Fjerne rust på bolter på SCA camper tak

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vega84
Car: T3 Camper 1984

Fjerne rust på bolter på SCA camper tak

Post by vega84 »

Er en del bolter som ikke ser så bra ut med tanke på rust på SCA taket mitt. Noen som har tips til hva som egner seg for å fjerne dette?

Foran er det en type hengsler for å kunne stroppe fast bagasje (antar jeg). Usikker på hvilken funksjon de andre boltene på resten av taket har. Vil helst unngå å måtte rive opp hele taket fra innsiden for å finne det ut. Så en metode for å fjerne overfladisk rust og få et renere uttrykk foretrekkes.

Kan WD-40 og en tannbørste gjøre susen, mon tro? Eller finnes det en bedre quick fix?

Det er ikke veldig synlig med mindre man ser bilen fra fugleperspektiv. Men ville vært kjekt å fått det fint uansett. Tips og triks mottas som alltid med takk! :)

Image

Image
Harald
-
-

Re: Fjerne rust på bolter på SCA camper tak

Post by Harald »

WD40 har stort sett ingen effekt på rust. Det er egentlig en spray for å fordrive vann fra elektriske koblinger. De festene blir neppe pene uten å bytte alle sammen til noe i rustfritt. Og da mener jeg i kvaliteten som kalles rustfritt stål. Det koster litt. Og jeg vil tro du må ned med taktrekk.

Hvis du ikke vil dette kan du prøve med Ferrobet Rustfjerner, som er en syre, og roterende stålbørste på drill. Bruk vernebriller og vernehansker. Syra etser huden og det kjennes. Ha en svamp i en bøtte vann tilgjengelig for å tørke søl. IKKE få sprut i øyne. Jobben vil koste deg mange timer og ikke sikkert det holder noe særlig eller blir særlig pent. Etter en runde med Rustfjerner må du prime/lakke...
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
vega84
Car: T3 Camper 1984

Post by vega84 »

Takk for svar. Begge deler høres ut som mer arbeid enn hva jeg hadde sett for meg nå med det første. Så mulig jeg da lar det liggge inntil videre. Antar at det heller ikke er å anbefale å male forsiktig over de rustede boltene med f.eks bengalakk for å få en penere finish..?

Beste løsning høres da for meg ut som å bytte ut ut boltene med såkalt rustfritt stål (som etter min erfaring også begynner å ruste etter hvert hvis man bor langs kysten) og påføre en lakkbehandling på disse.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

vega84 wrote:Takk for svar. Begge deler høres ut som mer arbeid enn hva jeg hadde sett for meg nå med det første. Så mulig jeg da lar det liggge inntil videre. Antar at det heller ikke er å anbefale å male forsiktig over de rustede boltene med f.eks bengalakk for å få en penere finish..?

Beste løsning høres da for meg ut som å bytte ut ut boltene med såkalt rustfritt stål (som etter min erfaring også begynner å ruste etter hvert hvis man bor langs kysten) og påføre en lakkbehandling på disse.
Du har jo et hevetak som hever rett opp og ikke et som hever på skrå, som de fleste av oss har. Dermed må mann se det fra oven for å se boltene.
Ellers er vel sakte rustende stål den mest riktige betegnelsen.
Post Reply