Tysk multivan = norsk multivan eller??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
magaplask
Car: t4 2,5tdi 97mod

Tysk multivan = norsk multivan eller??

Post by magaplask »

Sikler fælt på en T4 med overnattingsmuligheter i. Siden jeg ikke bader i penger akkurat. Så leter jeg med lys og lykte etter biler i prisklasse opp til 100.000,- Vil jo selvsagt ha med tdi motoren så utvalget her i Norge er veldig lite. (korriger meg hvis jeg tar feil). Trenger kun å være registert som 4 seter for min del.

Så hørte jeg av en kompis at avgiftene på campingbiler var mye lavere enn på personbiler. Så han foreslo å se etter multivaner fra Tyskland og ta de inn som campingbil. Men, når jeg ser på multivan fra tyskland ser det ut som de mangler skap osv som gjør at de blir godkjent som campingbiler i norge. Men, med en importkalkis blir de allefall ca 20000,- billigere enn de jeg har sett på i Norge. Så dermed til mitt spørsmål. Er det sånn at tyskerne har skrudd ut skapene eller den tyske multivan en helt annen bil en den Norske utgaven?

Jeg fant forøvrig noen tyske "campingbiler" av t4. Og de var jo sinnsykt mye dyrere enn multivan i tyskland. I allefall i årsmodellene fra 97-00 som jeg så på.
Biglake
-
-

Post by Biglake »

Multivan generasjon II, har skinne system som skap, stoler og lignende sitter fast i. Multivan vil ikke si at det er campingbil (Det er Westfalia som har bygd om mange av Multivan i Norge), i Tyskland sitter det stort sett stoler der som skapene sitter i Norge. De mangler også stort sett Westfalia taket som gjør at du får 4/5 sengeplasser.
Så jeg tror desverre at det blir vanskeli å tjene penger på inport da du trenger skap og tak (dere får rette på meg hvis noen er uenig).

Axel
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Får rette litt ja...
Det er Westfalia som har bygd taket på de norske "camping"-Multivanene, og kun det.
Trufa i Oslo har bygget resten(skapa) med Reimo-detaljer. De er alle bygd på Multivan 2.

Og det er KUN norske biler som har disse skapa. :wink:

En Multivan 1 får du tak i til en rimelig penge nå, men de er stort sett alle 1.gangsregistrert som minibuss. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Biglake
-
-

Post by Biglake »

Takk for opplysningen Rune, jeg trodde faktisk at skapene var fra Westfalia. Men det "store" poenget mitt var at det vil bli veldig dyrt å bygge om en tysk Multivan til Norsk Campingbil.

Har selv løst dette med en mellom ting, har Generasjon II innredning i en lang Norsk Buss. Så jeg har 7 seter fremme (med sengeplass for 2) og fortsatt plass til 3 juridiske seter i bagasjen.

Axel
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det blir meget dyrt ja, men du kan for all del lage dette selv! :wink: Det koster ikke all verden, da skapa er enkle saker. Og trenger du ikke mer enn 3 seter, så driter du jo i taket. Da beholder du benken bak og begge stolene foran. Resten tar du ut.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
magaplask
Car: t4 2,5tdi 97mod

Post by magaplask »

Takker for svar. Ok. da er det jo bragt på det rene at det blir altfor dyrt å bygge om fra tysk til norsk Campingbil.

Men, når er skillet på gen1 og gen2 multivan. Har ikke gen1 skap osv? Mulig jeg er litt på villspor altså. Men, det som skiller en mulitivan fra en caravelle er vel sovebenken bak og skapene? Er multivanen bedre isolert enn feks en vanlig caravelle?

Biglake. forstod jeg deg rett i at du har kjøpt en gen2 innredning og satt inn i en lang buss? Hvis ja hvor mye måtte du betale for det.

Og er det mulig å få tak i den multivanbenken (heter den noe annet på fagspråket?) og sette inn i en caravelle mod 94? (nedregistrert buss)
Biglake
-
-

Post by Biglake »

Kommer med det under prosjekter, når det blir litt kaldere i lufta. Ga ca 16500Nok for et interiør i Sverige (2002mod Tim/Tom). Men det er nok enklere å få tak i det i Tyskland. Mye arbeide, da ingenting passer helt!!!!!

Multivan 1 ble vel tatt inn til Norge som buss tror jeg(ekstra sete mellom enkeltsetene forran, og to klappseter bak. Tror ingen Multivan er orginale med skap. Multivan slik jeg ser det er ingen campingbil, men en mer fleksibel/brukervennelig Caravelle.

Axel
Forfatteren

Tysk multivan

Post by Forfatteren »

Mange "tyske" Multivans T4 har også hevetak, det er en del av Multikonseptet. I Tyskland er det enkelt å ta ut og stte inn seter uten at det går ut over avgifter og man treffer på en del slike på campingplasser i Europa. Får man kjøpt en T4 multi med hevetak fra Tyskland bør det være greit å snekre skap og benker selv etter oppskrift fra de "norske" multiene og få den godkjent som campingbil.
Post Reply