lekker olje mellom motor og girkasse

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
HobbyMekaniker

lekker olje mellom motor og girkasse

Post by HobbyMekaniker »

Jeg har hatt motoren ut av bilen for renovering. Motoren er nå satt tilbake i bilen og funker nå helt greit, bortsett fra at den lekker ganske mye motorolje mellom girkassen og motoren. Simmeringen så helt grei ut så jeg byttet ikke den. Men noen som tror de vet hva som kan være gale? Har simmering hvordan er det lettest å få den byttet hvis det er den, har både motorbrønn og motorlift.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Det er nok den simerringen, alt slik må byttes om delene er tatt fra hverandre, alt kan se bra ut men det bør byttes

jeg hadde tatt ut motoren igjen.

martin
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

ok Blir jo en del arbeid. Men må motoren splittes?
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

HobbyMekaniker wrote:ok Blir jo en del arbeid. Men må motoren splittes?
Neida, du behøver ikke å splitte motoren. Det letteste er om du senker ned girkassen, fjerner clutch og svinghjul for så å pirke ut simmeringen.
Deretter setter du den nye simmeringen på plass på akseltappen og fører den helt inntil motorblokken. Så tar du en hyllse på størrelse med simmeringens ytterkant ,legger denne ann mot simmeringen og dunker forsiktig rundt HELE hylsen med en gummihammer helt til simmeringen er på plass. Se nøye først hvor langt inn den gammle simmeringen sitter slik at du ikke slår den nye for langt inn. Husk også å dra til boltene på svinghjulet og clutch med korrekt moment, samt at clutchplaten er sentrert.
Eskild.

PS: om du ikke har reparasjonsmanualen fra HAYNES, så er denne veldig god og illustrativ om det meste for Caravellen/ Transporteren. Egentlig et must synes jeg.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg fatter ikke hvorfor folk spør før de har kjøpt boka iallefall..

Uansett: Kjøp NYE bolter til svinghulet. De skal byttes etter demontering. VW bruker mye strekkbolter.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Selvsagt har jeg Haynes boken slapp av :!: Men var usikker på om det kunne være noe annet siden simmeringen så helt fin ut da jeg satt sammen motoren.

Nye bolter er nå bestilt fra Møller koster ikke mer enn 20,- per stykk :) og jeg trenger 5.

Takk for svar, får fikse det ut i neste uke.
Skal gi svar da og muligens lege ut bilder og.
klundre

Post by klundre »

HobbyMekaniker wrote:Selvsagt har jeg Haynes boken slapp av :!: Men var usikker på om det kunne være noe annet siden simmeringen så helt fin ut da jeg satt sammen motoren.

Nye bolter er nå bestilt fra Møller koster ikke mer enn 20,- per stykk :) og jeg trenger 5.

Takk for svar, får fikse det ut i neste uke.
Skal gi svar da og muligens lege ut bilder og.
sjekk o ringen på innsiden av svinghjulet
HUSK VERKTØYKASSA.......

MOTOR UT/INN 10 GANGER....
Post Reply