Solfilm

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
paperboy

Solfilm

Post by paperboy »

Har planar om å leggja solfilm på Multivanen.
Er det nokon der ute som har peil på solfilm? Lurer på kva film og kor eg kan kjøpa han
Har vorte advart mot å bruka billig film (biltema/ bilxtra).
Gode råd til legging av film vert mottekne med takk.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Torshov filmen sies å være bra. Jeg synes den er helt grei.

Biltema filmen la en kamerat av meg på for noen dager siden. Han sa at den også var helt grei.

Tips:
Den gjennomsikte folien du drar av for å få frem limet. Ta vare på den og kiss den på utsiden av "sote-filmen" da kan du dra ut bobler uten av det blir riper i filmen. Den gjennomsiktige drar du av når du er ferdig.

Bruk MASSE såpevann.
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Og en skikkelig skalpell! Klar neglelakk kan brukes langs kantene hvis det er på ruter som åpnes...
RuneA
-
-

Post by RuneA »

tar dere ut rutene eller legger dere på filmen mens rutene sitter i?
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Noen gjør det, på ruter som sitter fast er det ikke noe poeng. Er det ruter som rulles ned bruker noen å ta ut ruta, på vellen så er det jo bare å ta av dørpanelet så kommer du langt nok ned med filmen...
TDIPOWER
-
-

Post by TDIPOWER »

Husk å skrape rein rutene før du begynner med solfilmen det er ofte små "nupper" på ruten som ser ut som luft i filmen og så må du støvsuge bilen. støv er fiende nr. 1
Bakruten er et kapittel for seg selv. jeg har prøvd og det er ikke enkelt.
del opp filmen i minst tre biter, la skjøten gå på varmetrådene. er du heldig og nøye blir det bra. ha en varmluftpistil i nærheten. det er lurt å legge filmen speilvendt på ytersiden og så streke/ krympe filmen på forhånd. lykke til. et proff firma tar ca. 1000,- pr rute og det er det verdt.
dårlig lagt film er noe av det styggeste og mest harry som fins
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Dette fixer du fint selv. Bruk såpevann (zalo) i en sprayflaske når du skal ha på filmen. Så er det mye lettere å fiksere og få ut lufta.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Hehe, jeg har dårlig lagt film over hel bilen. Bortsett ifra 2 ruter. Enig i at det ikke er spess fint ja. :wink:
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Det jeg ser på som det største problemet med egen-lagt film er at de er full av lim.... noe som betyr at du helst bør få det HELT perfecto når du først gjør det. Det andre alternativet er jo den "limløse" varianten til Biltema. Den brukte jeg i fjor med stort hell, men synskvaliteten ut av bilen ble meget dårlig med den type film. Det blei ikke bare "svart", men også veldig uklart. Som å se ut av vinduer full av dugg og regn..... :evil:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
77
Car: Transporter 2004

Post by 77 »

Et lokalt firma (på Forus) tar 1500,- for hele bakruta i en T5. Gir 5 års garanti og klistrer det på i løpet av 30 min.

Føler at det er en grei løsning.
SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Hei,
Har lagt solfilm på tidligere biler jeg har hatt, men til T4'n ville jeg ikke ta sjansen på at det ikke ble bra. Tok derfor kontakt men en proff, og det angrer jeg ikke et sekund på! Ble kjempebra, og lærte samtidig en del triks :)
Han gjorde slik TDIPOWER er innpå og la filmen på utsiden først. Der brukte han varmepistol og krympet filmen slik at den passet til buen på vinduet. Var ikke nødvendig å skjære i strimler slik jeg har gjort tidligere.

Dette krever nok en del trening tror jeg, å vite hvor mye man skal krympe osv.. Han brukte ikke skalpell heller, men en slik rullekniv.. Miniatyr av slik man skjærer pizza med :) Virket som det gav veldig god kontroll.

Husker selvfølgelig ikke navnet hans i farten, men det kan jeg finne ut. Han kom forresten til Oslo og gjorde dette for meg(i forbindelse med et annet besøk tror jeg).

Mvh
SC
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

77 wrote:Et lokalt firma (på Forus) tar 1500,- for hele bakruta i en T5. Gir 5 års garanti og klistrer det på i løpet av 30 min.

Føler at det er en grei løsning.
---

I fjor kom jeg over en kar som hadde fått lagt alle bakre vinduer hos et firma, det kosta ham 3.500,- og hadde 10 års garanti - det blir verdt det hele med garanti, syns jeg. Da vet man det sitter og ikke blir fullt av sprekker eller bobler.

Hans bil var en Land Rover Defender 110, den lange utgaven.

mvh,
Yngve S
vwgutt
-
-
Car: T4 , T5 og A6
Phone: 95024169

Post by vwgutt »

La faktisk selv på de to foregående T4 jeg hadde selv.
var ikke lett men det gikk faktisk bra. delte ikke opp filmen på bakruten heller.. bare varmet den på plass. ble ikke noe bobler eller sprekker..
Så det er mulig..
På den jeg har nå skal jeg nok også legge selv tenker jeg. skal ihvertfall prøve det først.. blir det ikke bra så kommer jeg til og sende den bort..
Kommer nok til og bruke film i fra 3M eller bilglassgruppen. er ikke sikker på hvilken film disse bruker.
Post Reply