Min caravelle 2,5L GL '93 lekker kjølevæske, men jeg vet ikke med sikkerhet hvor mye som renner ut under kjøring/lagring. Bilen har stått noen ukers tid mellom hver gang det har gått noen uker må jeg fylle på hele ekspansjonstanken + litt til. Her om dagen jeg hadde etterfylt og fått bilen i stand, var det en fingertykk stripe i grusen de første 5m fra der bilen stod etter at jeg kjørte noen km. (Så dette da jeg kom tilbake). Jeg har sett at det lekker fra bilens høyre side omtrengt ved venstre forhjul.
Varmeapparatet fungerer fint, røyken er ikke hvit så jeg mistenker at det bare er en lekkasje i en slange eller pakning.. Under bilen er det en relativt stor skidplate, som gjør at jeg ikke komme til motorrommet underifra uten å fjerne den. Dermed får jeg ikke sett etter hvor kjølevæske krana er. Jeg har latt den være til nå.
Jeg vil inn under bilen for å finne kjølevæske krana, så jeg kan tømme ut nåværende kjølevæske og ha i tettningsmiddel og etterfylle. Noen som har erfaring med dette/ vet om en guide med illustrasjoner?
(Ps vil gjerne ha tips om bytting av kjølevæske/bruke tettningsmidler!)
~ Mvh Hawkie
Lekkasje i kjølesystemet på en 93 mod caravelle
tettningsmiddeil nok brukes som siste løsning. prøv heller å finn ut hvor det kommer ifra og bytt de delene som eventuelt lekker. kom deg under bilen og ta av plasten. det gjør det enklere å finne lekasjen. enkelt å bytte kjølevæske. tapp den gamle, spyl reint systemet med hageslangen og på med ny
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Det har en tendens til å oppstå sprekker i ekspansjonstankene,og spesiellt i skjøten mellom øvre og nedre del. Byttet nettopp en slik for en kar jeg byttet topp for. La da merke til at de har byttet plast-type i disse tankene. Sikkert ikke uten grunn.
MVH Eivind.
MVH Eivind.
En t3 om dagen gjør godt for magen !
Hehe...leste ikke ferdig isted jeg før svar.
Om det er på høyde med framhjulet på passasjersiden tipper jeg det er o-ringen på vannpumpa, eller eventuellt lekkasje på selve vannpumpeakselen. Om det er o-ringen, er det visst mulig å få kjøpt bare den hos møller. Meeen..det er sikkert best å bytte hele vannpumpa,om det lekker der. Du mister tross allt neste all kjøleveske ved skifte/demontering likevel.
En t3 om dagen gjør godt for magen !
-
Raphael Dings
Gode poeng, jeg skal sjekke ekspansjonstanken i allfall, har sett den være tom 2-3 ganger når det har vært lenge siden jeg har sjekket bilen. btw kan det være at kjølevæsken renner ned på skidplata og renner mot høyre? den er i metall forresten. 
Jeg har ganske lite innsikt i dette, men jeg håpet at en boks med tettningsmiddel kunne funke. _Hvis_ dette skulle bli gjort, skal vel hele systemet skylles gjennom etter at den har gjort sitt? Kjøre med en hel boks nedi radiatoren er vel ikke helt ideelt heller.
Hvis man først skulle gjort dette, hvordan ville riktig framgangsmåte være? Jeg antar tettningsmiddelet som er til overs må ut?
Takk for alle tips : )
Jeg har ganske lite innsikt i dette, men jeg håpet at en boks med tettningsmiddel kunne funke. _Hvis_ dette skulle bli gjort, skal vel hele systemet skylles gjennom etter at den har gjort sitt? Kjøre med en hel boks nedi radiatoren er vel ikke helt ideelt heller.
Hvis man først skulle gjort dette, hvordan ville riktig framgangsmåte være? Jeg antar tettningsmiddelet som er til overs må ut?
Takk for alle tips : )
Jeg var borte og så på den i dag, ekspansjonstanken ser ut til å svette kjølevæske, fra skjøt-ringen rundt tanken og fra ledningen under tanken. Jeg har sett en lyseblå tynn pakning ligge løst i bunnen, på tykkelse med en tynn fyrstikk >. Jeg skal se nærmere på dette, kanskje se meg om etter en ny tank. Tanken hadde ellers ikke tapt merkbart med væske, men jeg la merke til at kjølelampa nå begynte å blinke med motoren i gang etter en kort stund. Dette har jeg ikke sett tidligere, selv når tanken faktisk var tom. O.o Dette gjorde den ikke dagen før da jeg kjørte 3-4km, og da var temperaturen på motoren helt fin og tanken var like full.
Jeg har hørt om folk med denne modellen som har hatt en litt løpsk kjølevæske indikator før som blinket etter humør, og de mente dette rett og slett kunne være noe allá oljelampa på en 84' toyota modell F som liker lyse i tide og utide. For nivået var fint, og det lakk ikke noe væske under bilen som jeg kunne se, med unntak av den svette ekspansjonstanken.
Når jeg tenker over det kan det hende at det betydelige tapet av væske 2 ganger tidligere var fra at jeg fylte i vann for å komme meg fra punkt a til b for å kunne se nærmere på det. Kanskje vannet i mellomtiden fordampet eller noe lignende mens den stod stille i sola på punkt b noen uker. vann er jo tynnere enn vann utblandet med kjølevæske, så den hadde kanskje litt enklere for å finne en vei ut i væske/damp form..
Jeg har hørt om folk med denne modellen som har hatt en litt løpsk kjølevæske indikator før som blinket etter humør, og de mente dette rett og slett kunne være noe allá oljelampa på en 84' toyota modell F som liker lyse i tide og utide. For nivået var fint, og det lakk ikke noe væske under bilen som jeg kunne se, med unntak av den svette ekspansjonstanken.
Når jeg tenker over det kan det hende at det betydelige tapet av væske 2 ganger tidligere var fra at jeg fylte i vann for å komme meg fra punkt a til b for å kunne se nærmere på det. Kanskje vannet i mellomtiden fordampet eller noe lignende mens den stod stille i sola på punkt b noen uker. vann er jo tynnere enn vann utblandet med kjølevæske, så den hadde kanskje litt enklere for å finne en vei ut i væske/damp form..