motor går varm

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
antigolf
motor går varm

Post by antigolf »

Hei!
jeg har en 91 modell caravelle T4 diesel som nettop har rundet 300000
jeg har problem med at motoren går varm når den belastes i oppoverbakker. Den koker ikke men tempmåleren klattrer opp mot 110grader og i noen tilfeller med tungt lass tipper den over 110 grader. Lampen blinker ikke og kjøleviftene går. Jeg har byttet termostat og vannpumpe uten att det hjalp. Kan det være att radiatoren er tett og hva kan jeg gjøre med det, må den eventuelt byttes.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Dette kan oppstå ved belastning, ja, har opplevd dette flere ganger, men ingen skade skjedd ennå.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
low 91
-
-

Varm t 4 !

Post by low 91 »

Har også hatt dette "varmeproblemet" på en T4 diesel ! Prøvde å sjekke oljen, og det viste seg at denne var full av eksospartikler og dermed for "tykk" ! Dessuten var det en ganske simpel mineralsk olje ! Kjøpte syntetisk olje fra Biltema og skylte/kjørte motoren med i etpar timer. Deretter skiftet jeg til nytt originalt filter og en god synt-olje + luftfilter ! Ikke bare forsvant varmeproblemet,men bilen gikk adskillig bedre ! Olje og filter e nok uttroli vikti ja !
En t3 om dagen gjør godt for magen !
antigolf
Post by antigolf »

Takk for tipset.
Det hjalp ikke forige gang jeg skifta olje, men skal prøve ut det du gjorde. Ellers er jeg kjempe fornøyd med bilen. Den gikk rett gjennom eu testen. hadde bare noen bagatellmessige feil.
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Har du prøvd med en skikkelig rens av kjølesystemet?
Kan være mye avleiringer der etter 300.000 km........ :wink:
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
bj-ronn

Re: motor går varm

Post by bj-ronn »

antigolf wrote:Hei!
jeg har en 91 modell caravelle T4 diesel som nettop har rundet 300000
jeg har problem med at motoren går varm når den belastes i oppoverbakker. Den koker ikke men tempmåleren klattrer opp mot 110grader og i noen tilfeller med tungt lass tipper den over 110 grader. Lampen blinker ikke og kjøleviftene går. Jeg har byttet termostat og vannpumpe uten att det hjalp. Kan det være att radiatoren er tett og hva kan jeg gjøre med det, må den eventuelt byttes.
Hei.

Jeg har en 91 modell som har gått 270000. Den har akkurat rasa. Den ble varm i oppoverbakker, akkurat slik som du forteller. Dette må du gjøre noe med. En Diesel 2.4 tåler ikke å bli varm i tide og utide. Toppakningen går, eller i verste fall, toppen blir skjev og stempler kan sprekke. Dette er dyrt. Norsk bildelsenter putter i disse dager en ny motor inn i min kjære bil. Med ny clutch og alt nytt (overhalt blokk) altså: shortmotor, ble prisen 35 500,- Moro. Men fra nå av har jeg full kontroll på en motor som jeg akter å stelle pent med. Altså: mitt råd er. Stell pent med motoren din. Ikke la den bli varm, bytt olje og oljefilter samt luftfilter hver 5000 km, og ta registerreima + vannpumpa hver 70 000 km. Ikke stol på det som står i instruksjonsboka. Dieselmotorer er som små babyer. De må stelles godt, titt og ofte. :D
r
Bjørnar
antigolf
Post by antigolf »

Det var toppen som var gått ja. Det har sansynlig vis vert en sprekk i den fra jeg kjøpte den. Den står nå på verksted og får ny topp. Hadde ikke råd til ny motor. Det er dyrt og være fattig.
antigolf
Post by antigolf »

Det som var rart var att det lakk kjølevann på utsiden av motorblokken og ned på vannpumpa, så jeg trodde det var en lekasje fra vannpumpa.
Jeg trodde at kjølevannet gikk ut i eksosen når toppen ikke er tett. Da jeg skifta nettop olja og såg att den var svart trodde jeg at toppen var i orden.
bj-ronn

Post by bj-ronn »

Hei.

Håper du har vært heldig. Har du fått en kyndig mekaniker til å sjekke sprekker i stempelene? Nå skal ikke jeg ødelegge dagen din, men det ville jeg gjort.

Det finnes et stoff som du kan sprøyte på stemplene som avslører sprekker. Jeg vet altfor lite om dette, men har en meget dyktig mekker som kan det meste, til å bistå.

Det er mange som sier at t-4 er en bil med mye heftelser samt svakheter. Jeg personlig tror den blir slitt på samme måte som alle andre biler. Altså, - en gammel bil er en gammel bil, men jeg tror at dieselmotoren (2.4 d ABB) er en følsomsak som trenger stell og påpasselighet. Den må ikke under noen omstendigheter bli varm eller koke. Kjølesystemet må være inntakt til enhver tid.

Jeg hadde også problemer med lekkasje som kom fra ingen steder og mye som var svært vanskelig å lokalisere. Få noen som kan det til å se på det.

Jeg får bilen min igjen til uken, med ny motor. Spent som en ungsau. Til og med ny clutch.

Møller tar 12500,- for å bytte clutch på en t-4. Helt horribelt.

Forøvrig kunne jeg ikke tenke meg noe annet å kjøre med. Alt går inn på høykant og uten å bli slått sammen, barnevogner og hundebur og stash. Forøvrig så er det kjøreegenskaper på monsteret. Det er personbil kjøreegenskaper i en t-4. Det er dette jeg liker best.

Lykke til med ny topp.
Bjørnar
Post Reply