Demontering av taktrekk

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
LundeFul

Demontering av taktrekk

Post by LundeFul »

Har en '93 Caravelle GL 2,4D Syncro med orginal takluke for pasasjerene.

Den siste tiden har jeg blitt oppmerksom på vannintregning rundt takluka når det regner kraftig. :(

Har blåst gjennom drensrørene med trykkluft, uten forbedret resultat.
Vurderer å ta ned taktrekket for å finne eventuelle lekasjepunkter, men er usikker på hvordan trekket er festet.
Er det noen som har tips til letteste måten å demontere, uten å gjøre for mye skade :?:
Familiemann

Post by Familiemann »

Du skal ikke bli overrasket om det er rustet hull der oppe.
Har hatt nede taktrekket selv en gang, og det går ganske greit hvis du får løs de plastlistene lang taket. De er lett å brekke hvis du er for utålmodig.
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=3890
Så er taktrekket festet med fire klips (hvis jeg husker rett) opp i taket.
Hvis du skyver taktrekket fremover eller var det bakover så løsner de oppe i taket.
Først må du selvsagt løsne den lista som er mellom bakre og fremre taktrekk. Den er bare trykt rett opp, så den er grei å løsne.
Så må du jo ta av takluka. Jeg har ei sånn som bare kan åpnes litt i bakkant. Der er det en skruve midt i det rattet man dreier på for å åpne luka. Den må du skru rundt 1/4 omdr. tror jeg det var, da løsner du takluka . Kupelysene er greie å ta ned.
LundeFul

Post by LundeFul »

Har endelig fått sett på saken. Taktrekket var ikke det verste og får ned, når jeg hadde demontert sidene.
Plukket ut hele kasetten med takluken, og satte igang feilsøking.
(Har bilder, men er usikker på hordan jeg skal få lagt dem opp)
Den delen av kasetten som skulle "Ta imot" vannet som kommer inn, var ute av stilling på grunn av en defekt klips. Laget nytt feste, slik at det ikke skulle skli ut av stilling igjenn.
Videre manglet ca 20cm av pakningen under metallista som ligger i takåpningen.
Nå er alt på plass, og bilen er atter tett.
Og det beste..... Ingen rust å se :D [/img]
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

bildeopplasting

Post by Rudeboy »

Du kan skumlese gjennom min prosjektdagbok om du trenger anvende www.imageshack.us til å legge inn bilder her, men jeg anbefaler du starter en tråd innenfor prosjektdagbøkene også :wink:

Jeg har vel et par innlegg i egen tråd jeg kan skrive om og aller helst skulle ha fjerna - byner bli stor tråd :roll:

mvh,
Yngve S
Post Reply