Hvordan virker lokket på ekspansjonstanken?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
sindrehauglum
-
-

Hvordan virker lokket på ekspansjonstanken?

Post by sindrehauglum »

I går hadde jeg ett uhell. Ganske tungt lastet i en oppoverbakke gikk kjølevannsslange av røret som går frem til radiatoren. Motoren var tom for vann på 1-2-3.

Jeg har en misstanke om at det var stort trykk i systemet kombinert med litt dårlig slange og slangeklemme.

Jeg vet at det skal være trykk i kjølesystemet, men hva er det som skal åpne for trykket om motoren koker? En ventil i lokket på ekspansjonstanken?

(Dette må jeg få klarhet i, jeg tror ikke motoren tåler en ny "blow-out", den ble så varm at oljetrykksbuzzeren hylte)
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Det er som du nevner en ventil i lokket som skal holde riktig trykk i systemet, hvilken farge er det på lokket ditt? det er en sort type som kan feile med alder, jeg byttet til en blå type som skal være bedre..
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Ja, jeg har svart. Var på VAG i dag og bestilte nytt for kr 150. Vet ikke om det er blått eller svart.

Jeg antar at dette kan være en grei investering på gamle T3'er.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Vet ikke om du kjører 1.6TD eller wbx, men på slangen (røret) som skal fram til radiator på en 1.6TD er det slik at støttehylsen av stål inn i røret ruster etterhvert inntil 'leppa' (det som holder slangen på plass når klemma er satt på) brekker av slik at slangen kan bare trekkes av, eller blåses av. Det skal ikke være stort trykk i systemet, ekspansjonstanken skal fylle med væske når motoren er varm for så å bli sugd tilbake til hovedtanken når motoren kjøles. Bytt gjerne lokket. Skrap ut støttehylsen fra røret til radiator og gjør rent, sett stumpen tilbake inn i røret. Skrap ut resten av 'leppa' fra slangen og fest slangen hardt rundt røret med to klemmer, det skal holde mot det beskjedne trykket i systemet.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Jeg kjører WBX 1.2.
støttehylsen av stål inn i røret ruster etterhvert inntil 'leppa' (det som holder slangen på plass når klemma er satt på) brekker av slik at slangen kan bare trekkes av, eller blåses av.
Denne hulsen så hel ut, leppa var der. Det som ikke syntes å være bra var at slangen var veldig vid i åpningen.
Det skal ikke være stort trykk i systemet, ekspansjonstanken skal fylle med væske når motoren er varm for så å bli sugd tilbake til hovedtanken når motoren kjøles.
Jeg har muligens missforstått hvilke av de to tankene som er ekspansjonstank. Men uansett: Det hender jeg fyller vann i tanken som ligger innenfor "peileluken". Men denne er tom etter litt kjøring(den er ikke lekk). Min teori er at systemet trekker til seg vannet når motoren blir kald, men vannet får ikke lov til å sleppe tilbake fordi det er feil i det svarte lokket!

Ja, sånn må det være. Er blitt overbevist om at nytt lokk gjør susen.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Riktig, riktig, du har ikke misforstått. Vannet fra tanken bak peileluka skal lett kunne suges tilbake, men skal ikke andre veien før det er bygget opp et visst beskjendent trykk, en ventil i lokket sørger for dette. Bytting av lokk gjør nok susen. Men - fyller du stadig vann i eksp.tanken og det forsvinner, da har du en lekkasje et eller annet sted. Ser du ikke noe drypp på bakken? Og bruker du rent vann hver gang har du nok uttynnet kjølevæskeblandingen en god del, og da mister du dens antikorrosjon egenskaper. Ser du ikke noe drypp noe sted, sjekk alle stusser og ikke minst varmeapparater for fukt (under teppet bak!). Er alt tørt er det mulig at vannet lekker ut i motoren, sjekk oljen for skum og lys farge.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Er det liten lekkasje trenger du ikke se noe flekk under bilen, jeg har ikke det, den lekker bare når motoren er varm, og dette fordamper på veien til bakken(på eksosen evt)
Andreas
Car: 1999 Westy California 2,5 TDI

Post by Andreas »

Image
Image
Gammel type ? 86 mod....
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

TEN TECH TIPS FOR T25 SYNCRO OWNERS
(hentet fra http://members.ozemail.com.au/~pjlander ... syncro.htm)

Always use genuine VW G11 coolant with distilled or demineralised water to stop corrosion.

Replace your black radiator cap with the modified blue cap to save bursting hoses (VW 025 121 321B).

Use genuine VW synthetic oil in the transaxle and only fill to 10mm below the filler plug to avoid blowing seals.

Rotate your tyres regularly to avoid premature operation of the viscous coupling. Ensure that all tyres are the same diameter.

Use minimum 95 (RON) octane fuel to avoid head cracking.

Only use a toothed alternator belt (VW 025 903 137G) and do not overtension to avoid water pump bearing failure.

Try to avoid tight turns on paved surfaces to avoid drive train damage.

If you travel off road fit front drive shaft protectors (251 407 405/6) and alternator belt stone guards (025 199 913/5) if not already fitted.

Do not fit higher wattage headlight bulbs without relays to avoid burning out ignition switches and fuse panels.

If your van misfires (MV engine) after extensive highway driving fit modified wiring harness (VW 025 906 302) to the air flow sensor.
Post Reply