Diffsperre Syncro

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
njaal
Car: T4 1996 2,5 syncro

Diffsperre Syncro

Post by njaal »

Hei igjen!

Da bilen min er utstyrt med ABS og syncro trenger jeg litt hjelp til å finne ut hvordan disse to systemene virker sammen på bakakselen.

Det sitter en "dings" mitt bak på bakakselen hvor det går to slanger inn (vacum??) +en elektrisk kontakt.Er dette differensialsperre??EDS ??Jeg har ikke noe bryter inne i bilen for dette.

Det var noen oljedråper under denne "dingsen" så jeg sjekket slangene og den ene var litt slapp i festet.

Kuttet av den dårlige enden ,men da jeg skulle tre den på igjen var det ikke like lett som å ta den av.

"Dingsen" er festet med 4 skruer hva skjer om jeg løsner disse og trekker den ut ?Jeg vil nok få litt bedre plass til å tre på slangen men kommer det olje og tannhjul rennende ut??

Vh
Njaal
Caravelle 2,5B Syncro 1996
Syncronaut
-
-

Re: Diffsperre Syncro

Post by Syncronaut »

njaal wrote:Hei igjen!

Da bilen min er utstyrt med ABS og syncro trenger jeg litt hjelp til å finne ut hvordan disse to systemene virker sammen på bakakselen.

Det sitter en "dings" mitt bak på bakakselen hvor det går to slanger inn (vacum??) +en elektrisk kontakt.Er dette differensialsperre??EDS ??Jeg har ikke noe bryter inne i bilen for dette.
"Dingsen" på differensialen er aktuatoren for "frihjulet" som T4 med Syncro og ABS har. Dersom du hadde hatt manuell diffsperre (med bryter inne i bilen), ville du sett ennå en slik aktuator på diffen.

Frihjulet er der for å frikople bakakselen fra forakselen når du bremser (uten frikopling ville ikke ABS-systemet hatt noen særlig virkning). Jeg vil tro at denne frikopling først skjer når ABS'en kicker inn, men det vet jeg ikke...
njaal wrote:"Dingsen" er festet med 4 skruer hva skjer om jeg løsner disse og trekker den ut ?Jeg vil nok få litt bedre plass til å tre på slangen men kommer det olje og tannhjul rennende ut??

Vh
Njaal
Jeg tror ikke du skal være så redd for at tannhjulene kommer "rennende" ut, men oljen gjør nok det, ja... Hvis slangen har blitt for kort, bør du kanskje bytte den? Har du forsøkt med WD-40 eller noe teflonspray for å få det til å gå lettere på plass?
Gorm
njaal
Car: T4 1996 2,5 syncro

Post by njaal »

Slangen er fortsatt lang nok,har også prøvd å smøre åpningen litt og utvide den med et stjernejern men det er liksom ikke plass til hendene oppi der.Kanskje noen vet om en tang som er egnet??
Caravelle 2,5B Syncro 1996
Post Reply