T4 Pickup

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
jmek

T4 Pickup

Post by jmek »

Dette er det første bilde jeg fikk tatt av pickupen etter jeg kjøpte den, det eneste som er gjordt her er montert sidepipes, wonderbaum 8)
Image

Sota vinduer, senking og blinkere på taket er viktig!
Image

17" felger med 235/45 er på, blinklysene har fått en omgang med svart lakk. Fanger og speil fra 2000mod transporter montert. Blikerne på taket var litt for dårlig festet så de ligger i grøfta en plass.
Image

Ble litt for ivrig på våt asfalt etter å ha montert turbo på den stakkars 2.4en så girkassa takka for seg.... :cry:
Image

Endelig etter å ha puttra rundt i en gammel golf en stund nå er grombilen på veien igjen :)
Image
Last edited by jmek on 28 May 2006, 17:58, edited 1 time in total.
93 Transporter pickup 2.4TD
00 Transporter 2,5TDi
92 Caravelle 2,4D
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

kule saker. Lyst til å fortelle mer om turbo monteringa? Er intr i så mye info som overhode mulig..

:wink:

Velkommen til forumet!
jmek

Post by jmek »

solrikioo wrote:kule saker. Lyst til å fortelle mer om turbo monteringa? Er intr i så mye info som overhode mulig..

:wink:

Velkommen til forumet!
Turbomonteringa var igrunnen enkel sak på den bilen. Kjøpte en 2.5TDi motor som var komplett. Innsug og eksosmanifoilen passet rett på 2.4en. Det eneste annet som måtte byttes over var holderen til peilepinnen til olja, returen fra turboen går inn der. Til det andre oljerøret var det en plugg på oljefilterholderen som bare var å skru ut og sette inn røret til turboen. Orginaleksosen på 2.4en passet også rett på på turboen.

Det ble en betydlig effektøkning og bra moment på den. Kjører turboen på ca. 1 bars trykk og dieselpumpa er stilt opp på maks. Det virker ikke som motoren har så vondt av det men det vil jo vise seg med tida, den blir iallefall ikke kjørt så hardt på turtall lenger, trenger ikke gire ned i bakkene og dra fullt turtall for å komme opp nå som før.
00 Transporter 2,5TDi
92 Caravelle 2,4D
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

hva vil komplett si? Med lednigsdnett osv? Mye måtte du gi for motoren, og hbor langt hadde den gått da?

:roll:

En ting til: Hvordan er det å sette på nyere fanger? passer det greit overens?
jmek

Post by jmek »

solrikioo wrote:hva vil komplett si? Med lednigsdnett osv? Mye måtte du gi for motoren, og hbor langt hadde den gått da?

:roll:

En ting til: Hvordan er det å sette på nyere fanger? passer det greit overens?
Jeg visste ikke hvor mye jeg trengte for å bygge om så jeg kjøpte egentlig en hel bil. Det var en 2000 transporter 2.5 TDi som noen tyskere hadde satt fra seg etter girkassehavari. Gav 10000 for denne. Denne hadde gått 165000km. 2.4en har trillet 223000 nå. Det var jo ikke akkurat nødvendig med annet en de delene jeg nevnte over, men kjekt å ha. :wink:

Fangeren passer bra, samme festene foran på den men på sidene er det litt annerledes. ordnet dette med ett par strips på min bil. ser helt fint ut.
Last edited by jmek on 28 May 2006, 23:31, edited 1 time in total.
00 Transporter 2,5TDi
92 Caravelle 2,4D
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

så ditt tips er å kjøpe en skadebil, og sette deler over? 10.000 var jo ikke mye da... :wink:
jmek

Post by jmek »

solrikioo wrote:så ditt tips er å kjøpe en skadebil, og sette deler over? 10.000 var jo ikke mye da... :wink:
Tja, vil jo mene det er det greieste, men hvis det bare er turboen en er ute etter er det vel litt unødvendig å kjøpe en hel bil, ikke mange deler som er nødvendig til det. Men for min del har det vært greit med hele bilen, fikk jo brukt fangeren og endel andre småting. Har også byttet ut alt inni bilen med det fra den nye. Ser endel bedre ut. Legger ut bilder av dette etterhvert.
00 Transporter 2,5TDi
92 Caravelle 2,4D
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

er enten kun turbo eller hele motoren. kommer ann på hva som er enkelst og billigst.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

da har jeg turbo til deg rune... kommer fra 1,9 tdk... skal gå rett på den da...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

sender deg PM...
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

jmek wrote: Turbomonteringa var igrunnen enkel sak på den bilen. Kjøpte en 2.5TDi motor som var komplett. Innsug og eksosmanifoilen passet rett på 2.4en. Det eneste annet som måtte byttes over var holderen til peilepinnen til olja, returen fra turboen går inn der. Til det andre oljerøret var det en plugg på oljefilterholderen som bare var å skru ut og sette inn røret til turboen. Orginaleksosen på 2.4en passet også rett på på turboen.
Må bare ha ting inn med teskje...

Du tok av turboen på 2.5l, peilepinnen, og ikke noe mer? Alt annet passet fint?

Rapidspeed, har en turbo som han skal selge. Men jeg gidder jo ikke kjøpe noe som ikke passer. Eller noe som jeg må ha en haug ekstra deler til...
jmek

Post by jmek »

Hehe. Ja stemmer det, må selvfølgelig også bruke manifoilene fra TDi motor. Ser den innlegget hans, kansje turboen passer på, det vet jeg ikke, men du må jo også ha manifoilene som passer til 5 sylinderet motor.
00 Transporter 2,5TDi
92 Caravelle 2,4D
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

jmek wrote:Hehe. Ja stemmer det, må selvfølgelig også bruke manifoilene fra TDi motor. Ser den innlegget hans, kansje turboen passer på, det vet jeg ikke, men du må jo også ha manifoilene som passer til 5 sylinderet motor.
Ok, så jeg trenger:

Turbo, 5-sylindret turbo eksosmainifoil og peilepinnen. Og en kar som kan skru... :wink:
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Og innsugsmanifoil, og så er det kanskje noen oljerør og sånn på TDi som passer rett på, men det er vel en kurant sak å fikse.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Tekniske data ?

Post by Rudeboy »

Ser av dine bilder jeg kan ha bruk for dem - ifm planlegging samt forventninger til hva jeg kan finne i tyskerbrakka mi 8)

Rolf la inn denne for en tid tilbake, du kan sikkert bruke den ?

http://home.no.net/vwt4tdi/downloads/t4-1993.zip

Møe god info å hente. Virker som om det opprinnelig var passordbeskytta men det gjør ikke noe - er det ute og tilgjengelig er det shareware - Public Domain ruler 8)

mvh,
Yngve S
ringperm full av data på tyskerbrakka mi.
Post Reply