Oljelyset slårs seg ikke av

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
HobbyMekaniker

Oljelyset slårs seg ikke av

Post by HobbyMekaniker »

Har hatt motoren fra hevrandre, og startet på første forsøk etter den ble skrud sammen :) Eneste skår i gleden er at oljelyset slår seg ikke av, det blinker og blinker. Har pumpet litt olje ut gjennom påfyllingsrøret for å se om den virket litt brukt- noe den også gjorde.

I høst skjedde det samme plutselig begynte oljelyset å lyse uten at det forsvant. Etter å ha prøvd å søke i en evighet ble jeg lei og leverte den inn på verksted. Der fikset de det på en halv time uten at jeg vet mer.

Men er det noen som vet hva det kan være?

Har sjekktet:
- ledningen til en brun elektrisk plugg på motoren den var helt hel
- Tatt fra hverandre alle el- ledninger i motoren å tatt de i sammen igjen
- Sjekket om oljenivået er riktig. Alt stemmer helt fint.

noen som vet om råd`?
coachman

Post by coachman »

Hadde samme problem for noen år siden. Viste seg å være noe så banalt som dårlig jording fra batteri til karosseri. Men jeg fant jo ikke ut det med en gang..... Sjekk jordingskabler og punkter.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har samme på Postbilen og der har jeg (tilslutt...) funnet feil på printplata bak speedometeret.
På bilen byttet jeg ledninger og begge følere på motor uten at det hjalp, samt kjørte ledningen rett til jord, noe som heller ikke funka.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Glømte å si at det i høst også hørtes en summer lyd i tilegg til oljelyset

Sjekktet jordningen og ingen ting tyder på at det er noe gale med den.
Tviler også at det er noe gale med printplata- den virket jo helt fint før jeg demonterte motoren. Har også sjekket alle sikringer og de er helt fine.

Men kom på noe jeg kan gjøre for å prøve å finne feilen.
-Hvis jeg kobler av ledningen til føleren om lyset da slutter å lyse.
- Sjekker verdien giveren på motoren gir ved hjelp av et multimeter. Må da finne ut hvilke verdi denne skal gi for å være riktig.

For tror det er mulig måleren på motoren som er ødelagt- selv om den ser helt fint ut. Hadde den montert på da jeg holt på å skru på motoren.

Men kan det være at motoren på gå i 20 minutter for at oljetrykket skal være helt fint- og at lyset lyser da slukker. f,eks, Har ikke hatt maskinen i gang mer enn totalt 10 minutter.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Det er to olje trykks følere.
Om disse blir koblet motsatt så vil olje lampen blinke pluss over et vist turtall (tror dette er ca 2000 omdr) så kommer det også den summelyden.

Prøv og bytt om ledningene disse til olje tryks følerene.

Martin
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Vet bare om den oljetrykksbryteren som står på høyre side litt foran oljefilteret hvor er den andre?

Angående summelys så hadde jeg det i høst- nå er det kun oljellyset som tennes eller rettere sagt blinker

men takk for god informasjon
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Det er to ledninger som er samlet i en kontakt/skøtestyke over den fremste pluggen på venstre side sett bakfra.
Den ene går under et deksel på undersiden og den andre går vel ned ved fordeleren

Martin
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

vwbus.no wrote:Det er to olje trykks følere.
Om disse blir koblet motsatt så vil olje lampen blinke pluss over et vist turtall (tror dette er ca 2000 omdr) så kommer det også den summelyden.

Prøv og bytt om ledningene disse til olje tryks følerene.

Martin
Det har vel neppe noen betydning for denne diskusjonen. Men på min coach som jeg har solgt, kom det ved noen tilfeller bare "summelyd", altså uten at oljelampa blinket. Det skjedde ved hard belastning på 3. gir oppoverbakke i ca. 60 km/t (fjellstigning over mange 5/6 km). Så dette er ikke lett...
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
WW
-
-

Post by WW »

Hadde både lys og summing på den gamle som er skrotet, ble bedre med tykkere olje :D
steinarsv

Post by steinarsv »

Har nå kjørt 45000 km med blinkende rødt lys i dashbordet.

Den forferdelige sirenen måtte jeg derimot koble ut, den var litt for skrikende :-)

Går det så går det .......
1988 Caravelle C 2.1 8-seter Automat
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Har nå feilsøkt og feilsøkt men finner ikke ut noe med oljelyset.
Etter at jeg i dag hadde stilt inn ventilene riktig etter at de hadde fullt seg med olje kjørte jeg et stykke. Men over 2000 omdreininger hørte jeg også summerlyden komme på? Dessuten lagde motoren en slags bankelyd. Noen som vet hvilke bankelyd dette kan være? Kan det ha noen sammenheng med at motorens co/tomgang og tenning ikke er stilt inn riktig? Skal inn på verksted på onsdag for å få det fikset.

http://www.minebilder.no/fotoalbum.php?aid=412889

Forrige eier av bilen sa at det var skiftet motor en gang. Det forklarer egentlig hvorfor det er laget til rette for to følere (summing) mens det kun er en på motoren på v.siden. Motoren som står i er en 2,1l 112 dj- som det også står i vognkortet. Skjøtestykket som vises på bilde kommer det en føler fra oljetrykksbryteren og en annen går til jording.(på ene bilde er det litt dårlig siden ene ledingen ikke er koblet til oljetrykksbryteren -holt på å feilsøke) Se bilde for flere detaljer. Er ikke dette riktig montert? :?
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Min blinket når den gikk på tomgang også...ga seg med en gang jeg ga litt gass. Fikk justert tenningen og sjekket alle ledninger for dårlig kontakt, og det ga seg...har vært fin siden. Har også denne summelyden fra motoren som kommer fra bensinpumpen....har jeg blitt fortalt...den bråker rimelig bra...skal den gjøre det.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Det er ikke bensinpumpen jeg tenker på med den bankelyden. Bankelyden kommer i fra motoren når den går- hvor eksakt er vanskelig å høre. Men kan denne lyden skyldes feiltenning eller hva? :roll:
Hører ingen uvanlige lyder når jeg trekker motoren rundt for håndemakt?

Oljelyset slår seg ikke av uansett hva jeg gjør, og over 2000 kommer en summer på. Oljepumpen går rundt- den pumper olje.
WW
-
-

Post by WW »

Banking eller tikking?
Banking som om noe tungt dunker mot hverandre når motoren vibrerer eller tikking som om du har ventilløftere som henger ?
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Var bankelyd. Byttet olje + filter Ga seg da.

Sjekket oljetrykkbryteren var noe drit inni føleren som jeg blåste ut. Men det blinker fortsatt. Så antar at føleren er ødelagt så må kjøpe meg en ny føler.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Hvordan går det med feilsøkingen. Satt på en kamerat i dag i 3 mil, og den j***a summeren var på nesten hele tiden. Det lokale verkstedet har ingen spesialister på T3 lenger, og dermed er det lite hjelp i feilsøkingen. De vet jo ikke hvor kontaktene er en gang.
DEt ligger vel en bak reimskiven til vannpumpen(?) og den andre er ved oljefilteret(?)

Har noen løsningen på dette?

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Feil funnet!

Post by Stein »

Feilen lå i en liten "sukkerbit" på de elektriske kablene. kontakten var dårlig. Feilen ble rettet med å skifte den!!!

:D Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
WW
-
-

Post by WW »

Har fått samme problemet. Surrer og blinker men forsvinner når man øker turtallet. Har liten tro på at det har noe med trykket å gjøre for det kommer når trykket skal være som høyest.
Byttet kontakten der de 2 kablene er koblet sammen. En av kablene datt av for noen uker siden hvilket selvsagt førte til konstant summing, forsvant når jeg satte den på. Virker som dette henger mer sammen med spenning enn trykk.

Oppdatering:
Har byttet ytterligere jordingskontakter, problemet ser ut til å forverre seg og nå begynner jeg svakt å tro på at det er trykket som er problemet allikevel.
Noen som har noen tro på å bytte oljepumpe ?
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

WW
-
-

Post by WW »

Jepp den var super. Om jeg husker rett har faktisk problemet dukket opp 2 ganger på 2 biler ganske tett etter filterbytte der det nye filteret kjøpt på Torshov hadde større diameter enn det som satt på. Ny olje er på vei så jeg får gå og få meg et filter og så titte på den oil pressure relief valven det snakkes om. Sjekket ledningene i går og trodde jeg hadde løst problemet for ledningen til den fremre giveren var uten isolasjon og i dårlig forfatning ett sted men bytte av kabel løste ikke problemet. (pkt 4 i artikkelen)

Problemet er at jeg egentlig er i den siste kategorien med summer og lys og jeg finner ikke den andre artikkelen. har fundert på å kjøpe en trykkmåler fra Biltema...
WW
-
-

Post by WW »

Korreksjon, fant den

http://www.vanagain.com/buzzer2.htm

12/11: Ser dårlig ut. Ny bryter og nytt filter hjalp lite. Lettere å få den til å gi seg men summer fortsatt. Får prøve oil pressure relieve valve + nok begynne å se meg om etter en motor å bygge opp....
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Jeg kjøpte trykkmåler fra biltema som skal monteres, har ikke hatt dette problemet med den nye bilen, men hadde det med den forrige. Det var ikke gøy å plutselig få det problemet på en campingtur langt oppe i fjellet. En trykkmåler ville jo roet nervene betydelig da, for det var bare en feil på trykkmåleren, feilen som alle våre biler har.

Ville nok prøvd en biltema måler og faktisk sjekket hva trykket er på før jeg begynte å handle inn ny motor.
WW
-
-

Post by WW »

Har fundert på det men ser ikke helt hvordan den skal få plass. Har byttet giveren da det visstnok er en slitedel og det var ikke direkte lett å komme til. Kan ikke helt se at man kan få inn et T-stykke der eller den klunsen an en giver. Si fra om det går.
Uansett, ny frisk giver gir samme utslag...
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Nei, den giveren som sitter bak reimhjulet er det nok vanskelig å få montert noe på. Men motoren har jo en trykkføler til, den andre sitter mellom støtstangrørene. Den trykkmåleren biltema har, er elektriskt styrt, dvs det er en forholdsvis stor rund "klump" som er giveren som skal monteres på motoren, og deretter ledninger frem til dashbordet og måleren.

Denne "klumpen" er kanskje litt stor til å monteres under der, men ved hjelp av et T stykke, litt ekstra rør, så kan man montere den der det passer. Evt rør først, så T stykke. Selv tenkte jeg å bøye til noe bremserør jeg har liggende.

Mange som monterer oljetrykk målere, og på biler som kommer med det, så kuttes lampen ut. Det er litt dumt, for man ser ikke på skalaen på måleren så ofte, og en lampe som begynner å blinke eller lyse er en stor fordel. Så jeg ville anbefale å få montert det slik at man fortsatt har lampen i tillegg til måleren.

Om du kunne målt størrelsen og gjengestigningen på føleren skal jeg se om jeg ikke kan klare å se hva som trenges for å få montert dette.
WW
-
-

Post by WW »

Skal se hva jeg får ordnet. Har ikke utstyr for å måle gjengestigning men tror gubben har så jeg skal se om jeg finner det.
Post Reply