Olje til automatkasse

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
VR6 97

Olje til automatkasse

Post by VR6 97 »

Har en Vr6 97 med automat, har hatt en lekkasje på ekstern oljekjøler. Hva slags olje skal brukes til etterfylling, og er det noen form for "peilepinne" for oljenivå?
Arve L
wirre
-
-

Post by wirre »

Ring møller ang olja.. jeg rinte i dag angående min 2.4D med automat, og der skulle det være spesalolje.. Har også hørt at dextron 3 skal funke på min bil, men kommer til å kjøpe orginalt, da følgene kan bli så kostbare hvis det går ått skogen :)
Martin

Den gule fare :)
SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Hei,

Har en 2000 VR6, ikke sikker på om det er samme kasse, men min er hvertfall slik at den egentlig ikke skal etterfylles. Den er visst fyllt i fabrikken og har egentlig ikke bytteintevaller en gang. Dette er hvertfall infoen jeg har fått fra Møller.
Allikevel så er det faktisk noen som anbefaler bytte av olje og sil, har nettopp gjort dette på min for å føle meg litt mer sikker :)
Dette er visst dessvere ikke noe man kan/bør gjøre selv da den skal fylles ved et visst temperatur osv..

Kosta ca 3000 for jobben på møller.

Mvh,
SC
wirre
-
-

Post by wirre »

Det er ikke noe stort problem å gjøre dette selv. Det eneste man må passe på, er at men peiler kassa når den begyner å bli lunken.. Man legger hånda under kassa, og venter til det begyner å bli lunk på den. Dette fikke jeg forklart av en som driver med reprasjon av automat kasser/tiptronic. Han fortalte også at denne olja bør byttes hver 70 000km, og at det bidrar til at kassa holder lenger. Olja på kassa mi, er skiftet 4-5 ganger, i følge møller. Problemet er at dette ikke er en del av servicen, men noe man må be om å få gjort selv. Jobben med bytte av olje på 2.4d er veldig enkel. 4 skruer under kassa. tømm ut gammel olje, og gjør rent. bytt ut oljesila, sett på ny pakkning på dekslet (Her skal det IKKE brukes silikon) og skru den på plass igjen. Fyll på olje (Husker ikke hvor mye det skulle være, men det går jo ann å måle ca hvor mye det var fra før. Ellers vet møller dette. Start opp, og peil når motoren begyner å bli lunken... Evt etterfyll da.
Martin

SCar
-
-
Car: 2000 VR6

Post by SCar »

Fyll på olje (Husker ikke hvor mye det skulle være, men det går jo ann å måle ca hvor mye det var fra før. Ellers vet møller dette. Start opp, og peil når motoren begyner å bli lunken... Evt etterfyll da.
Det er nettopp det som er problemet synes jeg, at man ikke vet sikkert hvor mye det skal være i kassa. På Møller vet ikke de ikke/sier ikke, og ikke er det mulighet for å peile heller på de, da den ikke har vanlig peilepinne. Jeg trøster meg selv med at hvis noen skjer med kassa etter et slikt oljebytte pga oljemangel, så er det hvertfall verkstedet som er synderen, ikke jeg :)

Har gjort det selv på en BMW jeg hadde, men etter det bestemte jeg meg for ikke å gidde det igjen. Ble rett og slett for mye usikkerhet rundt det hele..
Biglake
-
-

Post by Biglake »

På DML kassa, så skal olja holde ca 40 grader (er litt usikker på gradene), dette måles med Vagcom eller en liten kjøretur på med kald kasse. Deretter skrus den innerste skruen ut i bunnpluggen (tror den er umbraco). Da skal det piple olje ut ved passe nivå på kassa (det er et rør som går opp i kassa). Husk at bilen må stå rett!!!!

mvh
Axel
wirre
-
-

Post by wirre »

Ok.. På min 2.4D er det peilepinne :) Det gjør nok jobben litt enklere ja! tror ikke jeg vill ha gjort det hvis den ikke var der!
Martin

Biglake
-
-

Post by Biglake »

Men husk rett temperatur på olja for det. (Vet ikke hvor mye det har å si på den kassa)
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

åssen er det på 2.5 bensin da??
ser det har vært nevnt noe om olje kjøler også? noen som vet pris på å få på en sånn??
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
Biglake
-
-

Post by Biglake »

DML kassa sitter stort sett på 98-99 2.5B. Jeg ga ca 600 for min oljekjøler i Sverige + lengere slanger og olje.

http://www.hellstenvaxellador.se/index.htm

Axel
VR6 97

Post by VR6 97 »

har sjekket med Møller, det finnes en prosedyre for hvordan etterfylling skal gjøres.
De tilkobler VAG instrumentet til bilen, etterfylling skjer med basis i arbeidstemperatur på kassa,dvs at biler går på tomgang når dette gjøres. Når kassa har riktig arbeidstemperatur= riktig mengde olje. Denne jobben er beregnet til 1 time ++.
Så enkelt skal det ikke være, og særlig billig er det heller ikke.

PS! skal levere bilen til Brastad Service på mandag for kontroll av oljenivå. Han er spesialist på T4, hyggelig kar.
Arve L
Post Reply