Batterilampe, turteller og servo TULLER med meg!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Batterilampe, turteller og servo TULLER med meg!

Post by Stian »

Har sett det er mange innlegg om turteller-problem av ymse slag, men dette som jeg nå har oppdaget i min T4 har jeg ikke funnet noe innlegg om;
Kona sa at lampa for batteri lyste i går kveld. Jeg var ute og sjekket hva det gikk i. Det ser ut til at lampa for batteri lyser konstant, uforandret av gasspådrag eller kjøring (tok en runde i feltet). Turteller ligger helt på pinnen - INGEN reaksjon what so ever, også her uforandret av gasspådrag.

Noen som har tips? Kanskje en feil i selve instrumenten, som gjør at begge deler "klikker" samtidig?

Jeg har problemer med å tro at noe er galt med lading eller batteri som sådan. Batt. er temmelig nytt og det er kraftigste sort (?)
Last edited by Stian on 31 May 2006, 11:17, edited 1 time in total.
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Hvis det er diesel du har så kommer jo signalene til turtelleren fra dynamoen. Hvis dynamoen går rundt må neste tips bli at regulatoren er moden for revisjon. Du kan jo måle spenninga når bilen står og når den går. Er det ikke forskjell er feilen sannsynligvis i regulatoren, bak på dynamoen. Ta den ut og sjekk at børstene er hele og at de glir i sporet som de skal. Jeg har vært plaget med at det pakker seg skitt rundt børstene, slik at fjærene ikke klarer å kompensere etterhvert som de slites. Da holder det med rens. Er det nedslitt er det bare å lodde på nye børster eller bytte regulatoren.
Stian
-
-

Post by Stian »

okay, så enten regulator eller dynamo. F.... dette er noe møkk. (tror bilen gir meg tegn om at jeg MÅ kjøpe meg den 150hk TDI'en nå) Men nå når jeg var ute på kjøretur, så klikka servoen også. Bilen er dritt-tung (selvfølgelig) og det går ikke over. Virker som den virkelig har tatt kvelden!! :evil:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

caravelleman wrote:okay, så enten regulator eller dynamo. F.... dette er noe møkk. (tror bilen gir meg tegn om at jeg MÅ kjøpe meg den 150hk TDI'en nå) Men nå når jeg var ute på kjøretur, så klikka servoen også. Bilen er dritt-tung (selvfølgelig) og det går ikke over. Virker som den virkelig har tatt kvelden!! :evil:
Møkk er kanskje riktig tips det. :wink: Hvis servoen også har tatt pause kan det være greit å sjekke remhjulet som driver både dynamoreim og servoreim. Oljesøl her setter begge funksjoner ut av spill. Evt. kan den ene reima ha røket og lagt seg slik at den andre har hoppet av.

Du ser vel om de er der og om de går rundt, men for å evt. gjøre noe må balja under motoren vekk.
Stian
-
-

Post by Stian »

men er det "farlig" å kjøre med den litt sjøl om dette er tilfelle. Dette med røkne reimer kan nok stemme, for sekunder før servoen slo inn på opel-style anno 1960, hørte jeg en lyd på høyre side som minnet litt om noe som røyk. En "smekk-svisj"-lyd (ikke siter meg på denne lyden, Rune2 :lol: )
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

StaaleB wrote:
caravelleman wrote:okay, så enten regulator eller dynamo. F.... dette er noe møkk. (tror bilen gir meg tegn om at jeg MÅ kjøpe meg den 150hk TDI'en nå) Men nå når jeg var ute på kjøretur, så klikka servoen også. Bilen er dritt-tung (selvfølgelig) og det går ikke over. Virker som den virkelig har tatt kvelden!! :evil:
Møkk er kanskje riktig tips det. :wink: Hvis servoen også har tatt pause kan det være greit å sjekke remhjulet som driver både dynamoreim og servoreim. Oljesøl her setter begge funksjoner ut av spill. Evt. kan den ene reima ha røket og lagt seg slik at den andre har hoppet av.

Du ser vel om de er der og om de går rundt, men for å evt. gjøre noe må balja under motoren vekk.
Virker som du har litt peiling, så derfor spør jeg deg; Tror du dette er en kostbar affære på et verksted? Har verken kunnskap eller tid til å legge meg under og mekke dette selv desverre.... :oops:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Jeg er ikke noen ekspert, men har hatt disse tingene på min egen. :(
Pris...det bør ikke koste skjorta, men det er bedre du ringer selv og spør når det gjelder pris.
Arbeidsmengde... i forhold til det du har gjort for øvrig med bilen er det bare småtterier :D
Men ta forbehold om at det kan være annet enn det jeg har foreslått, da! :wink:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Den blå ledningen på dynamoen har en tendens til å ryke. Sjekk den. Den må være iorden for at du skal kunne få ladet. Gir en pluss impuls til dynamoen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Stian
-
-

Post by Stian »

Der Postmeister wrote:Den blå ledningen på dynamoen har en tendens til å ryke. Sjekk den. Den må være iorden for at du skal kunne få ladet. Gir en pluss impuls til dynamoen.
skal sjekkes ikveld... :D
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
wirre
-
-

Post by wirre »

De burde vel max bruke 1 time på denne jobben på ett verksted.. Jobben er jo kjempenkel (hvis det er reimer), bare du tar av balja under motoren, så er jo alt helt åpent.. Regulator koster 2-300 spenn.. reimer 1-200 spenn for stykke.. Servo reima sitter litt kontete til, men hvis du har strammehjul, og skjønner hvordan det funker (det gjorde ikke jeg i første omgang) så er det veldig enkelt. Dynamo reima er veldig enkel å bytte! (Klarer du å skifte hjul selv, så klarer du å bytte denne!!
Martin

Den gule fare :)
Post Reply