jeg gjorde første gangen når jeg ikke fikk liv i mitt kjøleskap.
Byttet samtidig varmeelemnt siden det var defekt.
Etterpå har det som sagt vært viktig at bilen står sånn noenlunde i vater når det skal startes opp.
vega84

Post by vega84 »

Ser ut som om tålmodighet er et nøkkelord her. Jeg gikk ut tidligere i dag og plugga bilen til 220V strøm fra huset. Slo på kjøleskapet og satte inn 1 stk yoghurt og 1 stk glass med vann. Jeg satte 1 tilsvarende yoghurt og glass med vann på bordet ved siden av kjøleskapet, lukket døren og gikk inn i huset.

Etter ca 3 timer gikk jeg ut i bilen for å sjekke. Åpnet kjøleskapsdøren og kjente inni kjøleskapet. Det kjentes ikke umiddelbart veldig kaldt ut, slik jeg er vant til at det kjennes ut i vanlige kjøleskap. Men da jeg drakk av de to vannglassene, var det en merkbar forskjell i temperatur. Vannet som hadde stått i kjøleskapet var godt og kaldt (merkbart kaldere enn da jeg tappet det opp i glasset).

Jeg har lest litt om såkalte absorsjonskjøleskap, og forstått at man ikke kan måle kulden inni disse kjøleskapene med et vanlig termometer, fordi det fungerer på en måte som gjør at varmen fra elementene i kjøleskapet trekkes ut, istedenfor at kulden i kjøleskapet kjøler elementene ned? Da gir det i så fall mening hvorfor skapet ikke kjennes iskaldt ut, men vannet likevel ble merkbart kaldere.

Ellers var det et godt tips fra ReimoCamper med gasskomfyren. Holdt inne knappen litt slik at det fikk tid til å bli varmt, slik du nevnte. Slapp knappen etter en stund, og nå fungerer det som jeg ville forvente. Perfekt!

Da ser det jaggu ut som om både kjøleskap og gasskomfyr fungerer. Da gjenstår det bare å teste ut om kjøleskapet også kan kjøle på gass.
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Vil legge til en lite opplysning når det gjelder 12 volt.
12 volt er til for å holde kjøleskapet noenlunde kaldt når du kjører, forutsatt at det er kaldt før du drar (virker bare når bilen går hvis det er koblet riktig, da det trekker ca.8-9 ampere)
Må koblet til gass eller 230 volt når bilen stoppes.
Skal du ha et skap som virker på 12 volt må du kjøpe et kompressorskap.

Jeg byttet mitt i fjor og har aldri angret :D
Kjøpte mitt for 5999,- inklusive frakt. Ser det koster 8500,- i dag!!! De er på tilbud litt nå og da, så legg til overvåking på prisjakt, det kan lønne seg.

https://www.marineshop.no/dometic/13003 ... 84QAvD_BwE

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... &start=425
Image
vega84

Post by vega84 »

Interessant! Jeg antar at kompressorskapet ditt kun virker på 12 volt og ikke 230 volt og/eller gass? Hvilke erfaringer har du med strømforbruk på kompressorskapet versus den type kjøleskap som står montert i min bil? Vil ikke kompressorskapet også sluke strøm fra forbruksbatteriet når bilen står parkert? Hvordan er det med støy fra disse skapene? Det synes jeg var noe av det fine med mitt skap, at det er helt lydløst. Men er litt pain in the ass at man er avhengig av at skapet må stå i lodd og vater for at det skal ha særlig effekt.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Et par ting når det gjelder disse absorptions kjøleskapene.

Når de ikke vært i drift på lenge og ikke vil "komme igang" så snu det på hodet et par 3 ganger. Låt de stå ca 10 minutter mellom hver gang. Deretter drøy ca 30 minutter før du prøver å kjøre det.

På både 12V og 220V så drives det av et varmelement som sitter mot "pipa" under isoleringen. Disse er ofte defekte. Ta av isoleringen og sjekk at de blir varme. Kan også resistansmåles, ca 500 ohm over selve elementet.

Når du endog har skapet ute, så rense gassbrenneren. Enkel å skru løs og gjøre reint, polere pietzo stiftet, sjekk at gnisten er sterk og at gnisten slår godt mot gasshullet.

Sjekk også at 12V vifta fungerer. Hvis den ikke har en vifte så montere en med en brytere, øker effekten kraftig. Montere også en vifte inne i kjøleskapet for å bedre sirkulasjonen.

Når de vel går så gir de kulde og til og med is :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Italjohn
-
-

Post by Italjohn »

vega84 wrote:Interessant! Jeg antar at kompressorskapet ditt kun virker på 12 volt og ikke 230 volt og/eller gass? Hvilke erfaringer har du med strømforbruk på kompressorskapet versus den type kjøleskap som står montert i min bil? Vil ikke kompressorskapet også sluke strøm fra forbruksbatteriet når bilen står parkert? Hvordan er det med støy fra disse skapene? Det synes jeg var noe av det fine med mitt skap, at det er helt lydløst. Men er litt pain in the ass at man er avhengig av at skapet må stå i lodd og vater for at det skal ha særlig effekt.
Jeg har en 20A lader som "driver" kjøleskapet når det er koblet til landstrøm.
Det gamle skapet trekker ca.8-9 ampere kontinuerlig, mens kompressorskapet trekker ca.3A litt nå og da (Styrt over en termostat)
Når det gjelder støy, så lager det litt lyd men ikke verre enn at en klarer fint å sove med skapet på.

Image
Italjohn
-
-

Post by Italjohn »

Italjohn wrote:
vega84 wrote:Interessant! Jeg antar at kompressorskapet ditt kun virker på 12 volt og ikke 230 volt og/eller gass? Hvilke erfaringer har du med strømforbruk på kompressorskapet versus den type kjøleskap som står montert i min bil? Vil ikke kompressorskapet også sluke strøm fra forbruksbatteriet når bilen står parkert? Hvordan er det med støy fra disse skapene? Det synes jeg var noe av det fine med mitt skap, at det er helt lydløst. Men er litt pain in the ass at man er avhengig av at skapet må stå i lodd og vater for at det skal ha særlig effekt.
Jeg har en 20A lader som "driver" kjøleskapet når det er koblet til landstrøm.
Det gamle skapet trekker ca.8-9 ampere kontinuerlig (9A i timer = 80Ah batteri gir ca. 50Ah effektivt = 50Ah:9A=5,5 timers drift., mens kompressorskapet trekker ca.3A litt nå og da (Styrt over en thermostat)
Når det gjelder støy, så lager det litt lyd men ikke verre enn at en klarer fint å sove med skapet på.

Image
Post Reply